Annonse
Hjem Elbiler Audi e-tron GT - Elbilen som er født på banen, men laget...

Audi e-tron GT – Elbilen som er født på banen, men laget for gaten

Audi e-tron GT har nå gått gjennom den ultimate prøvelsen ‒ tidenes første vinner i formel E har nemlig luftet den elektriske sportsbilen.

Det er ikke tilfeldig at Audi fant fram til Lucas di Grassi da de ville få svaret på om de hadde lyktes med e-tron GT ‒ sportsbilen i den elektriske familien.

Brasilianeren deltar i elbilsportens svar på formel 1, formel E, og der kjører han for Audi Sport ABT. di Grassi har kjørt for Audi siden 2012, og har dermed lang erfaring med både merket og elbiler.

Han er også historisk. Formel E smelte lydløst i gang i Beijing høsten 2014, og den aller første vinneren ble nettopp di Grassi. Siden har den nå 36 år gamle racerføreren også blitt verdensmester, noe som skjedde i 2017.

Når han i tillegg er en ambassadør for ren luft og engasjerer seg for bærekraftige løsninger, så ja, var di Grassi ganske så perfekt for en test av prototype RS e-tron GT.

Saken fortsetter under Annonsen

Og vi tipper de tre som ventet på sidelinjen var ganske så spente, for dette var nemlig Dennis Schmitz fra Audi, Jaan-Mattes Reiling fra Audi Sport og Christian Schröder fra Audis utviklingspartner PSW ‒ alle tre ansvarlige for hvordan e-tron GT faktisk har blitt.

Trioen ville vite hva racerføreren mente om akselerasjonen, bremsene, drivverkets evne til å holde på ytelsene ‒ og selvsagt kjøreegenskapene generelt.

Disse elementene som er grunnmuren til Audi Sport.

– Audi Sport er avdelingen som utvikler og produserer S- og RS-modellene til Audi, og som ikke minst har ansvaret for merkets motorsportsatsing, forklarer Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

‒ De har i flere tiår utviklet teknologi for ekstreme arenaer, og som vi i dag drar nytte av i bilene vi kjøper hos forhandleren. «Born on the track, built for the road» er Audi Sports mantra, noe de gjennom årtier har etterlevd til gangs – og noe som virkelig kommer til sin rett med Audi e-tron GT.

Den er altså født på banen, men laget for gaten.

Men har de lyktes?

Nå hever altså di Grassi sin lønn hos Audi, så om han mot formodning hadde totalslaktet elbilen hadde iallfall Audi gått like stille i dørene som det elbilen er på veien. Det gjør de altså ikke.

– Bilen er morsom! slår han fast.

‒ Selvsagt er en slik Grand Turismo noe helt annet enn en formelbil, men likevel er det mange paralleller. Spesielt den kraftfulle akselerasjonen. Akkurat som i vår formelbil, er den tilgjengelig lenge. Fra 0 til 100 km/t tar det helt klart mindre enn fire sekunder, og slik er det også etter fem runder.

Dette er akkurat det samme argumentet som Porsche har brukt rundt sin Taycan. For selv om denne elektriske sportsbilen faktisk er raskere enn Tesla Model S, understreker Porsche at det viktigste er at den kan gjøre øvelsen et utall ganger på rad. Det klarer for eksempel ikke en Tesla.

Audi e-tron GT Concept er satt sammen på samme plattform som Taycan, J1, og i likhet med Porsche er Audi opptatt av du kan kline gasspedalen i bånn så mange ganger du ønsker.

Det må selvsagt også en elektrisk racerbil kunne, og på dette området har Audi høstet mye erfaring fra sine seks år i formel E.

– I formel E er det enda mer ekstremt. Når vi lader, kjøler vi batteriet aktivt ned med tørris til en temperatur som er lavere enn omgivelsene. Det gir oss mer å gå på med tanke på systemtemperaturen under løpet, sier di Grassi.

En slik løsning funker selvsagt dårlig for en gatebil, så Audi har tatt andre grep.

Ingeniørene har utviklet en løsning som inkluderer en kraftfull termisk regulering, og det er to kjølekretsløp for de tekniske komponentene for ulike temperaturområder.

Det kjøligste systemet kontrollerer temperaturen til høyvoltsbatteriet, mens det varmeste systemet er til motoren og kraftelektronikken. I tillegg har bilen kjøle- og varmesystem for kupeen.

Audi forklarer videre at i e-tron GT er det utviklet en fleksibel kopling mellom disse fire systemene med ventiler, samt en høyeffektiv varmepumpe for kupeen.

Likevel er det nok kjølingen av høyspenningskomponentene ved høy belastning, og kjølingen av batteriet ved DC-hurtiglading er også sofistikerte. Her er det snakk om ytelser på 270 kW, noe som også genererer en del varme.

De av dere som har sett formel E vet at det er særs viktig å bevare strømmen, for energibruk er et viktig element av løpene. Mang en biler har gått tom på den siste runden, litt som nok mange elbilister ikke har klart de siste meterne til ladestasjonen.

– Jo mer ekstreme forholdene er, jo mer må jeg følge med på effektiviteten og den termiske kontrollen for å ha nok ytelser igjen til de siste rundene, forklarer di Grassi.

I Audi e-tron GT beregner systemet selv ladestoppene, og gjør seg deretter klar for raskest mulig lading.

Om den elektriske sportsbilen kjøres med navigasjon, vil bilen foreslå hvor batteriet bør lades. Omtrent en halvtime før bilen kommer til den valgte ladestasjonen, begynner den termiske kontrollen å tilpasse batteritemperaturen til den aktuelle ladestatusen, og tar også høyde for den tilgjengelige ladeeffekten på stasjonen.

Kjøreegenskapene på en elbil fra Audi Sport må også ivaretas, og selv om PSW har overtatt en viktig del av arbeidet rundt e-tron GT, er Audi Sport selv ansvarlig for oppsettet av understellet.

Det klager ikke di Grassi på.

– Jeg liker spesielt kjøreegenskapene til bilen. Du sier jo at en Grand Turismo også må ha god komfort. For meg som racerfører er ikke det så viktig. Men jeg må si at bilens veigrep og presisjon gjennom svingene er meget imponerende, konstaterer di Grassi.

Audi har selvsagt også tatt høyde for at en e-tron GT skal kjøres på litt mer ujevnt underlag, og luftfjæringen byr også på en myk grunninnstilling. Det er også regulerbare støtdemperne, og de bak rattet kan velge flere moduser via Audi Drive Select.

Den kommende elbilen er selvsagt et flaggskip for Audi, så de mest avanserte løsningene er å finne i den ‒ som for eksempel firehjulsstyring. I lav fart styrer bakhjulene motsatt av forhjulene for økt dynamikk, men de i høyere hastigheter styrer med forhjulene – for bedre stabilitet. Styringen foran har en sportslig og direkte utveksling, men ifølge Audi uten at den blir brå.

Hjul og bremser er også viktig for en sportsbil, og på den nær produksjonsklare RS-utgaven som di Grassi fikk teste var det keramiske bremser. Som standard kommer e-tron GT med stålskiver, og det er også mulig å få bilen med 21-tommers felger.

Alt dette lyder selvsagt som søt musikk i ørene på potensielle norske kunder.

‒ Her får man ekstreme ytelser og imponerende kjøreegenskaper, kombinert med slående design, rikelig med plass, og innovativ teknologi som er med på å sette en ny standard for en hel bransje. Vi gleder oss veldig til de første bilene kommer til Norge, og til kundene selv får muligheten til å teste den nye spydspissen i Audi-porteføljen, sier Sinervo.

Responsen fra norske kunder lot seg da heller ikke vente på seg da de åpnet for reservasjoner i september.

‒ Med Audi e-tron GT har vi virkelig noe spesielt i vente, noe kundene våre er enige i. Når Audi Sport sitter i førersetet i utviklingen av en ny bilmodell, kan du forvente et resultat som bærer med seg flere tiår med erfaring fra ekstreme arenaer. Audi e-tron GT har allerede blitt et ikon for oss, slår den norske direktøren fast.

Audi e-tron GT har 590 hk, en rekkevidde på over 400 kilometer, gjør 0-100 km/t på 3,5 sekunder, og kommer på det norske markedet neste år.

Og med et godkjent-stempel fra en historisk elracerfører.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,850FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker