For en bil dette er. Og den er faktisk splitter ny. (Fotos: RML)

Endelig klart for den særs vakre RML

De som venter på noe godt, venter gjerne en stund. Vel, nå er ventetiden endelig over for RML Short Wheelbase ‒ en bil som hyller en virkelig klassiker.


Retrotrenden har for lengst slått inn over bilverden, og vi har allerede flere eksempler på dette. Og faktisk et særdeles godt et.

For en av de mest hyllede nybilene de siste årene er nemlig retroinspirert, Hyundai Ioniq 5 ‒ kåret til årets bil i verden, årets design og årets elbil.

Det kanskje ikke alle har fått med seg er at Hyundai designet denne elbilen på grunnlag av merkets aller første egenproduserte bil, Hyundai Pony introdusert i 1975. Mer eksakt er Ioniq 5 inspirert av konseptet som førte til Pony, og denne som ble vist i 1974 var designet av legendariske Giorgetto Giugiaro.

Det er også flere kommende elbiler som tar tak i retroånden, som den elektriske nytolkningen av Opel Manta og det franske ikonet Renault 5 som også skal komme som elbil.

Det er lett å skjønne at bilmerkene utnytter gamle kjente modeller nå som de skal lage elbiler, men det finnes også de som tar tak i det som internasjonalt er kalt restomods også når det kommer til tradisjonelle drivverk.

En slik er den britiske RML-gruppen, som kanskje er mest kjent for å preppe biler til motorsport. Men de kan også designe biler, slik som den kommende Short Wheelbase ‒ en bil vi har ventet en stund på.

RML har nemlig brukt over fire år på å lage denne, og vi skjønner dem godt. For dette er intet mindre enn en tolkning av selveste Ferrari 250 GT SWB Berlinetta, eller skal vi si mer eller mindre kopi av den?

Den steilende hingsten kom med 250-modellen så tidlig som i 1952, og det var nettopp denne som først tok i bruk det legendariske Testa Rossa-navnet med en racerbilversjon av 250 som herjet i motorsporten.

Det kom en rekke 250-versjoner, inkludert flere GT-versjoner. En av de aller mest berømte er 250 GT Berlinetta SWB, og de tre siste bokstavene viser at den hadde en kort akselavstand ‒ Short Wheel Base. Eller som det skrives, Short Wheelbase.

Den versjonen har altså RML sett til når de har designet, konstruert og ikke minst testet sin nye bil, ja, kalt RML Short Wheelbase. For her snakker vi om håndarbeid, og den aller første bilen som nå er klar har tatt formidable ni måneder å sette sammen.

‒ Car One ser virkelig utrolig ut og er et bevis på det harde arbeidet og innsatsen som har blitt lagt ned av hele RML-teamet, fra ingeniørarbeid til anskaffelse til bygging, sier CEO Michael Mallock.

‒ Oppgangen i kvalitet og oppmerksomhet på detaljer fra vår tidlige prototype Car Zero til produksjonsbilene er utrolig. Jeg gleder meg til å vise fram Car One i California neste uke.

For ja, den aller første bilen skal over til USA. Bilen er i trelags gul og dyp metallisk blå utvendig lakk, og ser ikke overraskende fantastisk ut. Den har også satengkrom i kupeen mikset med blå Alcantara og skinndekor ‒ og elegant nok kontrasterende gule sømmer.

Sjekk dette:

For en bil dette er. Og den er faktisk splitter ny. (Fotos: RML)

Vi fikk første smakebit av RML Short Wheelbase for et par år siden, og dette er en sportslig 2-seters GT designet med karbon-karosseri som skal hylle superbiler fra fortiden. Men på samme tid skal den også være en bil anno 2023, så den kommer med moderne komfort og åpner for behagelig praktisk bruk som andre nye biler.

Drivverket hyller også Ferrari, for det er de som har laget den imponerende motoren til RML Short Wheelbase. Dette er en 5.5-liters V12-motor som yter 479 hk, og denne er koblet med en, selvsagt manuell, 6-trinns girkasse.

Med en slik motor blir den også en klassisk rakett og klarer 0-100 km/t på litt over 4 sekunder, mens toppfarten er satt til 290 km/t.

Og med moderne løsninger bør GT-modellen i tillegg by på en kjørekomfort som slike biler bare kunne drømme om for 60 år siden.

Det er også ting som elektrisk justerbare seter, satellittnavigasjon, klimaanlegg, koppholdere og smarttelefontilkobling – selvsagt diskret integrert i bilens kupé som du kan se av bildene under.

Den aller første bilen er altså klar, og skal vises under kommende Monterey Car Week i California. RML sier at de har klar to biler som skal leveres i løpet av de neste ukene, og dermed gjenstår det kun 28 biler. For ja, byggingen tar så lang tid at de setter sluttstrek på 30 eksemplarer.

Og nå er altså ventetiden over, og vi feirer med noen bilder av det som er en av årets flotteste «nybiler» ‒ RML Short Wheelbase:

Les også:

Les mer om:

Nyheter