Hjem / Nyheter / Domstol skal bestemme diesel-skjebne
Flere byer vil forby bensin- og dieselbiler i årene som kommer. (Foto: VW)
Flere byer vil forby bensin- og dieselbiler i årene som kommer. (Foto: VW)

Domstol skal bestemme diesel-skjebne

En domstol skal torsdag bestemme om loven åpner for at tyske byer kan forby dieselbiler.

Det er ikke bare den tyske bilindustrien som skjelver foran torsdagens domsbeslutning i den tyske føderale høyesterett. Hele den europeiske bilindustrien følger saken med argusøyne, og et potensielt forbud vil viske bort milliarder i salgsverdier med et pennestrøk.

Annonse

Det er den tyske miljøorganisasjonen Deutsche Umwelthilfe (DUH) som har gått til sak mot Stuttgart, byen som huser både Mercedes og Porsche, for utslipp høyere enn EU-grensen. De vil utestenge dieselbilene fra byen.

Saken har rullet i rettssystemet, men så langt er DUH’s ønske avvist. Saken har dermed gått helt til topps i rettssystemet, og skal nå opp for høyesteretten. Denne beslutningen vil altså være endelig.

Volkswagen har tidligere tilbydd seg å oppdatere programvaren på de nyere dieselbilene, men dette holder ikke for miljøvernorganisasjoner, ifølge Reuters. De vil at hele eksosdelen skal byttes, noe som vil koste Volkswagen over 10 000 kroner per bil.

Dieselbråket startet i 2015 da Volkswagen og flere andre ble avslørt for å ha brukt programvare for å manipulere utslippstallene for dieselbilene. Dette er kjent som dieselgate. Dieselbilene brøt i realiteten grenseverdiene, og Volkswagen fikk milliard-bøter etter å ha blitt avslørt.

Siden den gang har den politiske motstanden mot dieselbiler økt betraktelig, og flere storbyer har allerede sagt at de vil innføre dieselforbud på midten av 2020-tallet.

Annonse

København er den ivrigste, og vil ha et dieselforbud i 2019. Om de får det til er fortsatt uklart.

Andre byer vil ha et forbud mot både bensin og diesel, deriblant den franske hovedstaden Paris. Og nettopp de to franske merkene Peugeot og Renault kan bli rammet hardest av produsentene, ifølge analytikere fra Bernstein Research.

Av de tyske merkene er det Daimler som har en størst andel dieselbiler med 38 prosent, etterfulgt av BMW med 35 prosent og Volkswagen med 26 prosent.

Her hjemme øker også motstanden mot diesel. Oslo, styrt av blant annet Miljøpartiet De Grønne, innførte midlertidig kjøreforbud for dieselbilene sist vinter. Det ble rabalder, og nå har Oslo kommune bestemt seg for å bruke miljøtakster på sterkt forurensede dager istedenfor. Det vil si at dieselbil-bilistene må betale en ekstra skatt for å kjøre inn i hovedstaden på slike dager, men de får fortsatt lov til å kjøre inn i byen.

Salget av dieselbiler stuper da også i Norge, og andelen dieselbilen blant alle nyregistrerte biler i 2017 endte på 23,1 prosent, viser statistikk fra OFV. Andelen i 2016 var på 30,8 prosent. I januar 2018 hadde andelen nye dieselbiler falt til 20,2 prosent, og vil helt sikkert fortsette å falle.

Resten av Europa har ikke et slikt fall, men så har de heller ikke elbil-fordelene som gjør at andel elbiler skyter til værs. I 2014 var dieselandelen på 53,6 prosent, ifølge tall fra ACEA. I utgangen av 2016 hadde denne andelen falt til 49,9 prosent.

Om byene i Tyskland får lov til å forby dieselbiler, vil andelen stupe.

Og verdier for milliarder av kroner vil fordufte.

Følg bil24.no på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette er årets mest sikre bil, Mercedes-Benz A-klasse. (Alle foto: Euro NCAP)

Nye A-klasse årets sikreste bil

Kollisjonstest-organisasjonen Euro NCAP har delt ut årets priser, og Mercedes A-klasse ble kåret til årets …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *