- Annonse -
HjemNyheterElbilen til Mercedes har fått norsk pris

Elbilen til Mercedes har fått norsk pris


Mercedes EQC nærmer seg nå markedslansering, og nå vet vi også hva den første modellen kommer til å koste.

Tyske Mercedes skal, selvsagt, også henge med i den nye elbil-trenden, og har allerede brukt flere år på å utvikle den aller første helelektriske modellen kalt EQC.

- Annonse -

EQ er navnet på den nye elbilserien til produsenten, så førstemann blir altså en modell i C-klassen.

Mer konkret blir den aller første en EQC 400 4Matic, og starter en ny epoke for Mercedes som skal inkludere investeringer på rundt 100 milliarder kroner og 10 helelektriske modeller innen 2022.

− Dette er uten tvil vår viktigste lansering i 2019. At den internasjonale pressetestingen er lagt til Oslo bekrefter også at Norge er et prioritert marked i den elektriske offensiven fra Daimler, konstaterer Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Som kjennere allerede har lest ut av modellnavnet (4Matic) er dette altså en firehjulstrukket bil via en elmotor på hver av akslingene. Men den byr også på en annen viktige egenskap som er viktig for norske kjøpere som ikke alle konkurrentene har, nemlig slepekrok. Denne har en tillatt hengervekt på 1.800 kilo, og det kan også monteres takstativ og skiboks på bilen.

- Annonse -

EQC 400 har en oppgitt rekkevidde på 417 kilometer via et batteri på 80 kWh, og kan lades med en effekt på 110 kW ved hurtigladestasjoner og 7,2 kW via en ladeboks.

Under «panseret» finner vi 408 hestekrefter med et dreiemoment på solide 760 Nm, 0-100 km/t går unna på 5,1 sekunder og toppfarten er begrenset til 180 km/t.

Det var faktaen, så hva med prisen?

Jo, bilen som er klar for bestilling prises fra 616.900 kroner ferdig levert. De norske bilene er godt utstyrt allerede som standard, og den norske importøren sier at disse kommer med utstyr for rundt 70.000 kroner inkludert i prisen.

- Annonse -

Dette er et stykke under den europeiske prisen som starter på 71.281 euro, og dermed snuser den på 700.000 kroner-grensen.

Noe den norske importøren også tror de fleste norske bilene ender opp på.

− Avhengig av kundenes egne ønsker om ytterligere ekstrautstyr, antar vi at de fleste bilene vil koste mellom 680.000 og 720.000 kroner. Noen antakelig litt under, andre litt over, men det viktigste er valgfriheten allerede fra salgsstart, sier Myhre.

Ok, vel og bra. Men når kan utålmodige norske kjøpere forvente seg en EQC?

Vel, Mercedes følger opp den internasjonale testkjøringen lagt til Norge med å sende den første runden med biler til norske forhandlere i august/september. Da blir altså mulig for nordmenn, som de første i verden, til å prøvekjøre bilen, men det tar enda litt tid før de første kundebilene blir levert.

− Vi forventer å kunne levere ut et par hundre biler i fjerde kvartal i år, og vil naturligvis følge opp kundene med produksjonsplass og et mer nøyaktig estimat for overlevering, understreker Myhre.

De aller første EQC ruller nå ut av samlebåndet i Bremen, hvor de også setter sammen C-klasse og GLC og GLC Coupé.

Her er flere bilder av modellen fotografert i Oslo.

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her