Annonse
Hjem Nyheter Dette er trolig verdens mest avanserte fiskebåt

Dette er trolig verdens mest avanserte fiskebåt

Et rederi i Sortland kommer til å få det som trolig er verdens mest avanserte fiskebåt ‒ en hybridfiskebåt.

Det er rederiet Prestfjord fra Sortland i Vesterålen som har bestilt en ny og framtidsrettet tråler som er utviklet av Rolls-Royce Marine.

– Dette blir trolig verdens mest avanserte fiskebåt, spesielt med tanke på miljø og effektiv bruk av energi, sier Monrad Hide, VP Sales i Rolls-Royce.

For de innvidde kan vi fortelle at tråleren har typebetegnelsen NVC 372 og lages for bunntrål og pelagisk trål i arktiske farvann, og skal fiske etter både hvitfisk og reker.

– Vi er opptatt av kontinuerlig utvikling, og sørge for at flåten vår til enhver tid er så effektiv som mulig – både med tanke på miljø og fangst, sier Knut Roald Holmøy, administrerende direktør i Prestfjord AS.

Saken fortsetter under Annonsen

Det er Rolls-Royce som designerer og skal levere en omfattende utstyrspakke, mens Gondan Shipyard i Spania skal bygge tråleren. Leveringen skal etter planen skje i 2020, og det blir det fjerde fartøyet rederiert rederiet har bestilt fra Rolls-Royce. Det første, tråleren Sunderøy, ble levert fra det samme verftet i 2004.

Rederiet sier at de i over 20 år har vært en pådriver for ny teknologi for hele fiskerinæringen, og målet er alltid optimal utnyttelse av energi. Designet av den nye tråleren bygger videre på rederiets og mannskapets erfaringer med tidligere innovative løsninger.

– Prestfjord har alltid ønsket å utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi fra Rolls-Royce. Flere ganger har de vært den første bestilleren av det siste vi har utviklet, og vi har fått lov til å høste av deres erfaringer. Denne nye tråleren vil være først i bransjen med Rolls-Royce siste batteri-hybridsystem, i kombinasjon med nyeste innen vinsjer, propulsjon og teknologi for energiovervåkning, sier Monrad Hide i Rolls-Royce Marine.

Nye tider har for lengst innhentet skipsfarten, og det utvikles for eksempel hydrogenferjer mens elferjer allerede har vært her i flere år.

Rolls-Royce forsker til og med på selvkjørende båter, akkurat som bilprodusentene vil utvikle selvkjørende biler.

Fiskebåtene er dog et annet kapittel, og drives for det aller meste fram av store dieselmotorer.

Den 77 lange tråleren som nå bygges og som har plass til et mannskap på 29 personer baner vei for nye løsninger på det feltet. På det nye fartøyet vil alt av restråstoff bli tatt vare på.

‒ Vi er over gjennomsnittet opptatt av teknologi i Prestfjord, og gleder oss til å få nok en superbåt inn i flåten, sier Knut Roald Holmøy.

Sentralt i det nye hybridsystemet er noe som er kalt Hybrid Shaft Generator (HSG), og som skal sørge for en grønnere tråler. Dette systemet gjør at tråleren kan skifte mellom å operere diesel-elektrisk, diesel-mekanisk eller med en kombinasjon av begge.

Fartøyet får også permanent magnet (forkortet PM) trålvinsjer, og dette er elektriske drevne vinsjer som gir svært dynamiske egenskaper for aktivt fiske.

Slik ser altså Rolls-Royce for seg at verdens mest avanserte fiskebåt kommer til å se ut:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker