Ferrari SF90 XX Stradale er den raskeste gatelovlige bilen fra den steilende hesten. (Fotos: Ferrari)

Dette er den raskeste Ferrari-modellen

Den steilende hingsten har fått en ny gatelovlig sjef rundt Ferraris testbane Fiorano.


Bare navnet bør skremme de fleste. Ferrari SF90 er nemlig satt sammen av forkortelsen til motorsportavdelingen Scuderia Ferrari og at denne rundet 90 år. Det skjedde i 2019, og bilene som het Ferrari SF90 var ingen ringere enn de som Sebastian Vettel og Charles Leclerc kjørte i Formel 1.

Men Ferrari hadde også en annen SF90-utgave, nemlig den som hadde Stradale bak seg. Det betyr en bil designet for å kjøre på vanlige veier.

Siden har den potente hingsten fylt på med noe som høres enda mer grøssende ut, nemlig SF90 XX Stradale. Mer eksakt to utgaver av denne, en med topp og en uten. Sistnevnte er på Ferrari-språket kjent som Spider.

XX-programmet til Ferrari ble introdusert tilbake i 2005, og betyr at man tar i utgangspunktet gatelovlig biler og gjør de om til biler som kun kan kjøres på racerbaner.

Vel, det er jo aldri en regel uten et unntak, er det?

Ferrari SF90 XX er en spesialutgave designet for å kjøre på vanlige veier og kommer ikke overraskende i et begrenset antall, og dette er så vilt som man får en gatelovlig Ferrari. For i motorrommet befinner det seg over tusen hester i kombinasjon av en V8 twinturbo-motor med 797 hk og en elektrisk motor med 233 hk.

Det hele pakket inn i en bil som veier rundt 1.600 kilo ‒ og som har et maks turtall på 8.000 r/min.

Resultatet av det hele sees på akselerasjonen.

0-100 km/t går unna på lynraske 2,3 sekunder, mens 0-200 km/t fyker unna på 6,5 sekunder for SF90 XX Stradale og 6,7 sekunder for SF90 XX Spider. Toppfarten er satt til 320 km/t.

Men det store spørsmålet er ‒ fungerer denne bilen rundt en bane? Vel, vi har en god nyhet ‒ det har nemlig Ferrari nå sjekket ut.

Det italienske supermerket har selvsagt sin egne testbane hvor de tester de nye bilene, og for en måned siden luftet de SF90 XX Stradale rundt Fiorano. Og det gikk rekordfort når det kommer til gatelovlige biler.

Bilen var kjørt av Raffaele de Simone, Ferrari Head of Development Test Driving, og utstyrt med lette karbonfiberhjul og Michelin Cup2R-dekk ‒ og det gikk lynraskt unna.

SF90 XX Stradale ble nemlig klokket inn til 1.17,309 minutt, noe som er 1,4 sekunder raskere enn den som ble satt av den originale bilen utstyrt med Assetto Fiorano-pakken og de samme dekkene. Ja, det var den raskeste gatelovlige Ferrari før XX-utgaven inntok banen.

Et monster som LaFerrari var nærmere 2,5 sekunder langsommere da den ble luftet rundt Fiorano, så SF90 XX er virkelig et beist.

Som vanlig ble tiden og telemetrien uavhengig målt og sertifisert av en proff tredjepart, og det var til og med internasjonal presse til stede under testen.

Du lurer kanskje på hva legendariske Ferrari Testarossa har klart rundt banen? Vel, den har gjort runden på 1.40 minutt, så ja, verden har gått framover siden Testarossa var konge og plakaten hang på gutterommene.

Her er bilder av den nye sjefen i Ferrari, SF90 XX Stradale, på Fiorano: 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Ferrari Ferrari SF90 XX