Annonse
Hjem Nyheter Dette må du huske på i kolonnekjøring

Dette må du huske på i kolonnekjøring

Mange må trosse fjelloverganger i juleferien, og risikerer dermed å havne i kolonnekjøring. Da er det viktig å være godt forberedt. Og faktisk er en fulladet elbil det aller mest komfortable.

Det er flere ting bilistene må huske på om de treffer på dårlig vær på over fjellet.

Først og fremst at det er kun er en sjef i kolonnen, og det er brøytebilsjåføren. Om brøytemannskapene gir instrukser skal altså disse følges. Og er bommen nede betyr det faktisk at veien er stengt.

Bilistene må også passe på at bilen er utstyrt med gode nok dekk og har drivstoff nok til å kunne bli stående fast i en kø en stund. Dette gjelder både for fossile biler og nullutslippsbiler. Så fyll tanken eller lad opp elbilen før du skal forsere utsatte fjelloverganger.

Dernest er det varme klær, tepper og drikke som gjelder. En matbit eller to er også smart å pakke med.

Saken fortsetter under Annonsen

Og den siste viktige tingen å huske på er slepetau og spade. Det kommer godt med om uhellet er ute og man blir stående fast.

Se flere råd helt nederst og i videoen øverst.

Det høres kanskje litt ulogisk ut, men elbiler er faktisk det mest komfortable i en kolonne. Og det er på grunn av en ting.

‒ En bensin- eller dieselbil må skru av motoren i tunneler, og hvis bilen snør igjen fordi eksosen gir giftige avgasser, påpeker Nils Sødal, kommunikasjonssjef i NAF.

‒ Dette er ikke et problem med elbil forutsatt at du har nok strøm. Da kan varmeapparatet gå, men følg med på batterikapasiteten, understreker han.

Desember er en utsatt måned når det kommer til fjelloverganger, og dårlig vær kombinert med mørket kan gi utfordringer for bilistene.

– Desember kan by på skiftende vintervær. Selv om det er pent og bart i lavlandet, kan forholdene være helt annerledes på høyfjellet. Dette ser ut til å komme som en overraskelse på folk hvert år, sier fungerende kontorsjef ved Vegtrafikksentralen i Oslo, Birte Roverudseter.

Hun og kollegaene på landets fem vegtrafikksentraler følger trafikkavviklingen døgnet rundt, og har allerede notert seg diverse kolonnekjøringer. Og det kan faktisk hende at du blir stående igjen.

‒ Hvor mange biler og personer som kan være med i en kolonne, avhenger av hvilken kapasitet det er til å redde folk ut fra fjellet hvis en kolonne kjører seg fast. Vær forberedt på at ventetiden kan bli lang når det er mange biler som skal over fjellet. Det kan tidsmessig lønne seg å velge en annen vei selv om den er lengre, sier Roverudseter.

Dette er rådene fra Statens vegvesen for kolonnekjøring.

Før kolonnekjøringen:

  • Pass på at bilen har gode vinterdekk
  • Fyll på rikelig med drivstoff
  • Ha lykt, slepetau og spade lett tilgjengelig i bilen
  • Ta med mat og varm drikke
  • Husk godt med varme klær og vintersko til alle i bilen
  • Kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk nødblink
  • Bruk lufteanlegget til å kjøle ned kupeen ved minusgrader. Det hindrer ising på frontruten
  • Hold jevn fart, følg kolonnen og hold øyekontakt med bilen foran deg
  • Ikke forlat bilen ved stopp. Bli sittende og vent på hjelp. Å forlate bilen kan være livsfarlig.

I skrivende stund er det fire kolonnekjøringer, og statusen kan du sjekke hos Statens vegvesen.

Du kan også sjekke det fysiske været i webkameraoversikten til Statens vegvesen som du finner her.

Bildet under er derfra og tatt klokken 14:49 i dag 22. desember, og viser biler som står og venter ved Vikafjell bom. Det var da kolonnekjøring over Vikafjell.

Bilister venter på kolonnekjøring på riksveg 13 over Vikafjell. (Foto: Statens vegvesen webkamera)
Bilister venter på kolonnekjøring på riksveg 13 over Vikafjell. (Foto: Statens vegvesen webkamera)

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker