Annonse
Hjem Elbiler Dramatisk fall i nybilsalget

Dramatisk fall i nybilsalget

Bilbransjen har all grunn til å være bekymret, for alle de 10 største merkene selger nå langt færre biler. Etter et fall på 29,5 prosent i nybilsalget i januar falt det 13,5 prosent i februar.

Tallene er sammenlignet med de samme månedene i 2017, og trenden er klar. Forbrukerne sitter på gjerdet, og i februar klarte nybilsalget så vidt å krabbe seg over 10 000 nye biler.

Av de 10 191 nyregistrerte bilene i februar ble 56,9 prosent registrert på firma, noe som også inkluderer privatleasing.

Det vil si at det kun ble registrert 4 393 nye biler på private personer i februar, og det holder bokstavelig talt ikke til å holde hjulene i gang hos flere forhandlere.

Bare til nå i 2018 er åtte bilforhandlere slått konkurs, ifølge tall fra proff.no, og når det nettbaserte salget i tillegg kaprer andeler kan mange tradisjonelle forhandlere gå tunge tider i møte.

Saken fortsetter under Annonsen

Statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV) viser at dieselbiler faktisk fikk seg et lite løft sammenliknet med januar. Da var andelen dieselbiler på 20,2 prosent, mens andelen i februar økte til 20,8 prosent.

Uklare signaler fra politikerne forvirrer åpenbart kjøperne, og Oslo kommune har for eksempel ombestemt seg angående dieselforbruket på sterkt forurensede dager og vil nå heller bruke høyere bomtakster som tiltak.

Dieselandelen i februar kontra samme måned i 2017 er fallende, og var på 27,3 prosent i februar i fjor.

Biler med hybriddrift fortsetter å kapre markedsandeler, og endte på 33,9 prosent i februar. Men 3 453 hybridbilene var derimot 321 færre enn i februar 2017, men markedsandelen den gang var på 32 prosent.

Mange venter på nye elbil-modeller, men salget går fortsatt brukbart. I februar noterte nullutslippsbilene seg for en andel på 21,6 prosent, mot 15,8 prosent i samme måned i fjor. Totalt ble det registrert 2 198 elbiler og to hydrogenbiler i februar, og til sammen 336 flere enn februar 2017.

Om det skyldes det store snøfallet i store deler av Norge vites ikke, men andelen med firehjulsdrift økte betraktelig. Hele 42,9 prosent av alle bilene var utstyrt med dette, mot 38,4 prosent for samme periode i fjor.

Volkswagen holder fortsatt stand som det mest solgte merke, men de er nå kraftig utfordret av Volvo. Volkswagen fikk registrert 1 271 biler, mens Volvo endte på 1 112. Toyota fulgte med 1 086 kjøretøy, og de tre var de eneste som bikket tusengrensen.

I løpet av årets to første måneder har Volkswagen solgt 2 655 biler, mens Toyota følger med 2 239. I samme periode i fjor hadde Volkswagen solgt 3 470 biler, og alle de ti mest solgte merkene har en nedgang så langt i år.

Her er de dystre tallene:

  Antall jan/feb 2018 Antall

jan/feb 2017

Prosent
Totalt antall biler 19 398 24 843 -21,9
1. Volkswagen 2 655 3 470 -23,5
2. Toyota 2 239 2 872 -22,0
3. BMW 2 098 2 642 -20,6
4. Volvo 1 762 2 049 -14,0
5. Nissan 1 131 1 258 -10,1
6. Skoda 1 024 1 177 -13,0
7. Ford 944 1 285 -26,5
8. Peugeot 925 1 035 -10,6
9. Mercedes-Benz 829 1 729 -52,1
10. Kia 717 840 -14,6

Om Volkswagen klarte å klamre seg fast på toppen når det kommer til merker, gjorde ikke Volkswagen Golf det når det kommer til modeller. For det er en ny sheriff i byen. En som skyter med løskrutt.

Mer eksakt elbilen Nissan Leaf. Nissan begynte nemlig å levere den nye generasjonen av elbilen 7. februar, og bilen vil garantert prege toppen av salgsstistikkene en stund framover. Nissan Norge rakk å registrere 781 biler i februar, noe var mer enn nok til å kunne kalle seg «Norges mest solgte». Golf endte på 654 biler, mens Volvo V90 var den tredje mest solgte med 471 biler.

Så langt i 2018 er Golf fortsatt den mest solgte med 1 408 biler, mens BMW i3 er nummer to med 991 og Leaf er nå på tredje med 826 biler.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,848FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker