Annonse
Hjem Elbiler Elbil-tabbe kan koste deg dyrt

Elbil-tabbe kan koste deg dyrt

Det er svært mange ferske elbilister rundt på veiene, og mange av disse har kjøpt en slik bil for blant annet  å komme billigere gjennom bommene. Men da er det viktig å huske på en ting.

Nordmenn generelt vil egentlig ikke ha elbiler (38 prosent velger en slik for klima, ifølge Elbilforeningen), men norske myndigheter så raskt klimagevinsten av slike og har gitt bilistene et «tilbud som ikke kan avslåes».

Politikerne har altså lokket bilistene over til elbiler ved å innføre en rekke incentiver, men dette har gått utover de generelle inntektene til Staten.

En måte å justere dette på er å sette opp bomstasjoner. Mange bomstasjoner.

Og når også lokalpolitikere også har sett at det er mulig å melke bilistene ved å sette opp lokale bomstasjoner, har det blitt svært mange slike.

Saken fortsetter under Annonsen

Takket være Fredric Hauge, som nektet å betale bomavgifter med sin elbil (importert sammen med a-ha-medlemmene Morten Harket og Magne Furuholmen i 1989), bøyde til slutt Staten av og innførte fritak for elbiler i bomstasjonene allerede i 1996.

Så en av de viktigste tiltakene for å lokke bilistene over til elbiler er fritak i bommene, som per i dag er justert til minimum 50 prosent av den vanlige bomavgiften.

Med godt over 200.000 elbiler på norske veier, er det også mange svært ferske elbilister rundt omkring.

Og skal disse få utnytte fordelen med gratis eller billigere bompasseringer enklest mulig er det en ting som er viktig å huske på.

Bombrikke.

‒ Uten bombrikke får du faktura med standardpris, og må søke bomselskapet i ettertid for å få rabatten, forklarer Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

‒ Nordmenn sparer gladelig avgiftskroner på å kjøpe elbil. For å få maks uttelling på besparelsene, må nyslåtte elbileiere også huske bombrikken. Mange tror nok at bomstasjonen gjenkjenner en elbil via nummerskiltet, men slik er det ikke.

Kjører du en elbil gjennom bommen uten AutoPass-brikken vil du altså få en faktura ‒ akkurat som andre biler med forbrenningsmotor. Deretter må du søke bomselskapet for å få rabatten i ettertid, noe som både tar energi og tid.

‒ At du må være tilmeldt en brikkeordning for å få rabatten Stortinget har vedtatt viser jo hvor tungvint hele bompengesystemet er. Hver gang du passer er en bomstasjon betaler du også inn penger som går til innkreving og administrasjon i bompengeselskapene, sier Ryste.

Med alle disse nye bomstasjonene har det altså også poppet opp nye selskaper som skal drifte dette, og dette har gjort sitt til at store deler av bompengeinntektene har gått til administrative utgifter. Ifølge NAF gikk viser tall fra 2017 at 7,9 prosent av inntekstene til bomselskapene rett til administrasjon. 

‒ Dette viser hvor lite effektivt bompenger er som finansering av samferdsel. Vi mener bompenger som system er modent for skraphaugen, sier Ryste.

Regjeringen har allerede tatt grep, og antall regionale bompengeselskaper skal reduseres fra 50 til 5 selskaper.

Men det er ikke bare elbilistene som må huske bombrikke.

Det er nemlig rabatt for alle som har en slik montert i frontruta, så det er bare å skaffe deg AutoPass med en eneste gang om du ikke har det allerede.

‒ Det kreves inn bompenger på nær sagt alle nye veiprosjekter, i tillegg til i mange byer. Det blir fort noen bom-kroner. Det lønner seg å få med seg rabattene som bomselskapene tilbyr når du har brikke, sier Ryste.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker