Ford F-150 Lightning blir tilgjengelig i Norge, men kommer mest sannsynlig i et begrenset antall. (Fotos: Ford Norge)

Enorm norsk interesse for Ford F-150 Lightning

Den norske Ford-sjefen har aldri opplevd maken til interesse, og det renner inn potensielle kunder fra alle bilmerker.


Europa og dermed Norge har vært snytt for en av verdens aller mest populære bilmodeller, Fords F-serie. Dette er en bil som alltid befinner seg blant de tre mest solgte bilmodellene globalt sett, og er et amerikansk fenomen.

For vi snakker nemlig om en storvokst pickup som måler godt over 5 meter i lengde og 2 meter i bredde, og dagens F-150 som befinner seg i 14. generasjon kom tilbake i 2021.

-->
Og på samme tid som de introduserte nåværende generasjon tok pickupen også et langt og viktig steg inn i framtiden, for Ford hadde også på gang en F-150 Lightning som de viste fram på samme tid. Dette «lynet» er nemlig helelektrisk, og mottakelsen var da også elektrisk ‒ de amerikanske kundene fosset til og bestilte framtidens F-150 i stor stil.

Dermed er også den elektriske hovedbasen til Ford komplett, for sammen med Ford Mustang Mach-E og Ford E-Transit får det amerikanske elektriske versjoner av biler i tre viktige segmenter ‒ personbiler, pickuper og varebiler.

Mens Mustang Mach-E og E-Transit er selvsagte biler på det europeiske markedet, trodde de fleste at F-150 Lightning skulle forbli en amerikansk bil. Den er nemlig som den tradisjonelle søsteren ganske svær, og med 200.000 kunder på ventelisten var det ventet at Ford ville droppe Europa og heller prioritere kundene i hjemlandet.

Men Ford ser den potensielle store verdien ved å sende noen slike over til Europa, og har dermed bestemt seg for at den også skal til det gamle kontinentet i noe som sannsynligvis blir et begrenset antall biler.

Ford Norge har vært en viktig partner når Ford har utviklet både Mustang Mach-E og E-Transit, og muligens som en takk for hjelpen blir Norge det aller første landet i Europa som får tilgang på F-150 Lightning.

Og da er det greit å nevne at Ford Europa faktisk har fabrikk i England og hovedkvarter i Tyskland, men det spilte altså ingen rolle ‒ det lille kongeriket i nord skal få F-150 Lightning aller først.

Ford Norge har nok vært en pådriver for å få noen biler over hit, for også norske kunder har oppdaget den elektriske pickupen og bombardert importøren med spørsmål rundt elbilen. Og for et par uker siden kunne de altså slippe nyhet om at den kommer i et begrenset antall.

Siden har det vært full fyr.

‒ Interessen for å få denne helt utrolige pickupen til Norge før vi lanserte, er større enn jeg noensinne har opplevd i løpet av mine 25 år i Ford, sa administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, fredag.

‒ Knappe to uker etter at vi åpnet for å kjøpe den, er denne følelsen enda sterkere. Dette er stort – både her i Norge, men også internasjonalt.

Dette er altså en skikkelig arbeidshest ‒ og familiebil. Den er nemlig hele 5,91 meter i lengden, noe som åpner for fem sitteplasser og en masse bagasjerom. Frunken foran rommer for eksempel 400 liter.

– De svært mange som har henvendt seg til oss for å kjøpe F-150 Lightning viser at denne bilen har en kundegruppe som strekker seg langt utenfor det vanlige pickupsegmentet. Spesielt den enorme plassen inni bilen til fem personer og svært god bagasjeplass – både foran og bak – gjør også dette til en stor familiebil, sier Ford Motor Norges administrerende direktør.

F-150 Lightning har 452 hestekrefter, klarer 0-100 km/t på under 5 sekunder og lander etter alle solemerker på en rekkevidde rundt 400 kilometer. Hvor langt den vil rulle via WLTP-rekkevidde er fortsatt ikke klart.

Elbilen byr også på nyttelastkapasitet på 805 kilo og hengervektkapasitet på 3.492 kilo, og startprisen er også solid ‒ en godt utstyrt Lariat Launch Edtition begynner på 1.183.000 kroner. Men Ford Norge har understreket at de ikke helt vet kostandene rundt bilen, så den kan faktisk bli billigere når alt er klart.

Ford Norge sier at dataen viser at de norske søkerne, for man må altså søke grunnet en etterspørsel som etter all sannsynlighet vil overstige antall biler de faktisk får, kommer fra mer enn 30 forskjellige andre bilmerker.

Videre sier de at det er omtrent like mange søkere fra bedriftsmarkedet som det er privatpersoner som har vist interesse for å kjøpe det helelektriske ikonet.

– Vi ser at F-150 Lightning er et attraktivt valg for folk fra de aller fleste samfunnslag rundt i hele Norge med forskjellige utgangspunkt for sitt bilvalg. Mange ønsker den fordi det er en stor og sterk elektrisk bil som kan trekke campingvogn, båt eller hestehenger, sier Berg, og legger til:

‒ Blant næringsdrivende er det mange som ønsker en elbil som både kan gjøre jobben for eksempel på en byggeplass, samtidig som de kan ha med seg hele familien og bagasje på hytta i helgen. Fellesnevneren for de aller fleste som har søkt er at de synes bilen er rå og unik på alle måter, og at de ønsker å stå litt ut i mengden.

Det har selvsagt skapte overskrifter langt utenfor Norges grenser at bilen som blant annet har blitt kåret til «North American truck of the Year 2023» nå er lansert her hjemme, men ingenting slår ifølge den norske sjefen oppmerksomheten den så langt har fått fra norske kunder.

‒ Vi har i første omgang fått et begrenset antall F-150 Lightning for salg i Norge, og med det tempoet vi har hatt i antall interessenter som har meldt seg, så vurderer vi hele tiden når vi må stoppe å ta imot henvendelser. Det er imidlertid fortsatt mulig å søke – men er du interessert i å kjøpe denne svære og unike helelektriske familiebilen og arbeidshesten må du være rask, sa Per Gunnar Berg fredag.

Og hva nordmenn kan forvente av en Ford F-150 Lightning kan du sjekke via en video produsert av produsert av Eventyrlie i samarbeid med Frame og Ford Motor Norge, og denne er nå spredd over hele verden ‒ og har gitt både Ford, Norge og gruppen Keiino en eventyrlig reklame.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter