Annonse
HjemNyheterDet tar tid å lage bil med 135.000 hestekrefter

Det tar tid å lage bil med 135.000 hestekrefter

Etter utallige utsettelser er det litt framgang å spore hos Bloodhound SSC, «bilen» som skal sette verdensrekord.

Allerede i 2009 var prosjektet med å lage det raskeste landbaserte kjøretøyet på hjul godt i gang. Den gang var planen å bryte 1.000 miles per hour-grensen i 2011. Men den jetdrivende «bilen» (SSC står for Super Sonic Car) har vært forfulgt av utsettelser. Det er åpenbart ikke enkelt ‒ eller billig ‒ å lage et kjøretøy med en toppfart på over 1.600 km/t.

I 2013, altså to år etter den første grensen, var målet å sette rekorden i 2015. Da var også norske Nammo (fra Raufoss) kommet på laget. De skulle sørge for rakettkraft i tillegg til jetkraften.

Men det hjalp ikke så veldig mye.

For den fristen kom og forsvant, og planen om å nå 800 mph (1.287 km/t) i en test i oktober ble raskt utsatt. Den testen og hastigheten ville ha slått den nåværende på 1.228 km/t satt for 20 år siden. Det er for øvrig den samme prosjektlederen og sjåføren som jobber med Bloodhound som satte den forrige rekorden.

Saken fortsetter under Annonsen

Men de gjennomførte faktisk en test i oktober, men da «nøyde» de seg med en topphastighet på 338 km/t. De fikk iallfall testet jetmotoren Rolls-Royce EJ200, og den sparket åpenbart fra som ingenting annet vi har hørt om. Topphastigheten ble notert etter bare åtte sekunders kjøring, og kjøretøyet hadde 1,5 G i løpet av den 2,7 kilometer lange strekningen.

Selv om det dukket opp noen problemer på de to testturene, var det en fornøyd fører som uttalte seg.

‒ Bilen er allerede bedre og raskere enn det vi hadde trodd, og jeg kan ikke vente til å kjøre fortere, sa Andy Green.

Nå er den nye tidsplanen om å sette i gang med testingen i Afrika i 2018, og da er målet 800 km/t.

Bloodhound signerer fortsatt nye avtaler med firmaer og sponsorer, og 34.000 privatpersoner hadde fram til i høst betalt for å få navnet sitt på kjøretøyet. Hvor mange eksakt det er nå vet vi ikke. Prosjektleder Richard Noble er da heller ikke veldig bekymret for økonomien.

– Alle som driver business vet at det tar tid fra kontrakter blir signert til pengene kommer, og man må være pragmatisk når det kommer til planlegging, sier han.

Kjøretøyet er 13,4 meter lang, tre meter på sitt høyeste og veier 7.786 kilo inkludert drivstoff.

Målet er å nå 1.690 km/t, noe som tilsvarer mach 1.4. Akselerasjonen fra 0-1.000 mph skal gjøres unna på 55 sekunder, mens banen er på 19 kilometer. 0-100 km/t er anslått til å ligge en plass rett under to sekunder.

Toppfarten tilsvarer fire og en halv fotballbane i sekundet, og den kan da kjøre fra en kule avfyrt av en Magnum .357.

Jetmotoren finner man normalt i en Eurofighter Typhoon, og antall hestekrefter i den skal være på 54.000. Det tilsvarer 360 familiebiler.

For at rekorden skal godkjennes må det kjøres fram og tilbake innen én time.

Det hele drives av jetmotor (Rolls-Royce), hybrid rakettmotor (Falcon) som Nammo utvikler samt en bensinmotor(!), muligens laget av gode, gamle Cosworth eller Jaguar. Denne kan dog bli erstattet av en elmotor, som er mye lettere. Dette forsker teamet på akkurat nå.

Totalt antall hestekrefter? Jo, mer enn 135.000.

Kanskje ikke rart dette tar litt tid…

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,180FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse