- Annonse -
HjemNyheterEn rekke superbiler… og norske rednecks

En rekke superbiler… og norske rednecks

Det begynner å lukte bensin rundt Lillestrøm nå. For Oslo Motor Show er en knapp uke unna, og som vanlig finner en rekke imponerende kjøretøy veien ‒ denne gangen samme med noen som er kjent fra TV.

Om du ikke har besøkt Oslo Motor Show (OMS) i løpet av de åtte første årene, så bør du iallfall vurdere å ta turen til Norges Varemesse på Lillestrøm nå. For maken til show har OMS aldri før invitert til.

- Annonse -

Dit kommer nemlig noen av de mest supre kjøretøyene som er laget, og nei, vi overdriver ikke. Det kan vi blant annet takke den bilglade Arne Fredly for.

Mannen som blant annet eier en Ferrari som Michael Schumacher ble F1-verdensmester med investerer tungt i sjeldne bilperler, og har i de senere årene blitt litt av en fan av OMS.  For to år siden dukket han opp der med en McLaren P1 GTR, og i fjor tok han en Bugatti Chiron (norsk pris en eller annen plass rundt 30 millioner) med til Lillestrøm.

Han er ikke snauere i år.

Si McLaren Senna til en bilentusiast og vedkommende himler med øynene. Bilen som er oppkalt etter formel 1-legende Ayrton Senna er en av de mest ekstreme gatebilene som noensinne er serieprodusert, og kombinasjonen 1.198 kilo og 800 hestekrefter sier det meste om denne raketten.

- Annonse -

Det gjør også tallene rundt 0-100 km/t. For det fyker unna på 2,7 sekunder, mens nåla ikke stopper før den når 340 km/t.

Fredly trakk i sine berømte snorer, og fikk hanket tak i en av de aller første av de planlagte 500 som skal lages. Denne sylferske bilen er altså svært sjelden, og det er ikke mange som kan skryte av å kunne utstille en slik bil rundt om i verden. Det kan altså Oslo Motor Show.

Men det er ikke alt.

Finansmannen har nemlig en mye sjeldnere perle på lur ‒ Vanquish Zagato Speedster. Dette er en bil som det kun ble laget 28 stykker av, og har en startpris på rundt 10 millioner kroner ‒ i England.

- Annonse -

Heller ikke den er noe sinke, og en V12 på 580 hestekrefter sørger for å sende deg opp i 100 km/t i løpet av 3,5 sekunder. Toppfarten på den sjeldne superbilen er oppgitt til 320 km/t.

Her er de to, og for de som lurer er Aston Martin til venstre og McLaren til høyre:

Det er altså de to perlene til Fredly, som får selskap av flere andre superbiler.

‒ Vi tror publikum vil like vår flotte supercar-stand. Altså utstillingen av ekstremt raske, vanvittig eksklusive og sjukt dyre biler. Slike som ofte har Ferrari, Bugatti, Maserati eller Lamborghini som fornavn, forklarer messegeneral Tommy Larssen entusiastisk.

Det tror vi også.

Men OMS handler om langt mer enn slike drømmebiler.

For det blir både amcars, motorsportsport med kappkjøringer og oppvisninger, klassikere og veteranbiler, tunge kjøretøyer, gatebiler, stance og gokart-kjøring for barn. Og da har vi bare nevnt noe.

‒ Vi prøver å lage en messe for hele familien, og ikke kun et spesielt segment. Det er meningen at hele familien skal kunne kose seg på Oslo Motor Show, og det håper jeg at vi har fått til, sier Larssen.

Nostalgikerne, og de finnes det mange av, får også skikkelig påfyll. Det er satt opp et eget område med klassiskere, og dit finner blant annet selveste Mercedes 300 SL Gullwing veien. Dette er en sjeldenhet nesten uten sidestykke, så her blir det en unik mulig til å sjekke ut smykket fra 1950-tallet med egne øyne.

Den får selskap av en annen Mercedes med måkevinger, en Mercedes SLR McLaren fra 2007. Den byr på en V8’er med 626 hestekrefter og toppfart godt over 330 km/t.

‒ Om den er sølvgrå? Selvfølgelig, slår messegeneral Larssen fast.

Her er de to:

Av andre spesielle biler kan det nevnes en Ford GT i karbon og sportsvognprototypen Porsche 962.

Motorsyklene er også på plass, og Indian tar med seg sin splitter nye FTR 1200 som akkurat har hatt verdenspremiere.

En annen som akkurat er lansert er Audi e-tron

‒ Dette er en elbil mange tusen nordmenn står på venteliste for. Den vises fram, så publikum får dermed muligheten til å sjekke den ut litt nærmere før den kommer neste år, sier Larssen.

Mange tusen venter på denne:

Ikke nok med det.

Under OMS skal det også vises fram en norskprodusert bil ‒ Ghost 7. Dette blir så stort at selv samferdselsminister Jon George Dale kommer for å avduke den, og det er en nybygget rod som i utgangspunktet er satt sammen av et sett fra amerikanske OZE Rods Shop.

Det spesielle er at sju av de beste i Norges innen design, lakkering, karosseriarbeid, bilinteriør, motor og andre ting har gått sammen om denne, og derav navnet Ghost 7.

Her er en smakebit på den:

Og som de som har vært på det store motorshowet tidligere vet at det også skjer ting i bakgården. I år kommer blant annet Fredric Aasbø, verdensmester i drifiting, og Petter Solbergs sønn Olivier.

‒ Som vanlig bygger vi om bakgården utenfor messehallene til en fullverdig racerbane. Der blir det heftige oppgjør, motordur og svidd gummi hver åpningsdag, forteller Larssen.

Oslo Motor Show har vært en suksess helt fra starten i 2010, og har hatt publikumsvekst hvert eneste år. I fjor fant nærmere 42.000 veien til Lillestrøm og messa, og i år har de utnyttet de aller siste kvadratmeterne av messeområdet.

‒ Nå kan vi ikke utvide mer, men vi håper og tror at det er noe for enhver smak her. Vi prøver å treffe alle, så både barn, unge, menn eller kvinner skal finne noe å hvile øynene på eller kose seg med på hos oss, sier prosjektleder Tommy Larssen.

Og ja, nevnte vi at norske rednecks også tar turen til Lillestrøm? Disse spreke folkene kjent blant annet fra TV-serien «Norske rednecks» tar nemlig med seg noen biler ‒ og vil helt sikkert gi publikum et aldri så lite show.

Så ja, det bør være noe for alle samme under årets OMS som starter fredag og avsluttes søndag. Under kan du se noen flere av de som er på plass:

Fredric Aasbø skal showe på Oslo Motor Show:

Ford GT er det bare noen få utvalgte som får kjøpe:

Arne Fredly eier en av de 500 McLaren Senna som skal lages:

LeMans 24 timer-vinneren Ford GT er Fords råeste bil noensinne. Bare to finnes i Norge:

Mercedes 300 SL er den klassiske måkevingen fra 1954:

Nordens stiligste MC’er er også en del av Oslo Motor Show. Her et smykke er signert Claes Warefors:

Rund 20 trucker er nydelig dekorert og konkurrerer om premiene i Scandinavian Truck Trophy. Denne tilhører Lasse Hansen:

Porsche 962 hadde klippekort på verdens seierspaller på åtti- og nitti-tallet:

Utseendet teller. Seks biler fra hele skandinavia kappes om å bli vurdert som peneste bil, inkludert Johan Eriksson sin Dodge Charger RTR (1968):

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her