Hjem / Elbiler / Det finnes kun 5.300 privateide elbiler i Sverige
Det ble solgt 388 nye Nissan Leaf i Sverige i november, og var den 17, mest solgte bilen.Men totalt så langt i år er det kun det 59. mest solgte modellen i Sverige. (Begge foto: Nissan)
Det ble solgt 388 nye Nissan Leaf i Sverige i november, og var den 17, mest solgte bilen.Men totalt så langt i år er det kun det 59. mest solgte modellen i Sverige. (Begge foto: Nissan)

Det finnes kun 5.300 privateide elbiler i Sverige

Smak på dette tallet. Av samtlige privateide biler i Sverige utgjør elbilene fattige 0,1 prosent.

Elbilsalget i Norge har for lengst tatt av, og vi passerte 150.000 elbiler i vår. Bare i år er det registrert over 40.000 elbiler, og i løpet av årets første 11 måneder er det registrert 11.584 Nissan Leaf ‒ Norges mest solgte bil.

Annonse

Det er nesten like mange biler som det totalt finnes elbiler i Sverige.

Ifølge en fersk statistikk som går fram til 4. kvartal 2018 utarbeidet av ratsit.se, en svensk portal hvor det er mulig å søke opp offentlig informasjon, finnes det 15.583 elbiler i Sverige. Og de fleste av disse er firmaeid. Men vi kommer tilbake til det.

Ratsit har funnet ut at det er 5.064.046 biler i Sverige (8.301.186 innbyggere), og av den privateide bilparken er 66,6 prosent bensinbiler. Dieselbilene utgjør 27,2 prosent, mens bensin/etanol har en andel på 4,0 prosent.

Deretter begynner det å bli veldig marginalt.

Fossil/el utgjør nemlig kun 1,4 prosent, og så kommer vi ned til elbilene. De utgjør fattige 0,1 prosent av hele den privateide bilparken, mens øvrige typer er oppgitt til 0,7 prosent.

Annonse

Dykker vi enda lenger inn i statistikken blir det enda verre for elbilene sett ut fra hva privatbilistene foretrekker.

For av de drøye 15.000 elbilene som finnes i Sverige eies kun 5.300 av privatpersoner, og resten er firmabiler.

Ser vi på Norge viser statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken at det ble registrert 5.087 elbiler i Norge kun i november, så forrige måned matcher nesten det totale antallet private elbiler i Sverige. Totalt i Norge så langt i år er det solgt over 30.000 elbiler til privatpersoner, og markedsandelen for nullutslippsbiler i november (både næring og private) var på hele 41,3 prosent.

Nissan Leaf er Norges mest solgte bil i 2018, men i Sverige er det kun registrert 1.488 slike så langt.
Nissan Leaf er Norges mest solgte bil i 2018, men i Sverige er det kun registrert 1.488 slike så langt.

Norge og Sverige er altså som natt og dag når det kommer til elbiler.

Faktisk er det så ille i Sverige at det i 25 kommuner ikke finnes en eneste privateid elbil, som for eksempel i Kiruna ikke langt fra den norske grensen. I den kommunen finnes det faktisk 15.802 personbiler, men altså ikke en eneste elbil.

Den beste kommunen sett med elbil-brillene er Danderyds kommun like nord for Stockholm, men heller ikke er kan vi snakke om noe elbil-boom. Statistikken viser nemlig at kun 0,58 prosent er elbiler. Og vi snakker altså om Sveriges beste elbil-kommune.

Ifølge statistikken til Bil Sweden ble det registrert 25.813 nye biler i Sverige sist måned, mens det i Norge ble registrert 13.743 nye biler i november.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Én kommentar

  1. Anders Grundberg

    Forklaringen til dette er ganske enkel. Det er prisforskjellen mellom el- og fossil som bli for stor.

    1. I Norge må du betale engangsavgift ved kjøp av ny bil (unntatt el-bil). Engangsavgift eksisterer ikke i Sverige.

    2. I Sverige støttes ikke elbiler i like stor grad som i Norge fra staten, der du bl.a. må betale moms på lik linje som alle andre biler. Staten Sverige subvensjoner kun elbilkjøp med 40 000 sek og plug-in hybrid med 20 000 sek.

    Dette bidrar til at det er veldig stor prisforskjell mellom en fossilbil og en elbil. En god sammenligning er Golf (el vs fossil). Kilde mollerbil.no og mollerbil.se:

    Startpriser i Norge: fossil-Golf: 315 300 nok; e-Golf 331 600 nok. Forskjell (mellom el- og fossilgolf): 16 300 nok
    Startpriser i Sverige: fossil-Golf: 211 900 sek; e-Golf: 418 900 sek. Forskjell (mellom el- og fossilgolf): 207 000 sek

    Hvis forskjell i pris hadde vært det samme i Norge, så hadde saken sett andelenes ut her i landet.

    Mvh, Anders

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *