Annonse
Hjem Elbiler Elvarebil-ordning forandres ‒ 42 modeller får mindre støtte

Elvarebil-ordning forandres ‒ 42 modeller får mindre støtte

Enova gjør nå om støtten til elvarebilene, noe som gir store utslag. For eksempel mister to Toyota Proace-modeller 37.320 kroner i støtte, mens Mercedes eVito får 25.000 kroner mer. 42 biler mister støtte, mens kun 14 får en økning.

Enova selv kaller det en god dag, men det er kanskje å ta vel hardt i.

«Gla-nyheten» er nemlig at det statlig eide Enova nå skal gjøre om støtteordningen på elvarebil, som til nå stort sett har gitt 50.000 kroner i støtte ved innkjøp. Det får store utslag for en rekke modeller, og støtten totalt blir betraktelig redusert.

Enova sier at dagens ordning gir urettferdige utslag, og fra og med 23. november må kjøperne forholde seg til en ny støtteordning.

– I et år hvor salget av varebiler har gått ned med over 20 prosent, øker salget av elektriske varebiler, sier markedsdirektør Øyvind Leistad i Enova.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Siden vi lanserte næringslivsstøtten til innkjøp av elvarebiler i august 2019, har vi gitt tilsagn om støtte til over 10.000 biler til nær sagt alle typer bedrifter over hele landet. Det vitner om stor interesse i næringslivet for å legge om til utslippsfri varetransport.

Til nå har det vært tre faste støttesatser basert på bilenes motorkraft, og disse har vært på enten 15.000, 25.000 eller 50.000 kroner.

Dette erstattes nå av egne satser for hver bilmodell.

‒ Støttetilbudet vårt til elvarebiler har siden starten vært automatisert, hvor man får svar på søknaden umiddelbart, uten manuell saksbehandling.

‒ Nå automatiserer vi også støttesatsene, med daglige oppdateringer ut fra eventuelle endringer i listepriser. Støtte tilpasset hver bilmodell gir et enda mer treffsikkert virkemiddel og rettferdig konkurranse bilmodellene imellom, sier markedsdirektøren.

Enova har helt siden de innførte støtteordningen vært opptatt av at selve søkeprosessen skal være enkel, og det blir den også framover. Kundene ber bilforhandleren søke om støtte når bilen bestilles, og trenger kun å bekrefte søknaden på mobilen.

Ifølge Enova skal det nye støttesystemet styres automatisk av ekstrakostnaden med å velge en elvarebil fremfor en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor. Noen bilmodeller får høyere støttesats enn tidligere, mens mange altså får kuttet støtte.

– Selv om det nok kan oppleves negativt i de tilfellene hvor støttesatsene går nedover, er det faktisk en gladsak for markedet, fastslår Leistad.

‒ For det bærer bud om at elvarebiler er i ferd med å bli konkurransedyktige på pris. Snøballen har begynt å rulle, og det er en tydelig utvikling både på salgstallene, prissetting og bredden i modellutvalget.

De som har fått innvilget støtte med dagens ordning trenger ikke å bekymre seg, og vil motta den støtten elvarebilen allerede har fått tilsagn om.

Den nye støtteordningen blir gjeldende fra mandag av, og får store utslag for mange modeller.

To eksempler er Toyota Proace og Mercedes Vito, som har elektriske modeller med totalt ulike utslag.

De som mister mest støtte er to Toyota Proace-modeller med 50 kWh-batteri, og disse får redusert støtten med hele 37.320 kroner. Også enkelte modeller fra Opel, Peugeot og Maxus mister over 30.000 kroner i støtte, og totalt er det 42 modeller som får mindre støtte med den nye ordningen.

14 biler kommer ut av det nye systemet med mer støtte, hvor modellene fra det lille spesialmerket Goupil er den store vinneren. Merket er eid av Polaris, og lager miniatyrlignende elektriske lastebiler som ikke kan sammenlignes med en vanlig elvarebil. Ni av vinnerne etter omleggelsen er fra dette merket.

Nissan og Renault har også noen «støtte-vinnere», likeså Mercedes. Det tyske merket kan juble for at eVito A2 og A3 får 25.000 kroner mer i støtte, og totalt blir fradraget på utsalgsprisen på 50.000 for denne duoen.

20 biler får også uforandret støtte, alle sammen enten Fiat Ducato eller Maxus V80 som kvalifiserer for 50.000 kroner i fratrekk.

Kun 28 bilmodeller får toppfradraget på 50.000 kroner med den nye beregningsmodellen, og av disse er 24 av modellene enten Fiat Ducato eller Goupil.

Med dagens ordning har 58 elvarebiler på Enovas liste kvalifisert seg for 50.000 kroner i støtte, altså 30 flere enn med den nye ordningen.

Så dagen er kanskje ikke så god likevel?

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker