Hjem / Elbiler / Elbilene for dyre i Europa
Mercedes kommer snart med sin nye elbil, EQC. Men de bør ikke forvente seg et ellevilt salg ute i Europa. (Foto: Mercedes)
Mercedes kommer snart med sin nye elbil, EQC. Men de bør ikke forvente seg et ellevilt salg ute i Europa. (Foto: Mercedes)

Elbilene for dyre i Europa

Norge er et skikkelig bakvendtland. Mens elbilene her er billigere enn fossilbilene, er det motsatt i resten av Europa. Og det får konsekvenser for CO2-målet.

EU-parlamentet gjør seg klare for å stemme over nye framtidige CO2-mål, og de har muligens litt for stor tro på elbilene.

Annonse

Forslag fra EU innebærer blant annet at elbiler skal stå for 15 prosent av bilsalget innen 2025, og 30 prosent i 2030.

Og allerede det er hårete mål.

For hør bare her: Kun 0,7 prosent av det totale salget i EU i 2017 var elbiler.

ACEA, bilprodusentenes forening i Europa, rister på hodet.

‒ Vi er bekymret for at noen politikere har noen helt urealistiske forventninger rundt det som skjer i bilmarkedet, sier generalsekretær Erik Jonnaert.

Annonse

Forskjellen på Norge og resten av Europa er at her hjemme er det knyttet store avgifter rundt fossilbilene, noe som gjør at de blir ganske så mye dyrere enn bilene på kontinentet.

Og når myndighetene bestemmer seg for å droppe avgiftene på elbilene ‒ som i utgangspunktet er dyrere å produsere enn fossilbilene ‒ blir det en markedsmessig ubalanse mellom de to biltypene.

Dyr Golf, billig e-Golf

Vi trenger ikke å gå lenger enn over til Sverige for å se hvilke merkelige utslag dette gir.

I Sverige koster den billigste Volkswagen Golf 189.000 kroner, mens den i Norge koster 281.000 kroner. Om vi ser på e-Golf gir dette motsatt utslag. Den koster i Sverige 403.900 kroner, mens prisen i Norge er 326.700 kroner.

Slik er det i hele Europa, og det gir voldsomme utslag på salgsstatistikken.

I de fattigste landene med de laveste BNP per innbygger er elbilsalget nærmest på 0 prosent, mens det er utelukkende rike land med et bruttonasjonalprodukt på over 330.000 kroner som når over 1,5 prosent andel.

Det blir altså litt som vi har sett i Norge til nå med blant annet de relativt dyre Tesla-modellene ‒ det er kun de med god råd som kjøper slike.

Norge er det eneste landet med over 10 prosent når det kommer til ladbare biler som også inkluder hybrider, og her hjemme endte de rene elbilene opp med en markedsandel på 20,9 prosent av nybilene i 2017.

Ingen andre er altså i nærheten, og enkelte land har en voldsom jobb foran seg.

43 nye elbiler i Estland

I Estland med et BNP på 166.000 kroner ble de registrert 43 elbiler i 2017, noe som var 0,17 prosent av nybilsalget.

Romania med et BNP på 91.000 kroner følger hakk med sine 188 elbiler, en markedsandel på 0,18 prosent.

Hellas med sine finansielle prøvelser de senere årene har et BNP på 158.000 kroner, og der ble det solgt 199 elbiler i fjor. Det utgjorde 0,23 prosent av alle nybilene i 2017.

Statistikken viser også at Europa er i ferd med å dele seg i flere områder enn kun Vest-Europa mot resten, og salget av elektriske biler var kun på 0,2 prosent i Italia og på kun 0,6 prosent i Spania sør i Europa.

I halvparten av alle EU-landene var elbilsalget i 2017 på under 0,75 prosent, så et mål på 30 prosent virker svært så urealistisk i dag.

For å nå målet på 30 prosent må faktisk over halvparten av alle bilene som selges i Vest-Europa ha batteridrift.

‒ Om dagens målsetning står må vi altså gå fra under 1 prosent til 30 prosent i løpet av 12 år. Og nå vil parlamentet gå enda mer aggressivt til verks, og snakker om mål helt opp mot 50 prosent, sier Jonnaert.

Hva de nye målene blir vet vi 10. juli. Det skal nemlig EU stemme over nye CO2-mål rundt bilene.

Norge har for øvrig et BNP på 625.000 kroner.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *