Annonse
Hjem Nyheter Enorme summer i bomavgifter

Enorme summer i bomavgifter

NAF er kritisk til en stadig mer utstrakt bruk av bompenger, og ber politikerne tenke nytt.

Mer ny asfalt har vært en av Frp’s fanesaker, og Statens vegvesen får da også 135 milliarder kroner til å bruke på å bygge vei i perioden 2018-2023.

En annen fanesak, iallfall før valget i 2013, var at de skulle gå til kamp mot et stadig økende antall bomstasjoner. Det skulle tenkes alternativt.

Men på det området har Frp sviktet kapitalt.

For når Staten skal finansiere de nye veiene som skal bygges gjør de det med å hente inn hele 42 milliarder kroner i bompenger. Og dette er utenfor Nye Veier som styrer hovedveiene, og byprosjektene som har en utstrakt bruk av bompengefinansiering i sine planer.

Saken fortsetter under Annonsen

Dermed blir det enda dyrere for de som kjører på disse veiene.

‒ Bedre veier er viktig for folks hverdagsreiser over hele landet. Men igjen ser vi at det er veldig få veiprosjekter som blir gjennomført uten bompenger, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i medlemsorganisasjonen NAF.

Bompengene er nå blitt en forutsetning for å få veiprosjektene til å gå opp finansielt.

‒ Planen viser at behovet for nye og oppgraderte veier er stort, men vi etterlyser en debatt om hvordan vi kan finansiere dette på en bedre måte, uten at det rammer lommeboka til den enkelte ved høye bomsatser, sier Skjøstad.

NAF har tidligere lagt fram en rapport som tar seg for en alternativ finansiering via veifond og veibank, slik at veiutbyggingen blir uavhengig av de årlige budsjettene.

‒ Dette er noen politikerne må ta tak i. Ambisjonene for samferdsel er høye, og behovet der ute er stort. Vi er bekymret for at bompengetrykket blir for høyt for folk når både veistrekninger og behov i byene krever så mye bompenger, sier Skjøstad.

Selv om NAF er fornøyd med regjeringens satsing på veiformål som totalt er på 241,9 milliarder de neste seks årene, mener de at det ikke er satt av nok midler til vedlikehold.

Tidligere nedprioriteringer på det området har ført til et etterslep på hele 33 milliarder, mens bevilgningene nå økes med 20 prosent opp til 23,3 milliarder. Fornying av tunnelene beløper seg på 11,8 milliarder kroner, mens forfallet av bruer ikke er prioritert.

‒ Regjeringen har satt inn en stor og viktig innsats for å redusere forfallet på veiene. Likevel ser vi at det er så mye forfall på veiene at heller ikke satsningen i denne seksårsplanen er tilstrekkelig, sier Skjøstad.

Regjeringen, og dermed også Statens vegvesen, har en nullvisjon for antall drepte på norske veier, og satser blant annet på flere midtdelere og annen sikkerhet på veiene.

‒ Det er bra at Vegvesenet nå ser på nullvisjonen som et mål. Hvert eneste liv som går tapt i trafikken er en tragedie. Møtefri vei er det viktigste tiltaket for å eliminere møteulykker som ofte får alvorlig utfall, og det er et etterslep av veier som burde hatt midtdeler, sier Skjøstad.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,850FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker