Escorten til prinsesse Diana solgt for vanvittig sum

Folkeprinsessas folkebil kommer med alt annet enn en folkelig pris.


Vi har selvsagt ikke glemt at det i dag (31. august) er 25 år siden hele verden falt i sorg, for det var på denne datoen i 1997 at den folkekjære prinsesse Diana så tragisk mistet livet bare 36 år gammel.

For britene og mange andre rundt om i verden er dette et «hvor var du da Brå brakk staven»-øyeblikk, og prinsesse Diana av Wales som var hennes offisielle tittel blir fortsatt hyllet både for sin væremåte, sitt engasjement og ikke minst for sin stil.

Bilene hennes blir heller ikke glemt, noe Hagerty, eksperter på gamle biler, vet alt om.

De setter hvert år sammen lister som går på hva historiske biler faktisk er verd, og med det mener vi biler som har vært eid av historisk viktige personer.

Da Hagertys «Power List» for 2022 kom i mai besto den som vanlig også av biler eid av de kongelige, og selv den litt bilgærne britiske dronningmoren måtte se seg grundig slått av lady Diana.

Hagerty fant fire av prinsessas tidligere biler som var blitt solgt, og snittet av prisoppgangen var på smått utrolige 813 prosent. Her trakk spesielt to biler opp snittet, en Ford Escort Ghia fra 1981 og en 1994-modell av en Audi 80 kabriolet.

Og nå har de fått en ny bekreftelse på at det er bare en konge blant de rojale, og det er prinsesse Diana.

Lørdag hadde nemlig en annen av Dianas biler funnet veien til Silverstone Auctions, og dette var en Ford Escort RS Turbo fra 1985. Dette er riktignok en modell som mange kunne tenkt seg, og Hagerty vurderer en Mk1 Escort RS Turbo i perfekt til ganske så habile 36.000 pund, 411.000 kroner i skrivende stund.

Silverstone Auctions innehar faktisk prisrekorden for en Escort RS Turbo S1 som var fra samme år som Dianas, og denne ble solgt for formidable 63.000 pund (720.000 kroner).

Rettere sagt ‒ det var rekorden.

‒ Silverstone Auctions tilbydde en 1985 Ford Escort RS Turbo S1 som en gang var eid av prinsesse Diana, og den solgte for utrolige 650.000 pund da hammeren falt, forklarer John Mayhead, redaktør av Hagerty Price Guide.

‒ Etter kostnader betalte den nye kjøperen totalt 724.500 pund. Den britiske Hagerty-prisguiden verdsetter denne modellen til et gjennomsnitt på 35.400 pund for en original bil med lav kjørelengde. Den Diana-eide bilen solgte for 2.062 prosent av Hagertys toppverdi.

Og bare så det er nevnt. 724.500 pund tilsvarer 8,27 millioner norske kroner.

Om den britiske dronningmoren hadde et håp om å overta prinsesse Dianas plassering på neste års Hagerty-liste kan hun bare glemme det.

‒ Diana toppet vår «Power List Royalty»-seksjon med en gjennomsnittlig økning på 813 prosent sammenlignet med en standardbil som ikke har noen kobling til henne, sier Mayhead.

‒ Som et resultat av dette salget vil hennes rangering øke ytterligere i 2023-listen vår. Før salget ble jeg spurt om hva jeg trodde Escorten ville selge for, og jeg spådde alt mellom 100.000 og 120.000 pund. Ikke mye sjokkerer meg i disse dager i det klassisk- og samlerbilmarkedet, men denne salgsprisen forbløffet meg.

Hagerty sier at Dianas Escort hadde mindre enn 40.000 kilometer på telleren, og er den eneste bilen som Ford laget i svart (resten var hvite). Den har også et ekstra bakspeil for Dianas medfølgende vakt, som satt bak en hanskerommontert radio hvor kabalen fortsatt er der.

Silverstone Auctions melder at det er 12 år siden de har fått like mange telefonbud under en auksjon som da denne ble solgt, og bilen er blant annet kjent for sine mange turer med prins William i baksetet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter