Om du har vurdert, eller kjøpt, elbil, har du helt sikkert hørt om standarden NEDC. Denne rekkevidde-måleren som ikke er helt å stole på. Men nå er det en ny sheriff i byen.
Testen med det smått ironiske navnet New European Driving Cycle (NEDC) kom på 1980-tallet, og er selvsagt utdatert etter flere framskritt både i teknologien og hvordan bilene kjøres.
Men skal du kjøpe en elbil er sannsynlig stor for at bilprodusentene vil reklamere med en rekkevidde på XXX antall kilometer i henhold til NEDC-standarden. For den er nemlig ganske generøs på det punktet.
Det har selvsagt de europeiske myndighetene fått med seg, og EU vil gjerne at dataene rundt nybilene er mest mulig realistiske.
Løsningen er dermed en helt ny standard.
Så si hei til Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, og ingen fare. Vi har en forkortelse på denne også, nemlig WLTP.
Du skal følge godt med om du har hørt om den. Men WLTP ble faktisk innført allerede i september.
Da ble den offisielt en standard for nye modeller introdusert på markedet. Altså om det kommer en helt ny modell må denne gjennom WLTP-testene.
Ett år senere, altså i september 2018, skal alle bilene som nyregistreres ha WLTP-standarden. Altså alle bilene, uavhengig om det er en ny eller gammel modell.
Den nye testen er langt mer «realistisk» enn den gamle, og her er hovedforandringene:
Test-syklus |
Syklus-tid |
||
NEDC: Singel testsyklus |
WLTP: Dynamisk med realistisk kjøring |
NEDC: 20 min. |
WLTP: 30 min. |
Syklus-distanse |
Kjørefaser |
||
NEDC: 11 km. |
WLTP: 23,25 km. |
NEDC: 2 faser 66% bykjøring 34% landevei |
WLTP: 4 faser 52%bykjøring 48% landevei |
Snittfart |
Toppfart |
||
NEDC: 34 km/t |
WLTP: 46,5 km/t |
NEDC: 120 km/t |
WLTP: 131 km/t |
Innflytelse av valgfritt utstyr |
Girskifte |
||
NEDC: Ingen innvirkning på CO2 eller forbruk |
WLTP: Nye egenskaper teller inn |
NEDC: Biler har faste girskifte-punkter |
WLTP: Forksjellige punkter for hver bil |
Testtemperatur |
|||
NEDC: Målt mellom 20-30 grader |
WLTP: Måles ved 23 grader. CO2 regnes fra 14 grader |
Men selv om den nye WLTP-standarden vil være mer nøyaktig enn NEDC, vil det selvsagt være forskjeller på hva fabrikken oppgir og hva du som fører klarer å oppnå. Men nå kan du ikke lenger klage like mye på testene.
Nå er det trafikken, forholdene og kjøremønsteret ditt som spiller mer inn.
Men tallene kan du stole mer på.
Og det er jo bra på alle måter.
- Les også: Rekkevidde på dagens elbiler
- Les også: Over 1.000 kilometer på en ladning
- Les også: Denne kombinerer eldrift og hydrogen