Hjem / Nyheter / Denne kutter utslipp tilsvarende 600 biler
Denne hybridferja har kuttet utslippene tilsvarende 600 biler. (Foto: Stena Line)
Denne hybridferja har kuttet utslippene tilsvarende 600 biler. (Foto: Stena Line)

Denne kutter utslipp tilsvarende 600 biler

Stena Line har testet sin første hybridferje i én måned, og er overrasket hvor bra den har fungerer.

Vi snakker mye om kjøretøy når det kommer til å kutte utslippene i transportsektoren, og det er ikke så rart. Ifølge Miljødirektoratet har utslippene i Norge økt med formidable 24 prosent fra 2000 til 2016, og veitrafikken står for over halvparten av utslippene innen transportsektoren og hadde en økning på 28 prosent på 16 år.

Annonse

Transportsektoren står for 16,5 prosent av klimagassutslippene i Norge (olje- og gass nummer to med 14,8 prosent), og deler vi denne opp så står personbiler for 5,3 prosent, varebiler og tunge kjøretøy for 4,5 prosent, sjøfart og fiske for 2,9 prosent og fly for 1,3 prosent. Andre mobile kilder er oppgitt til 2,3 prosent.

Nå vet vi at det skjer ting på personbilfronten, hvor mer effektive motorer, hybridløsninger og nullutslippskjøretøy er på full vei inn. Det skjer også ting i varetransporten, hvor en rekke store produsenter utvikler nullutslippskjøretøy som kommer for fullt av fra 2020.

Så hva med sjøfarten?

Jo, det skjer ting der og.

Vi har allerede sett den første hybridtråleren som rederiet Prestfjord i Sortland har bestilt (lenke nederst), og Statens vegvesen som har ansvaret for ferjesambandene har utlyst utviklingskontrakter for 11 nye ferjer, fire nullutslippsferjer og sju lavutslippsferjer.

Annonse

Et annet prosjekt hever lista ytterligere, for nå snakker vi om containerskip. «Yara Birkeland» skal erstatte 40.000 lastebiler, og er et unikt norsk prosjekt med elektrisk drift og som er selvseilende. Les mer om havets Tesla via lenke nederst.

Også de store ferjene ser på muligheter til å kutte klimautslipp. Det inkluderer Stena Line, som for tiden tester ut hybridferja Stena Jutlandica ‒ en kombinert frakt- og passasjerferge som seiler mellom Gøteborg og Frederikshavn.

Den har nå lagt bak seg sin første måned som batterihybrid, og erfaringene har gått over forventningene.

‒ Det er veldig spennende at vi nå er i gang med eldrift på Stena Jutlandica, sier Erik Lewenhaupt, leder for bærekraft ved Stena Line.

‒ Dette prosjektet er en viktig del i vår målrettede innsats for å redusere vår innvirkning på miljøet. I takt med at både størrelsen og kostnaden for batterier reduseres, blir batteridrift et meget attraktivt alternativ til tradisjonelt drivstoff for frakt. Dette er fordi utslippene skal kunne elimineres i framtiden, sier han videre.

De ser altså positive effekter allerede nå.

‒ Vi har for eksempel kunnet minske bruken av dieselgeneratorer, og trenger nå bare å bruke en i stedet for tre. En annen positiv effekt gjelder sikkerheten; Ved å ha konstant tilgang til elektrisitet reduserer vi risikoen for strømbrudd, sier Johan Stranne, Senior Chief Engineer på Stena Jutlandica.

Prosjektet er delt inn i tre faser.

  • I trinn 1, som nå er i gang, handler det om å koble på elektrisk drift for å redusere bruken av dieselgeneratorer, samt for manøvrering av baugpropellene når skipet legger til havn.
  • I trinn 2 koples batteridrift til to av de fire hovedmaskinene, noe som betyr at Stena Jutlandica vil kunne kjøre på elektrisk kraft innenskjærs, ca.10 sjømil ut til Vinga fyrtårn.
  • I trinn 3 vil alle fire hovedmaskinene være koblet til batteri, og skipet vil kunne kjøre ca. 50 sjømil mellom Sverige og Danmark utelukkende på elektrisk kraft.

Allerede nå har Stena Line begynt å jobbe mot trinn 2, som skal stå ferdig om tre år. Om prosjektet blir vellykket kan batterikraft bli aktuelt også for andre fartøyer innenfor Stena Lines virksomhet.

Og det er store miljøbesparelser å hente.

Bare i trinn 1 som sørger for å dempe klimagassutslippene ved redusert generatorbruk og manøvrering i havn utgjør en besparelse på rundt 500 tonn drivstoff og 1.500 tonn CO2. Oversetter vi dette til vanlige biler, så sparer hybridferja til Stena Line samfunnet for et utslipp tilsvarende cirka 600 biler i året.

Så det skjer nå ting innen både veitransporten og sjøtransporten, men lufttransporten må vi nok fortsatt vente en stund på. Vi skal ikke ta helt av ennå.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *