Hjem / Nyheter / En hyperbil kalt Albert
Denne hyperbilen heter faktisk Albert. (Alle foto: McLaren)
Denne hyperbilen heter faktisk Albert. (Alle foto: McLaren)

En hyperbil kalt Albert

Hva ville du kalt en hyperbil med 1.050 hestekrefter? Neppe Albert.

Det er McLaren som har satt det gode, gamle navnet Albert på sin kommende hyperbil. Nå var jo verdens største geni kalt akkurat det, så navnet skjemmer absolutt ikke bilen. Men det passer vel ikke helt for en lynrask hybrid, gjør det vel? Og heldigvis heter ikke modellen det heller.

Annonse

For bilen som skal blåse det meste av asfalten har for lengst fått et mye mer passende modellnavn for en superpotent hyperbil som den er ‒ nemlig Speedtail.

Grunnen til at den første prototypen av hyperbilen heter Albert finner vi hos en annen superbil fra McLaren, den elleville F1 fra 1992. Den ble nemlig designet i en gate som het Albert, og bil nummer 12 i rekken av F1 ble da også døpt Albert.

Så prototypen av Speedtail som innad i McLaren til nå har vært kjent som MVY02, har altså fått nytt navn. Fra nå av skal den kalles Albert som et fint nikk tilbake til superbilen fra 1992.

Og så er jo også Speedtail like imponerende i 2018 som F1 var i 1992. For du skal lete lenge etter noe like vilt som det britene nå har på gang, og de kaller den like godt verdens aller første hyper-GT.

Albert er en prototype som er ganske så nær produksjonsbilen som kommer på markedet i 2020, og har i denne uka startet på en testperiode som skal vare et helt år. Bilen er utstyrt med både designet og drivverket til produksjonsmodellen, og selv den unike cockpiten med tre seter er på plass i Albert.

Annonse

Det innebærer at testførerne, inkludert IndyCar-mesteren Kenny Bräck, har 1.050 hestekrefter til rådighet. Svensken kan dermed oppleve en toppfart på 403 km/t, og 0-300 km/t på ufattelige 12,8 sekunder.

‒ Å starte testingen med Albert er et stort steg, og vi vil få verdifull informasjon før vi setter i gang med produksjonen, sier Ben Gulliver hos McLaren Automotive.

Speedtail kommer altså med tre seter slik som F1 også gjorde, og det aller meste er bygd i lette materialer som karbon. Bilen har et svært spesielt design, noe som skyldes at McLaren har fokusert veldig på aerodynamikk.

Den tåreformede cockpiten vekker selvsagt oppsikt, men det er bakenden som er mest spesiell. For bak en kort kupé finner vi en avrundet form som mest av alt minner om de små sportsbilene på 1960-tallet.

At McLaren har vært opptatt av dragsug understrekes av at de digitale sidespeilene faktisk kan felles inn, slik at det blir minst mulig luftmotstand.

Albert og de kommende Speedail-bilene er altså hybrider, og byr på til sammen 1.050 hestekrefter fordelt på 1.430 kilo.

Prisen står også i stil med den ekstreme pakken, og starter på 18 millioner kroner før norske skatter og avgifter.

Men McLaren er uansett utsolgt. Det var de faktisk før det i hele tatt ble offentliggjort at McLaren skulle lage den i november 2016, så her gjelder det både å ha penger og kontakter.

McLaren skal produsere 106 eksemplarer av Speedtail, noe som er nok et nikk til F1 som også kom i 106 eksemplarer mellom 1993 og 1998.

Og selv geniet Albert Einstein ville nok nikket annerkjennende til den imponerende navnebroren.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *