Annonse
Hjem Elbiler Dieselen krasjer i Storbritannia

Dieselen krasjer i Storbritannia

Det er ikke bare i Norge politikerne ikke klarer å bestemme seg. I Storbritannia venter forbrukerne på avklaringer rundt dieselbilene, og resultatet er at bilsalget går ned.

I EU totalt økte salget av nybiler i oktober med 5,9 prosent, og 24 av medlemslandene hadde en økning. Med tre av medlemmene gikk mot strømmen. I Finland falt salget med 4,6, mens Irland opplevde en nedgang på 13,8 prosent. Men der selges det bare et par tusen biler i måneden.

For EU’s nest største bilmarkedet, målt i oktober 2016, er nedgangen 12,2 prosent. Storbritannia er i oktober 2017 kun EU’s fjerde største markedet etter at dieselen har krasjet, og nedgangen totalt teller nærmere 22.000 biler.

Ser man på dieselbilene er fallet enda mer dramatisk. Det ble solgt over 26.000 færre slike i oktober, og nedgangen er på 29,9 prosent. Til sammen ble det solgt 62.349 dieselbiler i oktober, mens det ble registrert 87.599 bensinbiler.

Og det er politikerne som får skylden for nedgangen.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Usikkerheten rundt framtiden til businessen spiller helt sikkert inn, men dette blir forsterket av forvirringen rundt hva myndighetene vil gjøre med dieselen, sier Mike Hawes, leder av motorhandelsorganisasjonen SMMT.

Britene skal melde seg ut av EU, og det er knyttet stor usikkerhet rundt Brexit ‒ spesielt forretningsdelen frykter konsekvensene.

Men Hawes peker også på ubesluttsomme politikere.

‒ Forbrukerne må få avklaringer på at de nyeste lavutslipps dieselbiler ikke blir bannlyst eller møter andre restriksjoner rundt i Storbritannia. Vi oppfordrer myndighetene til å bruke det neste budsjettet til å skape stabilitet i bilmarkedet, og å oppfordre forbrukerne til å kjøpe nye lavutslippsbiler som er den raskeste og beste veien mot en renere luft, sier han.

Elbilene klarer på ingen måte å dempe fallet til dieselen, og det ble kun solgt 3.433 rene elbiler i Storbritannia i oktober. Det er riktignok en oppgang på 20,9 prosent, men volumet er fortsatt veldig lite. Likevel var dette tredje mest i EU, hvor Tyskland leder an med 6.244 rene elbiler. I Norge ble det for øvrig registrert 8.451 elbiler i oktober, best i hele Europa.

Men plug-in hybrider gikk opp med hele 47,5 prosent, og det vil i løpet av 2017 være 120.000 slike registrert i Storbritannia.

Chargemaster, Storbritannias største ladestasjonselskap, tror det vil være 200.000 biler med elektrisk drift innen utgangen av 2018.

‒ Mest sannsynlig vil det være 45.000 nye plug-in biler i 2017, og vi regner med rundt 70.000 i 2018. Dermed runder vi totalt 200.000. Dette øker til 500.000 i 2020, og én million i utgangen av 2022, sier lederen i Chargemaster, David Martell.

Hvor mange dieselbiler det da vil være igjen er ikke godt å si, men akkurat nå ser det ikke lyst ut for den drivstofftypen.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker