Hjem / Elbiler / Elbil med 1.050 hk nærmer seg
Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)
Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller første elbilen nå går inn i siste fase før produksjonen.

Faraday Future startet opp i Los Angeles tilbake i 2014, og har som mål å lage elbiler verden ikke har sett maken til. Bilene skal være rullende teknologisentre samtidig som de skal kjøre fra det meste på fire hjul, så det skal iallfall ikke stå på målsetningene.

Annonse

Mange lot seg selvsagt begeistre over de storslåtte planene, og de vokste raskt til rundt 1.000 ansatte og satte i gang med utviklingen. Men skal man lede an i et teknologisk kappløp innen bilindustrien trenger man cash. Mye cash.

De brente raskt unna den første runden av investeringer, og i slutten av 2017 sto de i fare for å bli slått konkurs.

Da dukket Evergrande, en kinesisk investorgruppe, opp som en reddende engel. Og der ligger roten til dommedagsprofetiene som har vært malt av deler av pressen de siste ukene.

Evergrande forpliktet seg til å legge 17 milliarder kroner i potten som skulle løses ut i tre omganger, og tilbake fikk de 45 prosent av aksjene.

De startet med å utbetale 6,8 milliarder, og de resterende 10,2 milliardene skulle fordeles på 2019 og 2020.

Annonse

Men det koster å komme opp med nye løsninger ‒ FF har allerede 400 patenter og 1.000 patentsøknader inne til behandling ‒ og cashen forsvant like raskt som patentsøknadene ble skrevet.

Det gikk så langt at Faraday hadde nok penger til å føre driften ut 2018, men ikke lenger.

Allerede i sommer var store deler av de knappe 7 milliardene borte, brukt både på fasilitetene i California, på gjeld til leverandører og hele 1,7 milliarder ble kanalisert tilbake til Kina hvor de skulle sette opp ytterligere produksjonslokale.

Så produsenten ba Evergrande om å føre inn mer av den planlagte investeringen.

Den kinesiske investeringsgruppen nekter imidlertid å frigi mer midler, og FF havnet dermed i store problemer med utestående regninger på nærmere en halv milliard kroner. Store deler av ledergruppa og mange hundre ansatte forlot det synkende skipet, men ildsjelene (mange har også aksjer) er igjen og kjemper videre.

Beskyldingene har haglet, og Faraday gikk til retten for å få muligheten til å hente inn friske 4,2 milliarder kroner i nye midler fra eksterne investorer. Det fikk de innvilget.

I et søksmål fra en gruppe ansatte heter det at Evergrande har konspirert mot selskapet, og blant annet nektet å følge opp finansielle plikter. Advokater har tidligere hevdet at Evergrande vil kjøre Faraday i grøfta, for deretter å sikre seg verdifull teknologi og eiendeler i et konkursbo.

I mellomtiden går altså verden videre, også hos Faraday Future. Og nå ser den igjen lysere ut.

Produsenten sier at de nesten er i mål med en ny runde finansering, og at de snart har fått inn midler nok til å begynne produksjonen av den meget imponerende SUV-modellen FF 91 (mer om den litt lenger ned).

FF samarbeider med en rekke amerikanske investeringsselskaper, og målet er altså 4,2 milliarder kroner. Og det har ifølge selskapet selv vært stor interesse fra hele verden, så det er mange som har tro på bilprodusenten.

‒ Jeg vil gjerne takke leverandørkjeden og leverandørene for støtten, sier Jia Yueting, grunnlegger og administrerende direktør i FF.

‒ Før finansiering er i mål er jeg villig til å ta ut min egenkapital som et løfte og garanti for alle leverandører. Vi vil ikke la dem løpe noe betalingsrisiko, legger han til.

Så den kinesiske milliardæren som flyktet til USA i 2017 da han ble satt på en svarteliste av myndighetene garanterer altså selv for det utestående.

FF har vært i kontakt med samtlige 177 leverandører som står bak hele 1.524 forskjellige deler, og samtlige er villige til å være med videre.

Hvor mange av de ansatte som har blitt med videre er uklart, men Jia tar den positive vinklingen på akkurat det.

‒ Nå er vi ikke bare snart klar for å introdusere en ny art med FF 91, men vi har også ansatte som deler den samme drømmen og en gründers holdning. Dere er hjørnesteinen i FF’s drøm, sier Jia ‒ en gründer som av mange er sett på som det kinesiske svaret på Steve Jobs ‒ den visjonære grunnleggeren av Apple.

FF 91 er altså den første modellen de skal komme med, etterfulgt av billigere FF 81 som skal bygges på samme plattform kalt Variable Platform Architecture (VPA).

Den første produksjonsmodellen er altså en ren elbil med SUV-lignende form som har autonomt utstyr.

Slik ser den ut:

Den kommer med tre elmotorer (altså firehjulstrekk) som til sammen yter 1.050 hestekrefter, og skal gjøre unna 0-100 km/t på lynraske 2,39 sekunder. Rekkevidde er satt til +482 kilometer, og batteriet er på 130 kWh. 

Den har teknologi som vi har sett flere andre også satser på, som for eksempel at den kan gjenkjenne eieren og dermed laste inn de personlige preferansene før du setter deg inn i bilen.

Den første preproduksjonsmodellen sto ferdig i august, og planen er å bygge nye slike biler for de avsluttende preproduksjonstestene i november og desember.

Fokusområdene for Faraday er ny energi, nettilkobling, kunstig intelligens og teknologi, så får vi håpe at pengene holder lenge nok til at de faktisk får den i produksjon.

For tross dommedagsprofetiene ser det relativt lyst ut enn så lenge.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *