HjemElbilerElbil med 1.900 hk har fått navn

Elbil med 1.900 hk har fått navn

Italienske Pininfarina har på gang en elbil som er raskere enn formel 1-bilene, og nå har den fått et offisielt navn.

Du drar kanskje kjensel på navnet Pininfarina? Dette er et italiensk selskap som bygger om biler, og de har en spesiell forkjærlighet for Ferrari som de har samarbeidet med siden 1950-årene.

- Annonse -

Karosseri-selskapet ble etablert i 1930 av Battista «Pinin» Farina, noe som er greit å vite nå som de går fra å bygge om andres biler til å bygge sine egne.

De satser naturligvis på elbiler, og setter lista skyhøyt med en eneste gang. Faktisk høyere enn de aller fleste andre.

I august viste de fram et monster av en elbil med arbeidstittelen PF0, altså Pininfarina 0, og nå har de sluppet mer info om den lynraske elbilen.

- Annonse -

Dette inkluderer navnet, som den arver fra grunnleggeren av selskapet. Den skal altså hete Pininfarina Battista, et navn som det er greit å lære seg først som sist.

For dette er en bil som garantert kommer til å bli en realitet, i motsetning til mange av de urealistiske prosjektene vi ser rundt omkring.

Paolo Pininfarina (midten) og bestefaren på veggen.
Paolo Pininfarina (midten) og bestefaren på veggen.

‒ Dette er virkelig en drøm som går i oppfyllelse. Min bestefar hadde alltid visjonen om at en dag ville det være et frittstående utvalg av Pininfarina-merkede biler. Denne hyperbilen vil ha verdensledende ytelse, teknologisk innovasjon og selvfølgelig en elegant styling. Jeg visste at vi bare måtte kalle den Battista. Drømmen hans blir til virkelighet i dag, og nå knytter vi vår strålende fortid sammen med framtidens bilkjøring, sier dagens leder, Paolo Pininfarina.

- Annonse -

Det er ikke småtterier de har satt seg som mål med Battista. Den skal bli verdens første luksuriøse elektriske hyperbil, og den karbonkledde bilen skal smelte sammen «et vakkert design og et ekstremt nivå av teknologi», som de selv sier.

Og ytelsene skal det iallfall ikke stå på. For dette er rett og slett helt ekstremt.

Elmotorene får en ytelse på over 1.900 hestekrefter, og dreiemomentet er som de sterkeste lastebilene ‒ 2.300 Nm. Og pakken er virkelig en rakett.

0-100 km/t skal gå unna på under 2 sekunder, noe selv ikke formel 1-bilene klarer. Dette er på nivå med Petter Solbergs lynraske rallycrossbil, og er den tredje elbilen vi har hørt om som skal klare den grensen. Den første var Elon Musks kommende Tesla Roadster som skal klare det på 1,9 sekunder, og den andre er Rimac_Two som barberer ytterligere noen tiendedeler av den tiden.

Toppfarten er satt til over 400 km/t, og rekkevidde er oppgitt til minst 482 kilometer (300 miles). Målet er at den vanvittige elbilen er klar i 2020.

Grunnen til at vi konkluderte med at denne bilen garantert kommer, er fordi Pininfarina har et par tunge partnere bak seg. Både superbilprodusenten Rimac og formel E-laget Mahindra er nemlig involvert i utviklingen.

Rimac er et kroatisk selskap som for tiden utvikler Rimac_Two ‒ en spinnvill hyperbil med samme antall hestekrefter som Battista. Du husker muligens at den tidligere Top Gear-programlederen Richard Hammond totalvraket en elektrisk hyperbil for et par år siden? Det var en Rimac Concept_One.

Den indiske bilprodusenten Mahindra var et av de opprinnelig 10 lagene som var med på å opprette den elektriske formel 1-serien formel E i 2014 (som starter ny sesong til helga), og de har lang erfaring med å utvikle elektriske sportsbiler. Og det har seg også slik at Pininfarina faktisk er eid av Mahindra & Mahindra, så her er det nok god hjelp å få.

Automobili Pininfarina har også sammen med hovedselskapet Pininfarina investert nærmere 200 millioner kroner i nye produksjonslokaler og utvikling, og de har ansatt en rekke nøkkelpersoner med erfaring fra bilmerker som Bugatti, McLaren, Pagani, Porsche og Volvo.

Hva dette ender i får vi et svar på i mars 2019. Da tar de nemlig Battista med seg til Genève Motor Show, og vil for første gang vise bilen skikkelig fram.

Alt tyder på at dette bare må bli bra, og vi gleder oss allerede!

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her