Bare navnet bør skremme de fleste. Ferrari SF90 er nemlig satt sammen av forkortelsen til motorsportavdelingen Scuderia Ferrari og at denne rundet 90 år. Det skjedde i 2019, og bilene som het Ferrari SF90 var ingen ringere enn de som Sebastian Vettel og Charles Leclerc kjørte i Formel 1.
Men Ferrari hadde også en annen SF90-utgave, nemlig den som hadde Stradale bak seg. Det betyr en bil designet for å kjøre på vanlige veier.
Det italienske supermerket har selvsagt sin egne testbane hvor de tester de nye bilene, og for en måned siden luftet de SF90 XX Stradale rundt Fiorano. Og det gikk rekordfort når det kommer til gatelovlige biler.
Bilen var kjørt av Raffaele de Simone, Ferrari Head of Development Test Driving, og utstyrt med lette karbonfiberhjul og Michelin Cup2R-dekk ‒ og det gikk lynraskt unna.
SF90 XX Stradale ble nemlig klokket inn til 1.17,309 minutt, noe som er 1,4 sekunder raskere enn den som ble satt av den originale bilen utstyrt med Assetto Fiorano-pakken og de samme dekkene. Ja, det var den raskeste gatelovlige Ferrari før XX-utgaven inntok banen.
Et monster som LaFerrari var nærmere 2,5 sekunder langsommere da den ble luftet rundt Fiorano, så SF90 XX er virkelig et beist.