Annonse
Hjem Nyheter Denne kombinerer eldrift og hydrogen

Denne kombinerer eldrift og hydrogen

Nå gjør Mercedes noe ingen andre har gjort før dem. De kombinerer hydrogen og eldrift, og får en slags ultimat nullutslippsbil.

Modellen GLC F‑CELL har vært kjent en stund, og er Mercedes’ nye satsing på hydrogen. Eller kanskje vi skal si litt sånn halvveis satsingen på nullutslippsdrivstoffet.

For de tør ikke helt å gå kun for hydrogen, men har i stedet kommet opp med unik kombinasjon. GLC F-Cell er en plug-in hybrid, men istedenfor å fylle tanken med bensin er det hydrogen som gjelder i denne bilen.

Altså en vinn-vinn-greie om man har på seg de grønne brillene.

Bilen vist fram under Frankfurt Motor Show har hydrogentanker som rommer 4,4 kilo hydrogen, noe som gir den en rekkevidde på 437 kilometer ifølge NEDC-standarden. I tillegg er det mulig å kjøre 49 kilometer på batteridrift.

Saken fortsetter under Annonsen

Fordelen med dette er at SUV’en kan fylle tanken kjapt, i motsetningen til de rene elbilene med den samme rekkevidden. Det tar om lag tre minutter å fylle hydrogentanken, omtrent som en vanlig bensin- eller dieselbil.

Ulempen er selvsagt at det finnes svært få hydrogenstasjoner. Daimler tror dette ordner seg med årene, og samarbeider med en gruppe som planlegger å bygge infrastrukturen. Denne gruppen har planlagt rundt 100 nye stasjoner neste år, og 400 innen 2023. Lignende grupper har planer rundt i Europa og USA.

I Norge har vi kun noen få rundt på Østlandet, men det er flere under oppføring og planlegging. Så kanskje?

Mercedes har også vist fram en liten elbil kalt Concept EQA, og tilhører dermed EQ-konseptet som også GLC F-Cell går under. EQA har over 260 hestekrefter via de to elmotorene, og en rekkevidde på rundt 400 kilometer.

Firehjulstrekk med en rekkevidde på rundt 400 kilometer. ,Det er EQA. (Foto: Mercedes)
Firehjulstrekk med en rekkevidde på rundt 400 kilometer. ,Det er EQA. (Foto: Mercedes)

Den tyske produsenten planlegger å komme med mer enn 10 el-modeller innen 2022.

Hydrogenbiler er svært uvanlige, og det er kun noe få produsenter som satser på denne teknologien. Av modeller finner vi deriblant Toyota Mirai, Hyundai ix35 og Mazda Clarity. Mercedes har allerede en F-Cell i b-klassen.

Hyundai er også klar med en ny SUV som kommer neste år.

Les mer om den her: Hydrogen-SUV med 800 kilometers rekkevidde

  1. Hybrid? Alle hydrogendrevne biler med fuelcell har en batteripakke. Det må den ha for fuelcellen er treg i responsen når du går på og av gassen. Batteriet buffrer energi og sikrer høy effekt, høyere enn fuelcellen kan levere samt at batteriet hånterer regenerert bremse energi. TH!NK laget noen elbiler med hydrogen som rekkeviddeforlenger. De ble kalt fuelcell elbil hybrid fordi de også kunne lade batteriet med en vanlig lader. Denne doningen får alt fra Fuelcellen og er derfor ingen “hybrid” av noe som helst. Den er en FCV fuelcell drevet bil som alle andre i samme sjanger. Rekkevidden er vesentlig kortere enn en Ampera E i tillegg bruker den mer enn 5 ganger mer energi pr mil Lader min Ampera på Hytta med bare solenergi og lader når jeg må en sjelden gang der det er strøm, hjemme eller på jobb. Kjørt 10 000Km på fire måneder og hurtigladet ca 45 minutter tilsammen. Når Hydrogenteknologien selges inn som “luft inn vann ut” er det ikke rart folk flest vil ha en i følge de som forenkler det hele til det ugjenkjennelige. Lykke til.

    • Overså at den kunne lades, men likevel er konseptet allerede før den kommer på markedet utdatert. Det blir ikke hydrogen for personbiler.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker