Annonse
Hjem Nyheter Denne Ferrari’en finnes det bare en av

Denne Ferrari’en finnes det bare en av

Det er ikke ofte du kan bruke en drøss med millioner på en bil og ha god samvittighet i etterkant. Det kan du nå.

Om du ikke har fått det med deg, Ferrari runder 70 år. Riktignok dannet Enzo Ferrari et selskap som skulle drive på med motorsport i 1939, og som kom med den første bilen allerede i 1940.

Men det var første i 1947 den første bilen med Ferrari-navnet ble produsert, og selv italienerne (som jo tidvis kan krangle med seg selv) er enig om dette.

Ferrari feirer dette med en toppløs versjon av superbilen LaFerrari, ordet som betyr «Den Bilen».

La oss ta noen fakta rundt LaFerrari først.

Saken fortsetter under Annonsen

Den har hybrid adoptert fra formel 1 som lader batteriene på forskjellige måter under bremsing. Systemet er kalt HY-KERS, og skal sørge for maksimal kraft og minimalt med utslipp. Og kraften er der, faktisk hele 963 hestekrefter. Det kombinert med et CO2-utslipp som er ganske lavt for en bil av dette kaliberet, 330 g/km.

V12’eren yter 800 hk ved 9.000(!) omdreininger og 700 Nm ved 6.750 omdreininger, mens HY-KERS sørger for ytterligere 163 hk i korte perioder.

Alt dette bør holder for de fleste, men ikke Ferrari. De slanket ned batteriene til 60 kilo, og bruk av andre lettmaterialer sørger for å holde kjørevekten under 1.600 kilo.

Plusser vi på en fintunet aerodynamikk, girkasse og understell så blir dette helt vilt. Faktisk så vilt at den suser av gårde fra 0 til 100 km/t på 2,4 sekunder.

Selv om Ferrari kappet taket av LaFerrari og lagt på «Aperta» på navnet til jubileumsmodellen, står den ikke tilbake fra originalen.

Nåla  stopper på 350 km/t, og den gjør blant annet 0-200 km/t på 7,1 sekunder.

Men som kjent ødelegger man kjøreegenskapene på en bil om man bare kutter av taket. Ferrari løste dette var å gjøre nedre halvdel av chassiset sterkere, og de måtte også bygge om «sommerfugl»-dørene som LaFerrari har.

Aerodynamikken var kanskje enda mer utfordrende. Men de løste luftstrømmen ved å justere radiatorens stilling bakover slik at mer av luften går under bilen. Dette gjør også at de i bilen ikke får så mye varm luft på seg. De laget også en kanal som fører luft fra grillen og over panseret, noe som genererer marktrykk.

De måtte også gjøre en haug med andre justeringer, og sluttresultatet har altså blitt like godt som den med tak.

Altså ellevilt.

Og nå er det faktisk en mulighet til å få fatt i en spesialversjon av spesialversjonen!

Ferrari har lakkert en av bilene rød, og lagt på to hvite lekre racingstriper. Denne bilen skal auksjoneres bort til inntekt for det internasjonale utdanningsprogrammet til Save the Children (britisk versjon av Redd Barna).

Det er Sotheby’s som arrangerer auksjonen på Ferrari’s egen bane, Fiorano. Det skjer fredag.

Og det er tross alt ikke ofte man har mulighet til å bruke absurde summer på en bil og attpå til få bedre samvittighet. Det muligheten har du altså nå.

Så det er bare å registrere deg her.

Si fra hvordan det gikk!

Les også: Motoren som formet Ferrari

Les også: Når en ordinær Lambo ikke er nok

Les også: Så var det slutt for Viper

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker