Annonse
Hjem Elbiler Dieselbilene blir dyrere i Sverige

Dieselbilene blir dyrere i Sverige

Kampen mot dieselbilene hardner til. I Sverige må familier snart punge ut med flere tusen ekstra for en dieselbil, mens elbilene får en bonus.

Svenskene forbereder seg til en ny bilhverdag, og det er allerede klart at nordmenn som tanker i Sverige nå må ut med flere kroner.

Skatteberegningen er nemlig forandret og det går utover pumpeprisen for både bensin og diesel. Bensinen blir 30 øre dyrere per liter, mens diesel får et påslag på 27 øre. En kjørelengde på 7.000-8.000 kilometer vil da typisk betyd en tusenlapp mer i året.

Men det er ikke alt.

Den svenske regjeringen har nemlig bestemt seg for å øke avgiftene på utslippene. Og det vil koste enda mer enn økningen av pumpeprisen. De nye avgiftsberegningene vil slå inn 1. juli, og skal gjelde i tre år framover.

Saken fortsetter under Annonsen

I dag beskattes biler som slipper ut mer enn 111 gram CO2 med 22 kroner per gram over denne grensen, men 1. juli vil det svi betydelig mer å kjøpe biler med høyt utslipp.

De uten vil derimot få en bonus. Rene elbiler får en bonus på 60 000 kroner, og denne summen reduseres gradvis ned til 10 000 kroner for de med 60 gram per kilometer. Bonusen kan ikke overstige 25 prosent av bilens verdi. For eksempel vil ikke en elbil som koster 100 000 kroner kunne koste 40 000. I så fall blir det 25 000 kroner i rabatt, og den ender da på 75 000 kroner.

Det var de grønne fordelene.

Slipper bilen derimot ut CO2 vil det svi på pungen.

Biler som slipper ut mellom 95 og 140 gram CO2 vil få et påslag fra 22 kroner til hele 82 kroner, mens de over 140 gram blir avkrevd med 107 per gram over dette.

Og dette vil gå utover familier som trenger store biler og mye plass.

Expressen har regnet ut hva det betyr i klartekst for tre modeller.

2017s mest solgte bil i Sverige var Volvo XC60 D4 AWD og slipper ut 144 g/km, og den vil 1. juli få avgifter på 6 677 kroner. Dette er en økning på 2 765 kroner.

En Volvo V90 D3 AWD med automatgir vil bli 2 323 kroner dyrere, mens en Volkswagen Golf GT 2,0 TDI får en avgiftsøkning på 1 959 kroner.

Systemet blir altså justert slik at det vil lønne seg å kjøpe hybrider, som med lavere forbruk har et betydelig lavere utslipp.

Og det er enda flere humper i veien for dieselfolket.

For det kommer til å bli innført miljøsoner i Sverige, men det er fortsatt uklart hvor disse skal plasseres. I slike soner får ikke dieselbilene kjøre. Det har kommet skarpe reaksjoner på akkurat dette, så derfor henger dette fortsatt litt i luften.

Sverige vil også innføre hands-free påbud 1. februar, så du bør ikke fikle med mobilen om du kjører bil i Sverige. Det bør du faktisk ikke uansett hvor du kjører, men nå risikerer du som i Norge også bot.

Og det er ikke noe annet enn positivt.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,767FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker