- Annonse -
HjemNyheterDette irriterer oss mest i trafikken

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen.

De som har kjørt bil på sydligere breddegrader vet at nordmenn har ganske lav puls bak rattet, og vi er stort sett tålmodige og lar oss ikke irritere så veldig mye.

- Annonse -

Men noen ganger renner det også over for trauste nordmenn, og det er selvsagt noen ting som irriterer mer enn andre. Bruk av blinkelys er for eksempel en gammel traver som alltid er blant de tingene bilfolket hisser seg opp over.

Frende Forsikring har via Norstat tatt pulsen på det norske bilfolket, og undersøkelsen viser at det er to ting som peker seg ut som utløsere.

‒ Feil bruk av blinklys er på en klar førsteplass. Det irriterer 1 av 3 bilister mest, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Og det står ikke på kunnskapen. For de aller fleste sier nemlig at reglene rundt blinkelys er veldig enkle og forståelig.

- Annonse -

‒ Bare to prosent sier at de sliter med reglene om blinklys. Da kan jeg ikke se noe annet svar enn at altfor mange av oss ikke gidder å bruke blinklys. Det skaper irritasjon og usikkerhet hos andre bilførere, sier Ytre-Hauge.

Han mener at giddeløsheten rett og slett er skremmende.

‒ Det kan skape farlige situasjoner om du blinker feil, eller unnlater å blinke, i trafikken, understreker fagsjefen.

‒ Andre bilister aner ikke hvor du skal eller hva du som sjåfør har tenkt å gjøre. Derfor må du gi tydelige og riktige signaler. Hvis du plutselig svinger av, skifter fil eller blinker motsatt vei av det du skal kan det smelle skikkelig.

- Annonse -

I undersøkelsen kommer det også fram en trend som vi kjenner fra sydligere strøk ‒ tutingen. 1 av 3 svarer nemlig at de trykker på hornet.

‒ Et klart uttrykk for irritasjon bak rattet, men å tute på andre er sjelden konstruktivt. Med mindre det er et vennligsinnet lite signal for å minne bilen foran om at trafikklyset er blitt grønt, er det sjelden spesielt hjelpsomt å tute, sier Ytre-Hauge.

Nå er ikke tutingen på irritasjonslisten, men det er bruk av mobilen og andre ting og sysler mens de kjører bil.

‒ Dette er oppskriften på å havne i en ulykke og et poeng som gjør meg urolig. Når du kjører, skal oppmerksomheten være på veien og trafikkbildet, sier fagsjefen.

‒ Du kan kun bruke mobilen når bilen er i bevegelse hvis du har håndfriutstyr og en fastmontert mobiltelefon. Og du kan aldri skrive eller lese meldinger mens du kjører. Hvis det er noe du må gjøre, kjør inn til siden og stopp helt opp. Hver gang.

Frende fikk også Norstat til å gjøre en lignende undersøkelse i 2020, og der var også blinkelys og mobilbruk på toppen. Men folk er faktisk enda mer irritert på begge disse tingene nå.

‒ Det sier meg at det ikke har vært en forbedring i bruken av blinklys eller fokus på veien de siste to årene. Jeg håper folk tar seg sammen, for alles sikkerhet, sier en, ja, småirritert Roger Ytre-Hauge.

Her er irritasjonstoppen:

  • 32 prosent: At blinklys ikke brukes riktig
  • 27 prosent: At bilister driver med andre ting mens de kjører
  • 13 prosent: At folk ikke følger fartsgrensen
  • 7 prosent: At vikeplikten brytes
  • 6 prosent: Feil kjøring i rundkjøringer
  • 4 prosent: Manglende fletting i kø
  • 10 prosent: Blir ikke irritert av noe med andre trafikanter

(Kilde: Frendeundersøkelsen 2022, utført av Norstat)

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her