- Annonse -
HjemNyheterDenne tøffingen er en skikkelig svekling

Denne tøffingen er en skikkelig svekling

Er dette modellen med århundrets mest ironiske navn? Nissan NP300 «Hardbody» er nemlig som varmt smør, og oppnådde tidens dårligste resultat i en sørafrikansk kollisjonstest. Se video.

Euro NCAP har testet biler i ti år, og kun en eneste gang har en modell fått 0 stjerner. Det skjedde i fjor, og det var italienske Fiat Punto som måtte stille seg i skammekroken. Bilen manglet nemlig beltevarsler for passasjeren framme, og ble nådeløst straffet.

- Annonse -

Men lille Punto skryter ikke på seg å være en av de sterkeste. Punto betyr poenget, og muligens lurte de italienske ingeniørene på hva poenget med beltevarsler er? Hva vet vi.

En som skryter av å være stor og sterk er Nissans søskenmodell til Navara i Sør-Afrika. Der heter den NP300, og kommer også i versjonen «Hardbody».

Og som det heter på Nissans sørafrikanske nettside:

«Nissan NP300 Hardbody er helt klart kongen av afrikanske pickuper, og har gjennom mange år fått rykte på seg til å være en å stole på og for sin robusthet».

- Annonse -

Javel, ja. Er dere helt sikkert på dette da, Nissan Sør-Afrika?

Vi kan jo sjekke med Global NCAP, som gjennomfører kollisjonstester av biler i Sør-Afrika. De er ikke helt enige etter å ha testet fire nye modeller, inkludert den med en hard kropp. Tre av de fikk 3 stjerner.

‒ Det er akseptabelt med 3 stjerner, men 0 stjerner på Nissan NP300 er sjokkerende dårlig. Det er forbausende at et selskap som Nissan kan produsere en bil i dag som er laget så dårlig, sier David Ward, generalsekretær i Global NCAP.

- Annonse -

Trenden de siste årene er at mange bilprodusenter skjærer ned på livsviktig utstyr i regioner som ikke setter strenge krav, og på den måten kompenserer for utgiftene de får rundt utstyr som blant annet EU krever her i Europa.

‒ Den dyreste bilen testet i denne runde, Nissan NP300 Hardbody, oppnådde det dårligste resultatet noensinne med en score på 00.00 og 0 stjerner. Det burde ikke være noen nullstjerners biler på våre veier, sier Collins Khumalo, administrerende direktør i det sørafrikanske bilforbundet.

Forskjellen mellom regionene er oppsiktsvekkende. Mens Euro NCAP, som har de klart hardeste testvillkårene, for det meste deler ut 5 stjerner, skjer det kun unntaksvis i andre regioner.

Under den siste testbolken i Sør-Afrika fikk både Hyundai i20, Kia Picanto og Toyota Yaris 3 stjerner.

De europeiske utgavene av Picanto og i20 fikk 4 stjerner i Euro NCAP, mens den europeiske Yaris-modellen hentet hjem 5 stjerner.

Men noe er i ferd med å skje. Det foregår nå en global kampanje kalt #SaferCarsForAfrica for å presse industrien til å komme med tryggere biler også i det afrikanske landet, og FIA Foundation (opprettet og støttet av det internasjonale bilsportforbundet FIA) som jobber for global trafikksikkerhet er klar i sin tale.

‒ Hardbody, bilen med det ironiske navnet, er den verste i gjengen, men alle disse bilprodusentene burde klart bedre, og tilbydd de samme høye sikkerhetsstandardene i Sør-Afrika og på hele det afrikanske kontinentet som de gjør i Europa og USA, sier Saul Billingsley, en direktør hos FIA Foundation.

Nissan NP300, som altså er den sørafrikanske versjonen av Nissan Navara, mislyktes total i frontkollisjon i 64 km/t. Hele strukturen kollapset i sammenstøtet, og beskyttelse av de voksne var svært dårlig. Strukturen kollapset altså, men det gjorde ikke rattstammen, som faktisk skal gjøre det. Det førte til at rattet kom rett ut i kupeen, og traff testdukka rett i brystet. Videoen under viser den voldsomme kraften, og vi kan bare tenke oss skadene om dette hadde vært en virkelig ulykke.

Global NCAP sier også at det er stor fare for hodeskader, til tross for to kollisjonsputer.

I Europa ble Navara testet i 2015 og oppnådde 4 stjerner, mens Nissan Leaf ble historisk da den som første bil i den strengere 2018-utgaven av Euro NCAP hanket inn full score og 5 stjerner.

Men i Sør-Afrika har Nissan altså en av de aller minst sikre bilene på markedet.

Slik ser det ut når den krasjer:

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her