Xpeng G9 er den nye ladedronningen i elbilverden. (Foto: Xpeng)

Elbilene som lader raskest

Under verdens største test av nye elbiler ble også ladefarten målt, og tre av bilene ladet over 200 kilometer med rekkevidde på under 10 minutter.


Når det kommer til praktisk bruk av elbiler er det to ting som er ganske viktig, rekkevidde og ladehastighet. Under El Prix testes begge, og nå har NAF klar oversikten over ladefarten til de nye elbilene som ble testet for et par uker siden.

At det går framover også på ladeområdet viser den ferske testen, for tre av de nye elbilene som ble testet slukte nemlig over 200 kilometer med ny rekkevidde på under 10 minutter.

-->
‒ Når ladingen går så raskt, rekker du knapt nok på do og hente deg en kaffe før du kan kjøre videre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er fortsatt stor forskjell på ladehastigheten og på nye elbiler, men den gode nyheten er altså at ladetiden stadig presses nedover.

‒ Hvor raskt bilen lader er der slaget står nå, mener Sødal.

‒ Kan bilen din lade raskt, blir rekkevidden mindre viktig. Da kan tiden det tar fra A til B være kortere for en bil med et mindre batteri som fylles fort, enn for bilene med lang rekkevidde, men som lader saktere, forklarer han videre.

Under El Prix måler NAF og Motor den reelle ladehastigheten, og ut fra disse tallene har de regnet ut hvor lang tid det tar før man har fått 200 kilometer med rekkevidde. Og akkurat den distansen er av praktiske årsaker.

‒ Grunnen til at vi har beregnet lading for 200 kilometer er fordi det er en passe distanse før du bør ha en pause igjen, sier Nils Sødal.

Tre av de nye elbilene som ble testet tidligere i juni sprakk altså grensen på 10 minutter, og den som ladet aller raskest var en nykommer fra Kina.

Topp-3:

  • Xpeng G9: 8,4 minutter
  • Tesla Model S: 8,5 minutter
  • Ioniq 6: 9,4 minutter

At den generelle ladingen stadig går raskere bekreftet også testen, for 13 av de 32 elbilene som deltok på testen fylte 200 kilometer med rekkevidde på under et kvarter.

‒ Dette viser at flere bilprodusenter nå har skjønt at rask lading har betydning for forbrukerne, sier Sødal.

‒ Det er godt nytt for elbilistene. Det betyr også at det i tiden framover må bygges flere kraftige hurtigladere slik at du kommer deg raskere frem dit du skal.

Xpeng G9 er den nye ladedronningen i elbilverden. (Foto: Xpeng)

Den nye lade-dronningen heter altså Xpeng G9 som er avbildet over, og SUV-modellen brøt også for aller første gang i El Prix-historien grensen på 300 kW maks ladehastighet. Den nye toppfarten lyder på imponerende 319 kW.

Så lang tid brukte elbilene på å lade 200 kilometer med rekkevidde under sommerens El Prix:

  • Xpeng G9: 8,4 minutter
  • Tesla Model S: 8,5 minutter
  • Ioniq 6: 9,4 minutter
  • Tesla Model XPlaid: 10,8 minutter
  • Xpeng P7: 11,0 minutter
  • Polestar 2 (2024): 11,2 minutter
  • Mercedes EQS SUV 580 4Matic: 12,0 minutter
  • Tesla Model Y RWD: 12,0 minutter
  • BMW i7: 12,1 minutter
  • Toyota bZ4X AWD: 12,6 minutter
  • Mercedes EQE 350 4Matic: 12,6 minutter
  • Toyota FWD (dummy): 13,7 minutter
  • MG 4: 14,7 minutter
  • Nio ET7: 15,5 minutter
  • Volkswagen ID. Buzz: 16,2 minutter
  • BMW iX1: 16,3 minutter
  • Nissan Ariya 2WD: 16,4 minutter
  • Audi Q8: 17,1 minutter
  • Nio ET5: 17,2 minutter
  • Mercedes EQB 250: 17,5 minutter
  • Jeep Avenger: 19,3 minutter
  • Subaru Solterra: 19,5 minutter
  • BYD Han: 22,6 minutter
  • MG 5: 23,9 minutter
  • Nio EL7: 24,0 minutter
  • MG Marvel R: 24,1 minutter
  • BYD Atto 3: 25,6 minutter
  • Voyah Free: 27,4 minutter
  • Hongqi E-HS9 LR: 29,5 minutter
  • JAC e-JS4: 32,2 minutter

* I tabellen er Kia EV6 GT tatt ut siden den ble testet med forvarming og måtte starte lading på 20 prosent batteri igjen.

DS3 er også tatt ut fordi ladetesten ikke kunne gjennomføres.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter