Annonse
Hjem Nyheter En superspesiell Porsche 911 i gull

En superspesiell Porsche 911 i gull

Porsche har satt sammen en ny ikonisk 911 Turbo fra 1998, og den er i gull.

Porsche traff på gull allerede i 1963 da de viste fram modellen 911 for første gang. Eller, bilen het faktisk ikke det den gang.

Porsche skulle følge opp den populære 356 som kom i 1950, og allerede i 1959 tegnet Ferdinand «Butzi» Porsche ‒ sønnesønn av grunnleggeren som også het Ferdinand Porsche ‒ en ny modell. Den var kort sagt større, sterkere og mer komfortabel enn daværende 356.

Men det gikk fire år før Porsche fikk avduket etterfølgeren.

Det skjedde under Frankfurt Motor Show i 1963, og bilen de avduket het 901. Akkurat det ble raskt et problem.

Saken fortsetter under Annonsen

Franske Peugeot snappet raskt opp nyheten, og likte navnet svært dårlig. De mente nemlig at kombinasjonen med tre sifre og en 0 i midten var deres domene, og vi skjønner dem på en måte.

Allerede i 1929 kom Peugeot med 201, og deretter fulgte modeller som 302, 202 og 402 tidlig på 1930-tallet, så allerede den gang hadde de diverse 0-modeller.

I 1963 endte det til slutt med at Porsche gikk med på å skifte navn, og den kommende modellen gikk fra 901 til 911.

Dermed var en historisk modell født.

Og resten er historie, som det så fint heter.

I forbindelse med at de feirer 70 år med sportsbiler bestemte Porsche seg for å bygge en helt unik 911 Turbo fra 993-serien. Planleggingen av dette store prosjektet startet allerede for halvannet år siden, og i løpet av den siste måneden har Porsche publisert korte videosnutter i en serie de har kalt «Prosjekt Gull».

Den siste videoen er nå publisert, og endelig får vi se den unike bilen i all sin prakt.

Dette er altså en turboutgave av 993-serien til 911 som Porsche Classic har laget. Det er en meget ettertraktet modellserie, og den er unik av flere grunner.

Det var den siste 911 Turbo som hadde luftavkjølt motor og den første med en twinturbo-motor, den hadde et redesignet aluminiumschassis, og var lavere i fronten grunnet nytt lyktedesign.

Det ble kun produsert 345 slike biler, så det var et sjeldent syn selv for 20 år siden.

Den nye utgaven som altså er lakkert i en gullfarge er utstyrt med en helt ny 3,6-liters twinturbo-motor på 450 hestekrefter ‒ akkurat som originalen hadde da den var ny. Den manuelle girkassen og firehjulsdrift-systemet har de hentet fra delelageret til Classic-avdelingen, og totalt har de brukt 6.500 originale deler for å bygge den nye «gamle» bilen.

Slik ser en helt ny men også 20 år gammel modell ut. (Foto: Porsche)
Slik ser en helt ny men også 20 år gammel modell ut. (Foto: Porsche)

Nå skulle det vel aldri stå på delene heller, ettersom varelageret til Porsche Classic faktisk teller 52.000 deler som sendes til kunder og verksteder over hele verden.

Til slutt stemplet de også et serienummer på bilen ‒ nummeret etter den siste 993 som ble laget for 20 år siden.

Porsche lager fortsatt eksklusive 911-biler i et begrenset antall, og dagens 911 Turbo S Exclusive er for eksempel kun produsert i 500 enheter.

Her kjører de to bilene side om side.

Porsche 911 er nå inne i 991-serien som kom i 2012, og til neste år kommer de med en ny generasjon 911 som er kodenavnet 992-serien.

Tyskerne kommer også til et annet veiskille neste år. Da kommer de med den første rene elbilen, Taycan. Vel og merke deres første elbil i moderne tid.

For den første bilen Ferdinand Porsche designet tilbake i 1898 da han jobbet for selskapet Lohner var nettopp en elbil. To år senere presenterte Lohner like godt en firehjulsdrevet elbil også.

Taycan som også har firehjulsdrift kommer altså 119 år etter Ferdinands elbil med trekk på fire hjul.

Og hva er 119 baklengs?

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker