Ducati hyller historisk roadracer med spesialmodell

Troy Bayliss har en spesiell plass i roadracingen. Han er nemlig den eneste som har vunnet både i motoGP og Superbike samme sesong. Nå hyller Ducati australieren.


Det er ikke så godt å si hvem som er den mest berømte føreren på to hjul, men måler vi etter hvem som er mest kjent i dag er det utvilsomt Valentino Rossi.

Italieneren tok sin første VM-tittel allerede i 1997 og sin foreløpig siste i 2009, og står blant annet med sju VM-titler i den grommeste klassen ‒ motoGP.

-->
Den godeste Rossi har nådd en alder av 42 år nå, men holder fortsatt koken og styrer en Yamaha med det legendariske nummeret 46 i motoGP. Men gullalderen er nok dessverre over, og etter årets ni første VM-runder ligger Rossi på en 19. plass i sammendraget og med en 10. plass som et foreløpig høydepunkt.

Og for å strø ekstra salt i såret er det en Yamaha som topper listen, nemlig den som franske Fabio Quartararo kjører. Til Rossis forsvar skal vi legge til at Quartararo kjører for et annet team, så sammenligning blir ikke helt rettferdig.

Rossi har uansett skrevet seg inn i roadracing med gullskrift, og innehar en rekke rekorder. Deriblant har han blitt verdensmester med fem forskjellige motortyper, 125cc, 250cc, 500cc, 800cc, 990cc, og kanskje aller mest imponerende ‒ han har vunnet VM-løp over en periode på over 20 år ‒ første i 1996 og foreløpig siste i 2017.

Men en ting har han ikke klart, nemlig å vinne en VM-runde både i motoGP og Superbike det samme året. Det har kun en fører klart.

Troy Bayliss hoppet litt mellom motoGP og Superbike i løpet av sine aktive år, og selv om han slet i det som er regnet som den ypperste klassen (motoGP) hadde han stor suksess i Superbike. Her ble han verdensmester tre ganger, i 2001, 2006 og 2008 ‒ alle på en Ducati.

I 2006 var han kanskje på høyden av sin karriere, og etter at han hadde sikret VM-gullet i Superbike sto han like godt over de to siste løpene. Han ville nemlig forberede seg til litt av et stunt.

For i slutten av oktober dukket han nemlig opp under motoGP-runden i spanske Valencia, og målet var noe han ikke hadde klart på de 44. foregående forsøkene i motoGP-klassen ‒ nemlig å vinne en runde.

Og Bayliss kunne avrunde den fantastiske sesongen med den ultimate prestasjonen, nemlig en seier også i motoGP, for ja, han vant like godt avslutningsrunden i motoGP det året. Vi kan også legge til at Rossi ble nummer 13 i det løpet, slått med 38 sekunder av Bayliss.

For Ducatis del har Bayliss selvsagt en veldig spesiell plass i historien, og nå hedrer de den historiske føreren med en ny spesialsykkel.

I Superbike noterte Bayliss seg for 52 seire, 94 pallplasser og altså tre VM-titler, og disse ble tatt med tre forskjellige Ducati-sykler ‒ 996 R, 999 og 1098 R.

Nå har det italienske merket kastet seg over en Panigale V2, og gitt den en utvendig drakt som hyller 996 R som vant 2001-mesterskapet.

Det betyr blant annet Bayliss’ 21-nummer og en Shell-logo, og selvsagt førerens autograf på tanken.

Ducati har også gjort utgaven med kanskje ikke verdens mest elegante navn, «Bayliss 1st Championship 20th Anniversary», enda mer kjøreglad. Den er blant annet utstyrt med Öhlins-komponenter og slanket den med 3 kilo, så her bør det være mulig å få en liten baylissk følelse i svingene.

Panigale V2 hører til i mellomsjiktet av familien, og kan by på en 955 kubikks twin-sylindret motor med 155 hestekrefter ved 10.750 r/min. Dreiemomentet er på sitt maksimale ved 9.000 r/min, og er da på 104 Nm.

Ellers kommer den med en rekke moderne hjelpemidler som mange av motorsyklene i dag gjør, og har blant annet en Bosch-pakke som sørger for trygg akselerasjon, bremsing og nedlegging i svingene. Og ja, den sørger også for at du ikke tipper rundt om du drar den på bakhjulet. En såkalt wheelie-kontroll, som jo er ganske kult.

Og det behøver du kanskje, for som du kan se ut av bildene under kan du også dra en wheelie bak rattet på 20-årsutgaven akkurat som de som vinner en VM-runde i motoGP eller Superbike pleier å gjøre etter at de har kommet i mål.

Noe Troy Bayliss har god erfaring med.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel