Annonse
Hjem Nyheter El-motorsykkel hyller verdens raskeste i 1907

El-motorsykkel hyller verdens raskeste i 1907

Curtiss er en av de nye MC-produsentene som har vist oss spennende elektriske motorsykler, og de har en «gudinne» på gang som hyller en fartshelt fra 1907.

Elektriske motorsykler strekker seg nesten like langt tilbake i tid som elbilene, og allerede i 1896 ble det vist fram en elektrisk motorsykkel under et sykkelshow i London.

Men i likhet med elbilene fikk også el-motorsyklene nådestøtet da bensinen og store motorveier gjorde sitt inntog etter 1. verdenskrig, og vi har ikke sett noe mer til slike.

Før nå.

For vi er i ferd med å få litt av en elektrisk boom rundt tohjulingene, og under motorsykkelshowet i Milano som pågår nå har det blitt fram elektriske mopeder, scootere og motorsykler. Legendariske produsenter som Vespa og Harley-Davidson har blant annet vist fram sine konsepter, og det forteller alt om hva som er i ferd med å skje i bransjen.

Saken fortsetter under Annonsen

En annen som har vært på plass i Milano, er Curtiss Motorcycles. Og de har en historie ingen andre kan matche. Garantert.

Om du er interessert i fly drar du kjensel på navnet. For Glenn Curtiss var en pioner innen luftfarten, og var blant annet den første personen som gjennomførte en langdistanseflyging i USA. Faktisk hadde han så mye peiling på fly og motor at da Graham Bell, ja, han bak telefonen, opprettet en gruppe som skulle forske på luftfart så var Curtiss et selvskrevent medlem.

Men en annen ting flittige Curtiss var opptatt av var motorsykler.

Han jobbet hos en sykkelprodusent da de fossile motorene kom for fullt i 1902, og ble raskt interessert. Han lagde kjapt sin egen motorsykkel, og i 1903 satte han ny motorsykkelrekord med en hastighet på 103 km/t.

Men det var bare oppvarmingen. For Curtiss skulle bli verdens raskeste fire år etter.

I 1907 stilte han opp med en egendesignet motorsykkel med en V8 på hele 40 hestekrefter, og det mest imponerende var at den kun hadde en sykkelbrems på bakhjulet.

Her er mannen og sykkelen:

Curtiss ble klokket inn til en hastighet på hele 219,4 km/t, og ble dermed den raskeste mannen på kloden. Den rekorden sto til 1911, da en Blitzen Benz, jepp, Mercedes, noterte seg for 228,1 km/t med en racerbil.

111 år etter den fantastiske rekorden blir Glenn Curtiss igjen hyllet som en ekte legende.

Confederate Motorcycles er i disse dager ikke et godt navn på en MC av åpenbare grunner, så i fjor bestemte de seg for å skifte navn og fokus. Navnet de landet på var Curtiss Motorcycles, og fokus ble vridd fra sykler med svære og bensintørste motorer til elektriske motorsykler.

Resultatet ser vi nå.

Under motorsykkelshowet i Milano viser de fram lynraske elmodeller i en serie kalt Zeus, og disse skal få 450 kilometers rekkevidde og gjøre 0-100 km/t på 2,2 sekunder. Les mer om Zeus i en av lenkene helt nederst.

Det er altså nå.

Men tidligere i sommer viste de fram en annen serie kalt Hera ‒ Hot Rod-gudinnen.

Denne:

Dette er altså en elektrisk motorsykkel, men den er likevel inspirert av V8’eren som satte rekord i 1907. Den har for eksempel åtte «sylindre».

‒ Med Hera har vi som mål å lage verdens mest luksuriøse motorsykkel. Denne har verdens første V8-batteri-arkitektur, en ultrasterk, men likevel definert, E-Twin-motor, og en 66-tommers hjulavstand. Hera kommer til å være i en klasse for seg selv, sier Matt Chambers, administrerende direktør og styreleder.

«Sylindrene» består ikke av stempler og det som hører med, men huser faktisk batteriene.

Resten av motorsykkelen ser veldig futurisk ut, og vi vet rett og slett ikke noe mer om spesifikasjonene.

Men både de og prisene får vi nok etter hvert, for vi kan nok ikke forvente oss denne gudinnen på to hjul før vi er inne i 2020.

Men en ting kan vi likevel konkludere med.

Den har garantert ordentlige bremser!

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker