Annonse
Hjem Nyheter Denne kan du leie men ikke eie

Denne kan du leie men ikke eie

Polestar har viste fram sin første bil. Det er overraskende nok ikke en ren elbil, og du kan kun leie den.

Det var knyttet stor spenning til hva Polestar ville vise fram, og det ble altså en hybridvariant. Men den er mer elektrisk enn hva vi er vant med fra de biltypene, og har 150 kilometers rekkevidde på eldriften. En så langt rekkevidde kan ingen andre hybrider vise til.

De selv kaller Polestar 1 for «en elektrisk bil med drahjelp av en intern forbrenningsmotor», men det er kanskje å dra ting litt langt. Produksjonen skal etter planen starte sommeren 2019.

Den har to elektriske motorer samt en 2 liters bensinmotor, og den totale ytelsen er på 600 hestekrefter og et dreiemoment på saftige 1.000 Nm.

Saken fortsetter under Annonsen

Polestar ble kjøpt opp av Volvo i 2015, og bygges på den samme plattformen som 90-modellene. Opptil 50 prosent er nytt og spesialtilpasset for Polestar, så også her er den en slags hybrid mellom Volvo og Polestar.

Polestar vil også videreføre abonnentsopplegget de introduserte med XC40. Forskjellen er at med Polestar 1 kan du ikke velge om du vil leie den i to eller tre år, eller å kjøpe den. Du kan kun abonnere på den.

Dermed får den også teknologien som gjør at mobiltelefonen kan brukes som nøkkel. «Nøkkelen» kan dermed deles enkelt videre med andre, og appen gir også tilgang til en rekke bestillingstjenester.

Abonnementspakken skal dekke alt, samt at man får muligheten til å leie alternative biler i utvalget fra Volvo og Polestar. Alt er lagt inn under et månedsbeløp.

Bilen selv er en 2+2 GT Coupé, og har ikke overraskende fått et sportslig uttrykk. Bilen er bygget på chassisteknologien CESi (Continuously Controlled Electronic Suspension), og karbonfiberkarosseriet reduserer vekten og forbedrer torsjonsstivheten med 45 prosent. Samtidig senkes bilens tyngdepunkt, noe som er jo er viktig for de sportslige kjøreegenskapene.

Vi finner også litt norsk DNA i Polestar. Polestar 1, og den helelektriske framtidige Polestar 2, skal nemlig settes sammen i et helt nytt produksjonsanlegg i Chengdu i Kina. Det anlegget er tegnet av det norske arkitektfirmaet Snøhetta, og skal etter planen stå ferdig i midten av 2018.

Det var ventet at Polestar skulle konkurrere med Tesla, men det er altså en hybrid som kommer først med Polestar 1. De etterfølgende modellene skal være rene elbiler.

Og de gjør også som Tesla og vil selge Polestar-bilene kun på nett. Men det skal åpnes showrom rundt omkring slik at potensielle kunder kan ta bilen i nærmere øyesyn.

Polestar 2 kommer også i 2019, og blir er bil i det samme markedet som Tesla Model 3. Den tredje modellen som er planlagt i første runde er en elektrisk SUV.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker