- Annonse -
HjemElbilerElbil-konseptet som tar pusten fra deg

Elbil-konseptet som tar pusten fra deg

Peugeot e-Legend har det meste. Den er elegant, elektrisk, har lang rekkevidde, rask lading og rask akselerasjon, er selvkjørende og fullstappet av teknologi. Og har linjene til en legende.

Paris Motor Show er knappe to uker unna, og franske Peugeot har funnet ut at det er på tide å trekke det siste kortet ut av ermet. Og det er litt av en joker de spiller ut. For denne visjonen av en framtidsbil er like lekker som den er imponerende.

- Annonse -

Nå har vi det siste året sett mange fantastiske framtidskonsepter fra bilprodusentene, som gjerne ser 15 år fram i tid med slike biler. Disse er gjerne ganske så spesielle, både i utvendig design og innvendige løsninger. Og vi kan si mye bra om slike konsepter, men at de har klassiske linjer er ikke en av tingene.

Peugeot har gjort det litt annerledes, noe navnet også hinter fram på. E-Legend er helt klart et framtidskonsept, men de har designet den utvendige formen etter en gammel legende. Og med slike klassiske linjer var vi solgt fra første sekund vi så denne.

Slik ser Peugeot e-Legend ut:

- Annonse -

Bilen har altså fått linjene fra en legendarisk modell, nemlig 504 Coupé ‒ en stilren klassiker som ble introdusert i 1969. Det var det samme året som originalen 504 ble kåret til årets bil i Europa, og coupévarianten hadde så forføriske linjer at til og med Pininifarina kastet seg over den. Det er altså firmaet som stort sett konsentrerte seg om Ferrari-modeller.

Så før vi snakker om e-Legend må vi selvsagt vise den vakre 504 Coupé. For noen linjer!

Dette er altså modellen Peugeot har tatt utgangspunkt i når de har designet e-Legend, et framtidstidskonsept. Bilen er 100 prosent selvkjørende, har batteridrift og er fullstendig tilkoblet. Peugeot krysser altså ut alle de tre boksene som følger med de framtidige bilene.

- Annonse -

‒ Peugeot e-Legend Concept er ikke bare et teknologisk manifest. Dette er visjonen fra et merke som er fokusert på en optimistisk og ultraønskelig framtid. For Peugeot er autonomt og elektrisk synonymt med enda sterkere følelser. Kjedsomhet vil aldri være en del av vårt DNA, sier Jean-Philippe Imparato, administrerende direktør i Peugeot.

De ønsker altså ikke å være kjedelig, og vi må si at løven brøler høyere enn noen gang med e-Legend.

Den er altså autonom. Franskmennene har lagt inn to nivåer for den selvkjørende modusen.

  • Soft ‒ som fokuserer på komforten til passasjerene, og som kun viser et minimum av informasjon på de skjermene.
  • Sharp ‒ her maksimerer de kontakten med den digitale aktiviteten, så sosial media og annen multimedier er i fokus i denne modusen.

Men, heldigvis, har de også to manuelle innstillinger for e-Legend. Den er altså mulig å kjøre selv også.

  • Legend ‒ cruisemodus gjør den digitale skjermen foran rattet om til et instrumentpanel med tre runde instrumenter ‒ akkurat som 504 Coupé hadde. Kult gjennomført!
  • Boost ‒ mer dynamisk og stimulerende kjøring, hvor føreren også kan se 180 grader takket være at veien blir vist på en stor skjerm.

Her er en video som viser bilen og litt rundt de innvendige løsningene, hvor du blant annet kan se de tre dashbord-ringene arvet fra 504 Coupé og et ratt som popper fram.

De har puttet inn all mulig teknologi, blant annet noe vi har sett flere produsenter forsker på akkurat nå ‒ nemlig personlige lydlommer. Peugeot samarbeider med selskapet Soundhound, og de har en løsning hvor for eksempel kun føreren hører navigasjonen mens de andre hører på sin musikk. Alt dette uten å forstyrre de andre i bilen.

Den har selvsagt stemmestyring og kunstig intelligens (AI), og Peugeot-systemet kan så langt håndtere 17 forskjellige språk.

Så hva med motor og rekkevidde?

Bilen er altså 100 prosent elektrisk, og har en batteripakke på 100 kW. Den yter 455 hestekrefter og har et dreiemoment på hele 800 Nm. 0-100 km/t går unna på under 4 sekunder, og toppfarten er på 220 km/t.

Rekkevidden er på 600 kilometer, og det er mulig å lade 500 kilometers rekkevidde på kjappe 25 minutter.

Peugeot sier altså at det ikke finnes noen kjedelig DNA i merket, og skal vi måle etter e-Legend så er vi helt enige.

Dette var faktisk så moro at vi avslutter med enda flere bilder av den lekre framtidskonsepten. Kos deg med disse!

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her