Det har vært stor «hype» rundt Teslas nye elektriske trekkvogn. Nå er den avduket, og den har en voldsom rekkevidde og «sportsbil-egenskaper».
Den ser ikke ut som noe annet som vi finner på landeveiene, den nye semitraileren til Tesla. Det er en grunn til det. Den er eldrevet.
Det vil si at Tesla kunne designet denne ut fra et aerodynamisk perspektiv. Batteriene har de plassert under gulvet, og førersetet er plassert mye lenger framme enn det som er vanlig. De fire elmotorene er plassert på de to akslingene bak kabinen, og dermed har de fått muligheten til å kutte fronten. Dette er med andre ord en trekkvogn nærmest uten front!
Tesla avduket faktisk ikke bare en, men to versjoner. Den ene er en standardutgave, og den har den aerodynamiske pakken. Og når vi snakker aerodynamikk. Designet er slik at den skal ha mindre luftmotstand enn en sportsbil. Vel, iallfall ifølge Tesla.
En annen ting man ser umiddelbart med Tesla-traileren er at den mangler sidespeil, som jo pleier å være dominerende detaljer på trekkvognene. Tesla har erstattet disse med to små kameraer som skal fungere som sidespeil.
Ettersom den er eldrevet er det kraft helt fra du rører gasspedalen. Faktisk parkerer denne de aller fleste vanlige personbiler på 0-100 km/t. Den klarer det på fem sekunder. Enda mer imponerende blir det om vi tar med tiden når den drar maksimal last ‒ 36 tonn. Da klarer den dette på 20 sekunder. Ganske så utrolig.
Hva med rekkevidden? I forkant ble det snakket om rundt 500 kilometer, men også her overrasker Tesla. Denne skal klare 800 kilometer på motorveien.
Det aller beste for trailersjåførene er derimot girkassen. Dette er en elbil, så her det altså ingen giring. Og det er regenerativ bremser, noe som også er et stort pluss.
Innvendig er det all slags teknologi og to touchskjermer på hver side av rattet. Og Tesla-sjef Elon Musk skrøt av at den kan kjøre av seg selv. Tesla dempet dette til at den har autonome egenskaper. Den har blant annet filassistent, automatisk nødbremsing og filbyttevarsler.
Semitrailerne kan lades opp med de nye megaladerne, og skal kun bruke en halv time på å nå en kapasitet på 643 kilometer.
Den versjonen Tesla viste fram er en dagversjon uten sovekupé. Men de sier at den enkelt kan gjøres om til en med sovekabin også.
Tesla håper selvsagt å ta markedsandeler i det store transportmarkedet, men de får konkurranse.
Blant annet driver Mercedes og MAN og sysler med eldrift. Og vi har en annen aktør som satser på noe helt annet.
For Nikola er godt i gang med en hydrogenvariant, og skal bygge ut hydrogenstasjoner over hele USA. Faktisk er det norske selskapet Nel hentet inn for å sette opp de to første «test-stasjonene».
Og dette med Nikola og Tesla er faktisk ganske så morsomt. For hvem er de to selskapene navnet etter?
Jo, Nikola Tesla, en serbisk oppfinner og ingeniør. De tok like greit hvert sitt navn fra han.
Hvem som går vinnende ut av den duellen for tiden vise.
- Les også: Nå blir de tyngste også elektrisk
- Les også: Tesla avduket verdens raskeste sportsbil
- Les også: ‒ Tesla-problemene snart løst