HjemElbilerDette designet skal kurere rekkeviddeangsten

Dette designet skal kurere rekkeviddeangsten

Ionity skal teppelegge Europa med superladere, og designet skal lokke bilistene til å velge elbiler.

I fjor ble det kjent at BMW-gruppen, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen går sammen om et nytt superlader-prosjekt som skal dekke hele Vest-Europa. Superladerne har en kapasitet på hele 350 kW med opp mot seks ladepunkter per stasjon, noe som betyr lynrask lading uten de store køene i framtiden.

- Annonse -

Laderne bygges også slik at de aller fleste elbilene kan benytte disse, og er altså ikke kun begrenset til modeller fra de fire selskapene som er involvert i prosjektet.

Ionity-stasjonene skal bygges med en avstand på 120 kilometer fra hverandre, slik at det skal være mulig å ferdes mellom de forskjellige landene på en enkel måte ‒ akkurat som man gjør med fossilbiler.

Circle K er også partner i Ionity, og skal bygge stasjoner i sju land inkludert Norge. Her hjemme skal det bygges hele 20 stasjoner, mens det totale antallet rundt i Europa lyder på 400 stasjoner.

Men det hjelper lite å ha mange stasjoner om det ikke finnes nok elbiler på veiene. Rekkevidde samt ladetid er de to tingene som bremser elbilene, og Ionity vil prøve å gjøre noe med begge delene.

- Annonse -

Nå kan ikke selskapet bestemme hvor lang rekkevidde de forskjellige elbilene får, men de kan gjøre noe med selve angsten. Altså rekkeviddeangsten.

Dette er noe Designworks har tenkt mye på. Det er selskapet som har fått jobben med å designe de nye stasjonene, som skal ha et «futurisk utseende med elegante linjer». Det er iallfall det Ionity har satt som krav.

‒ Det var viktig for oss at de som designer disse skjønner hva framtidens mobilitet betyr, og at de kan utvikle konsepter med tanke på framtiden, sier administrerende direktør i Ionity, Michael Hajesch.

- Annonse -

Designet som skal kurere rekkeviddeangsten må være strømlinjeformet hvor alle elementene helt ned til det geometriske fundamentet smelter sammen. Stasjonene skal ifølge Ionity være veldefinerte, ha stor radius, stramme overflater og balansert proporsjoner som skal gjøre at du får lyst til å lade bilen.

«På en intuitiv måte skal det klare designet signalisere en vennlighet og vise hastigheten i ladningen, noe som er en betraktelig økning i forhold til dagens standard. Den sømløse integrasjonen av en berøringsskjerm som inneholder brukergrensesnittet, holder og laderplugg bidrar til denne klarheten, og forsterker signalet om en ukomplisert brukeropplevelse», heter det fra Ionity.

Og du skal se den om natten også. Da blir ladesøylene opplyst av det som skal se ut som en fritt flytende lysring som er plassert øverst på ladepunktene, og ved hjelp av lys og fargeendringer skal disse gi brukerne informasjon om ladestatus på bilen.

Så hva betyr dette i sum? Ingen fare, vi har en video som viser hvordan det i teorien kommer til å bli.

Slik ser stasjonene som skal kurere rekkeviddeangsten ut:

Ladere på 350 kW vil redusere ladetiden betraktelig, og ifølge BMW vil disse kunne fylle en framtidig BMW-modell på mindre enn fem minutter. Med dagens ladere på 50 kW ville den tilsvarende ladetiden vært på rundt 40 minutter. Vi snakker dermed om en ladetid som er rundt åtte ganger raskere.

Målet er at alle 400 ladestasjonene skal være oppe i 2020, altså om drøyt halvannet år.

Og vi kommer mest sannsynlig til å oppdage når de er på plass. Om det er nok til å kurere den berømte rekkeviddeangsten får tiden vise.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her