De bitre og eldre av oss har alltid fnyst mot ungdommene som
sitter inne og bruker tiden på dataspill. Kom deg ut, latsabber! Vel, det var vel en film som het «Nerdenes hevn» eller noe i
den duren. Ja, for nå sitter de gamle dinosaurene og er bitre på at 16 år gamle
Emil kunne innkassere 13 millioner kroner ved å vinne VM for par i et dataspill
de aldri har hørt om.
den gamle, slik som det jo alltid har vært. Men når de en gang i blant trenger
å forflytte seg er det alltid greit med en bil. Og slike lager Nio. For de som ikke drar kjensel på merket kan vi opplyse at
selskapet ble etablert i 2014, og allerede året etter viste de hvilke ambisjoner
de har. For da var de faktisk sponsor under den aller første
sesongen av formel E, den elektriske versjonen av formel 1. Elbilprodusenten viste virkelig hva som bor i dem da de året
etter fulgte opp med en elvill modell kalt EP9. Denne var så lynrask at den satte ny rekord for elbiler
rundt Nürburgring Nordschleife, og rasket like godt med seg tre andre rekorder
på kjente baner.
framtidsvisjon kalt EVE, og annonserte også at Nio EP9 hadde satt en autonom
(selvkjørende) rekord rundt Circuit of the Americas. Så kom 2018, og Nio lå heller ikke på latsiden da heller. De begynte nemlig de første leveransene av ES8, en elektrisk
flaggskip-SUV. Deretter ble de notert på børsen i New York, og rundet av året
med å lansere en langdistanseversjon i desember. Og da er vi kommet til 2019, og 28. mai kunne de juble for at
den første produksjonsmodellen av ES6 rullet ut av samlebåndet i Kina. Ja, for
nevnte vi at det er et kinesisk merke. Vel, nå har vi det. Den aller første Nio ES6 ble levert kundene 18. juni, og SUV-modellen
kan bli en tøff konkurrent for etablerte merker i framtiden. For ES6 kan by på en rekkevidde som snuser opp mot 500
kilometer, den akselerer fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder, og stopper fra 100
km/t på kun 33,9 meter.
rekorden i 2017 viste med all klarhet. Nio har også en sedanutgave på gang, så det kommer mer fra det
hardt satsende merket. Ja, du store kineser! Og de frir altså til Emil og andre spillentusiaster. For Nio har nå inngått et samarbeid med Razer, og det har heller
ikke dinosaurene noe anelse hva er. Vel, Razer er en gigant innenfor e-sport
akkurat som Nike er det innenfor tradisjonell sport. De har over 60 millioner
brukere, og tilbyr alt mulig som kan knyttes til e-sport. Nio og Razor har altså slått seg sammen, og det første
resultatet av dette er intet mindre enn en razorinspirert Nio ES6. Ja, en slik man trenger både solbriller og en halv eske med beroligende
piller bare for å se på. For sjekk denne: Modellen som har fått den enkle navnet ES6 Night Explorer
Edition Vehicle er basert på toppmodellen, og er altså kledd i et design som
unge Emil og andre lett gjenkjenner som et Razor-design. Det går i neongrønt, karbon, matt svart og annet snadder, og er nok ikke noe for en gretten dinosaur. Nio skal, kanskje heldigvis, kun lage 88 eksemplarer av
denne, og den gjør heller ikke et veldig stort innhogg i Emils premie. Prisen
er satt til 600.000 kroner i Kina for bilen som kan by på 544 hestekrefter og altså
0-100 km/t på 4,7 sekunder. Men en vanlig Nio ES6 kunne nok mange tenke seg, og den har
en startpris på 460.000 kroner i Kina. Og denne trenger vi verken solbriller er nerveroende stimulans for å klatre inn i. For slik ser en vanlig Nio ES6 ut, og dinosaurene nikker godkjennende: Les også: