Annonse
Hjem Elbiler EU: Kun 1,6 prosent av nybilene var elbiler

EU: Kun 1,6 prosent av nybilene var elbiler

Selv om kun 1,6 prosent av bilene registrert i EU-landene i 3. kvartal var elbiler, er ikke alt bekmørkt med tanke på miljøbiler.

Med norske øyner er det mest interessant å se på hva som skjer i Danmark, landet som sammen med Norge kjørte på med avgiftslettelse for elbiler. Men når Norge bare fortsatte med å sponse elbiler sa danskene stopp.

I 2016 begynte avviklingen av ordningen. Danskene måtte da betale 20 prosent av engangsavgiften når de kjøpte elbil, deretter en gradvis årlig økning.

Per i dag er det for eksempel mye dyrere å kjøpe en e-Golf enn en tradisjonell Golf. Litt avhengig av modeller kan det være snakk om så mye som opptil 100.000 kroner.

Det er ugunstig. Og det kan med se på elbilsalget i Danmark.

Saken fortsetter under Annonsen

For det var full frontkollisjon.

I utgangen av 2015 fantes 8.460 elbiler i Danmark. Dette hadde økt til kun 9.266 elbiler i 2016. Høres kanskje ikke så ille ut, men legger vi til at det var 3.257 elbiler i Danmark i 2014 skjønner vi at utviklingen bråstoppet.

Det ble solgt 4.605 elbiler i 2015, og dette falt som en stein til 1.369 i 2016.

Og steinen faller fortsatt.

Den siste statistikken, for tredje kvartal 2017, viser at det ble solgt 300 elbiler i Danmark. Dette er en nedgang på 31,4 prosent i forhold til 3. kvartal 2016 hvor det ble registrert 437 elbiler.

Myndighetene i Danmark har fått litt motstand for elbilstrategien, men de fleste der ser ikke ut til å bry seg. Myndighetene har også fått pepper for å ikke ha bygd ut infrastrukturen slik EU forlanger. De svarte bare enkelt med «unnskyld».

Så slik gikk det Danmark.

Hva med resten av Europa?

Ifølge statistikken til ACEA er det lenge til boomen. Faktisk selges det flest elbiler i tynt befolkede Norge med 8.451 elbiler. Nummer to er Tyskland, rundt 15 ganger mer befolket enn Norge, med 6.244 elbiler. Det positive er at salget der faktisk økte med 88 prosent, og det hjelper selvsagt.

Tredje største elbilnasjon er Frankrike, hvor det ble registrert 5.208 nye elbiler i 3. kvartal. De økte med 38,8 prosent.

Det landet med den største prosentvise økningen var Romania(!), som gikk fra 7 solgte elbiler til 74. Så det er ikke astronomiske summer der heller.

Sammenlagt økte salget av elbiler i EU/EFTA med 56,1 prosent, og totalt endte salget på 33.412.

Salget av plug-in hybrider er litt bedre, men ikke mye. Kun 38.411 slike ble registrert i hele EU pluss EFTA. Storbritannia var på topp med 8.934, mens Tyskland fulgte med 8.152 og Norge med 6.493. Faktisk selges ikke plug-in hybrider i verken Tsjekkia, Litauen eller «elbil-landet» Romania.

Men hybrider selges i større volumer. Altså de uten ledning. Her er det en rekke land som når et femsifret antall biler, og totalt ble det solgt 118.008 hybrider i EU/EFTA.

Hva med andre alternative «grønne» drivstofftyper?

Her regjerer Italia. De har bygd ut naturgass-stasjoner, og med infrastrukturen kommer også bilene. Mer nøyaktig 33.940 nye slike i 3. kvartal.

Ingen andre land kommer seg over 3.000 biler, så det er en jobb å gjøre på dette området.

Sammenlagt for alle de grønne alternativene økte salget hos EU pluss Norge og Sveits med 48,1 prosent, og veiene i Europa fikk totalt 237.055 nye slike i 3. kvartal 2017.

En bedring, men langt unna noe revolusjon. Vi kan for eksempel sammenligne med Volkswagen Gruppen. De solgte 404.500 kjøretøy i Europa, og da snakker vi kun om september-måneden…

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,848FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker