Hjem / Nyheter / En (nesten) ekte Flintstone-bil
Denne bilen må du tråkke i gang. (Alle foto: FitCar)
Denne bilen må du tråkke i gang. (Alle foto: FitCar)

En (nesten) ekte Flintstone-bil

Her er bilen du må tråkke i gang og bremse med hånden. Se video.

Tegneseriefiguren Fred Flintstone levde i steinalderen, men de hadde faktisk funnet opp både hjulet og bilen. Kjøretøyet var riktignok ikke det mest moderne vi har sett, og stakkars Fred måtte bruke føttene for både å få den fremover og til å bremse med. Nesten litt som dagens FitCar, en bil som er en skikkelig kaloribrenner.

Annonse

I flate Nederland er de glade i sykkelen, men det er fortsatt mange som også er nødt til å bruke bilen til pendling og andre ting. Og disse blir ofte sittende inaktive i bilen opp til flere timer om dagen, og med den moderne tidsklemma vi lever i går det utover trimmingen. Mens de som sykler får god trim vokser magestørrelsen hos de som sitter i bilen.

Vi kaster altså både bort tid i køen og blir feit i samme slengen.

Hmmm.

‒ Jeg jobber i mange byer rundt om i verden hvor 60 minutter med pendling, hver vei og hver dag, ikke er uvanlig. Dette er en usunn måte å kaste bort mer enn to timer hver dag. Så kom jeg opp med ideen om FitCar ‒ som gjør akkurat det samme som en vanlig bil ‒ den får oss trygt og komfortabelt fra A til B, sier mannen bak det hele, Nasser Al Shawaf.

‒ Men i FitCar kan du trene mens du kjører, legger han til.

Annonse

Så idéen var altså å skape en bil som lar deg trene mens du faktisk kjører. Den saudiske investoren tok kontakt med det nederlandske firmaet BPO, som prøvde ut flere løsninger. Og landet på en ganske smart en, muligens inspirert av alle syklene i Amsterdam.

De erstattet nemlig gass- og bremsepedalen med et sett sykkelpedaler, og monterte inn en håndbrems ved rattet som mange funksjonshemmede kjenner til. Og dermed har de en full funksjonell bilsykkel.

‒ Våre studier viser at man forbrenner mer enn 300 kalorier per 30 minutt, og jeg er veldig stolt av resultatet, sier forretningsmannen.

BPO sjekket ut flere biler, og landet til slutt på en Audi A4 Avant 2.0L TFSI med automatgir som hadde mye luft rundt pedalsettet og mulighet for en «sykkelposisjon» mens man kjører.

Vi skal ikke gå inn på de tekniske løsningene, men enkelt fortalt byttet de bare ut det vanlige pedalsett for et som fungerer som en sykkel. Dermed fungerer bilen i prinsippet som vanlig, bare med en vri at du må tråkke for at bilen skal kjøre akkurat som du må med en sykkel.

FitCar PPV-systemet har tre kjøremoduser slik at du ikke trenger å være Thor Hushovd for å kjøre denne. «Drive Slow» som brukes i lav fart, «Drive Fast» for landeveien og «No Drive» når bilen står stille.

Det er også mulig å bestemme hvor mye motstand pedalene skal gi, akkurat som en spinningsykkelen på treningsstudioet. De som kun vil trimme litt setter den på «enkelt» mens de som er som nevnte Hushovd knaller til med «vanskelig».

‒ Vi har brukt 2 år på å utvikle systemet, og vår ambisjon er at det vil brukt av en produsent som vil lage en generasjon med helsebiler eller at vi utvikler et system som enkelt kan ettermonteres i bilene, sier Oscar Brocades Zaalberg, sjefen i BPO.

Så funker dette virkelig? Ja, iallfall om vi skal tro videoen under.

‒ Mange har testet dette i Nederland, og vi er veldig førnøyd med bevisene. Nå tar vi neste steget, som blant annet kan innebære regenerativ bremsing eller pedalsett som kan foldes inn og ut slik at det blir mulig å skifte til vanlig kjøremodus. Det kan være en app som teller kalorier, eller kartvalg som velger forskjellige ruter eller utfordringer i et fellesskap. Alt er mulig, sier Oscar.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *