HjemElbilerEn norsk elbil med syk rekkevidde

En norsk elbil med syk rekkevidde

Norge utvikler faktisk en vanvittig drivstoffvennlig bil hvert eneste år. Men den havner ikke på norske veier.

I 1939 kranglet to medarbeidere hos Shell Oil’s utviklingsavdeling i USA om hvem av de som kunne få sin egne biler til å kjøre lengst på en «gallon».

- Annonse -

Krangelen endte i en duell, og siden har det lille snøflaket av en konkurranse vokst seg til en svær snøball som ruller som aldri før.

Vi snakker om Shell Eco-maraton, en årlig konkurranse hvor mange hundre lag og tusenvis av studenter konkurrerer om å kjøre lengst mulig på en «tank» som blir målt etter energiforbruket.

Dette er verdens klart største miljøløp som altså er inspirert av krangelen i 1939, og har blitt arrangert årlig siden 1985.

Og blant gjengarne finner vi et norsk lag fra NTNU. Dette er et lag satt sammen av studenter, og noen skikkelig glupe sådanne.

- Annonse -

For NTNU er alltid i toppsiktet, og satte til og med verdensrekord tilbake i 2009. Den gang tilbake la de, og gjør deg klar til å bli sjokkert, 1.246 kilometer på energi tilsvarende 1 liter bensin.

Den er for lengst slått, og fjorårets vinner fra Frankrike tilbakela en distanse på 2.503 kilometer. Det hadde altså vært mulig å kjøre Norge på langs med 1 liter bensin!

NTNU har sitt faste merke som de kjører, DNV GL Fuel Fighter, og årets bil er videreutviklet fra fjoråret.

Laget består av 30 studenter innenfor en rekke fagområder: mekanisk, elektro, design, forskning og utvikling og markedsføring.

- Annonse -

Og det er ikke bare å mekke sammen en bil og melde seg på. For å bli godkjent må bilene gjennom strenge tester både når det gjelder tekniske løsninger og sikkerhet, og dette kan ofte ta flere dager. NTNU er altså svært rutinerte, så de hadde full kontroll og inspeksjonen var gjennomført på 4 timer. Lynraskt i denne målestokken.

‒ At vi besto inspeksjonen så kjapt tror jeg er en rekord for oss, og noe som indikerer at vi kan ha en bra bil. Det at vi har videreutviklet bilen fra i fjor fremfor å bygge en fra bunnen av, kombinert med at flere av lagmedlemmene er med for andre året på rad, tror jeg kan være en fordel for oss, forteller en håpefull Sivert Hatletveit, lagets prosjektleder.

Laget fra NTNU skal konkurrere i klassen for elektriske konseptbiler i den europeiske utgaven som i år kjøres i London. Og studentene har langt fra kun ambisjoner om å delta, de vil faktisk hjelpe bilverden videre med nye løsninger.

‒ Vi ønsker ikke bare å hevde oss i Shell Eco-maraton, men vi vil være med å forme framtiden ved å bidra til å løse reelle utfordringer. Det har vært tidkrevende og mye arbeid, men det har også vært veldig kjekt å lære om lagarbeid og få god innsikt i alle disipliner, ikke bare mitt eget fagfelt, forteller Sivert, som snart er ferdigutdannet maskiningeniør.

Bilen ser kanskje ikke ut som en helt ordinær personbil, men størrelsen er iallfall ganske lik en bybil. Vekt er selvsagt svært viktig i en konkurranse som dette, og skroget er da også støpt i karbonfiber.

Avansert maskinteknologi og et areadynamisk design skal bidra til at bilen er mest mulig miljøvennlig.

– Vi har gjort mange endringer med bilen siden i fjor. Design på ratt og dashbord samt en del mekaniske deler har fått mye oppmerksomhet her nede i London, kan moldenseren fortelle.

De har allerede testet den 970 meter lange gatebanen i London, og under helgens konkurranser må bilene kjøre 15 runder på under 35 minutter. De får fire muligheter, og det beste resultatet teller.

‒ Den nye banen byr på nye utfordringer. Den er mindre enn i fjor og slik blir det flere biler på banen samtidig, derfor må vi ha en kjørestrategi som ligner mer på bykjøring. I tillegg er det to skarpe svinger hvor vi må tilpasse farten deretter. Vår strategi er å sikre oss et godkjent resultat først, deretter kan vi eksperimentere litt for å tøye grensene så langt vi kan, forteller Sivert som var fjorårets fører.

Franske Microjoule-La Joliverie tok altså seieren i fjor med utrolige 2.503 kilometer per liter, og det er altså en beintøff konkurranse.

– Shell Eco-marathon er vitenskap, teknologi og ingeniørkunst på sitt beste. Selv om resultater ikke kan sammenlignes fra år-til-år på grunn av endringer i kjøreforhold og bane, ser vi at studentene hele tiden strekker grensene for hva de kan få til, sier Alice Bergfall, Norske Shells representant i London.

‒ Det norske laget fra NTNU er kjent for å være svært profesjonelle og teknisk kompetente. De slo verdensrekord i 2009 og det hadde vært gøy med et realt come-back i år, men uansett hva resultatet blir har de all grunn til å være stolte av hva de har fått til, legger hun til.

Shell Eco-maraton arrangeres både i Europa, Amerika og Asia, og Europa er sist ute i år.

I Asia kjørte vinneren 2.341 km/l, mens den beste elbilen tilbakela 511 kilometer på 1 kWh.

I Amerika klarte et lag fra USA å kjøre hele 3.194 km/l, mens elbilen med den beste rekkevidden klarte 590 kilometer på 1 kWh.

1 kWh er kanskje ikke så veldig forklarende, så vi legger til at dagens elbiler normalt ikke klarer så mye som 10 kilometer på 1 kWh.

Så 590 kilometer på 1 kWh er like imponerende som 3.149 kilometer på 1 liter bensin. Begge delene er faktisk ganske så ellevilt.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her