Annonse
Hjem Nyheter En ny DB5 ‒ 55 år siden den forrige

En ny DB5 ‒ 55 år siden den forrige

En av verdens aller mest berømte biler får nå et nytt liv. Aston Martin har satt sammen den første av i alt 25 nye DB5 Goldfinger-utgaver.

Det er noen biler som har blitt nesten like berømte som filmene de var med i. Det inkluderer en Dodge Charger R/T som Dom kjørte i Fast & Furious-filmene, Ford Mustang GT Fastback i Bullitt, Plymouth Fury i grøsseren Christine, Pontiac Trans Am i Smokey and the Bandit, Bobla i Herbie-filmene, Lotus Esprit i Spionen som elsket meg og ja, selvsagt De Lorean DMC-12 i Tilbake til fremtiden.

Vi skal være gem nok til å ta med en svenske også, for Volvo P1800 ble også et lite ikon gjennom TV-serien Helgenen.

Men alle disse bilene må bite i gresset for en modell som ble enda mer berømt, nemlig Aston Martin DB5.

Den dukket opp i den tredje James Bond-filmen kalt Goldfinger, og det var litt av en spionbil. Den hadde alskens ekstrautstyr som gjorde bilen til en umiddelbar legende, og så hjalp det selvsagt veldig at den hadde særs vakre linjer også.

Saken fortsetter under Annonsen

Verdens mest kjente bil ble dermed født ‒ Aston Martin DB5 Goldfinger-utgaven.

Det britiske merket tar arven sin på dypeste alvor, og har opprettet en egen avdeling som skal ta vare på gamle biler. Ja, de skal til og med produsere nye eksemplarer av gamle biler.

Det hele startet med en DB4 GT Continuation i 2017, og dette følges nå opp med DB5 Goldfinger Continuation.

Og for å gjøre dette helt riktig har Aston Martin tatt i bruk gamle metoder når de har laget bilene, og de har samlet deler over hele verden for å få den nye DB5 Goldfinger til å være mest mulig lik den gamle filmhelten.

De 25 utgavene skal være mest mulig lik Goldfinger-bilen, og foruten drivverket er det meste ganske å identisk. Ja, det inkluderer spionutstyret.

For sjekk dette:

Utvendig:

  • Røykleggings-system bak
  • Oljesøl-system bak
  • Roterende nummerplater foran og bak (trippelplater)
  • Simulerte doble maskingeværer foran
  • Skuddsikker bakrute
  • Rambukk-forsterkning foran og bak
  • Simulert dekk-kutter
  • Avtakbart takpanel for passasjersete (ekstrautstyr)

Innvendig:

  • Simulert radarskjerm
  • Telefon i førerdøren
  • Utskytningsknapp på girkule
  • Bryterutstyr i armlene og senterkonsoll
  • Skjult våpen og lagringsrom under setet
  • Fjernkontroll for å aktivere spionutstyret

Motoren er en 4-liters 6-sylindret med nesten 300 hestekrefter, så selv om den ikke kan sammenlignes med moderne sportsbiler bør den røre godt på seg den og.

Hver bil blir selvsagt satt sammen for hånd, og Aston Martin bruker ikke mindre enn 4.500 timer på hver av dem. Den ufarlige delen av ekstrautstyret fungerer også, så her er det mange morsomme knapper å trykke på. Sjekk bildeserien helt nederst, men her har du et eksempel.

Alt dette betyr selvsagt at bilene blir ganske så dyre også, og prisen er satt til 2,75 millioner pund. Så ja, vi snakker lett om 30 millioner for en DB5 Goldfinger.

Den aller første av disse er nå satt sammen, og «Job 1» blir dermed den aller første nye DB5 som er satt sammen på 55 år.

Aston Martin avsluttet produksjonen av DB5 i 1965, og da hadde de kun satt sammen 900 sedanutgaver mellom 1963 og 1965. Modellen i seg selv er altså svært så eksklusiv, men en Goldfinger er selvsagt på et annet nivå.

‒ DB5 er uten tvil den mest kjente bilen i verden i kraft av sin 50-pluss år lange tilknytning til James Bond. Å se den første kundebilen ferdig, og innse at dette er den første nye DB5 vi har bygget på mer enn et halvt århundre, er virkelig litt av et øyeblikk, sier den kreative sjefen hos Aston Martin, Marek Reichman.

Men, dessverre, du får aldri se denne ekte Bond-stjernen på veiene. Bilene er ikke gatelovlig, så de som eier en slik må kjøre på stengte områder eller på baner rundt om i verden.

Som Reichman sa har DB5 dukket opp i flere Bond-filmer enn kun Goldfinger i 1964, og har hatt gjesteroller i Operasjon Todensky (Thunderball, 1965), GoldenEye (1995), Tomorrow Never Dies (1997), Casino Royale (2006), Skyfall (2012) og Spectre (2015).

Og ja, den dukker også opp i den aller første Bond-filmen hvor agent 007 er i Norge, nemlig den kommende No Time To Die.

Her har du flere bilder av 2020-modellen av den ultimate spionbilen, Aston Martin DB5 Goldfinger:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker