HjemElbilerDenne elbilen parkerer formel 1-bilene

Denne elbilen parkerer formel 1-bilene

Den akselererer raskere enn superbilene i formel 1 og de elektriske bilene i formel E, og har teknologi som «vanlige» elbiler fra Volkswagen vil arve senere.

Milliardene sitter løst når de store produsentene nå satser på elbiler, og Volkswagen er en av de som leder an. De har som kjent en mellomløsning allerede i e-Golf, som er en helelektrisk variant av Golfen med en rekkevidde på 300 kilometer.

- Annonse -

Men det er først når den nye modellserien kalt I.D. kommer at Volkswagen får elbiler som er bygd fra grunnen av, og de første bilene er planlagt til 2020. Volkswagen-gruppen (inkluderer merker som Audi, Porsche, Skoda og Seat) kaller satsingen «Veikartet E», og inkluderer 16 fabrikker som skal sette sammen elbiler i stor skala.

Målet er å produsere tre millioner i året når vi bikker 2025, og allerede nå er det et par nye modeller på vei ‒ Audi e-tron og Porsche Mission E.

Men den store satsingen blir fra Volkswagen og den nye I.D.-serien, og de har allerede offentligjort fire modeller. Det er bybilen som kun heter I.D., SUV-varianten som heter I.D. Crozz, minibussen kalt I.D. Buzz og flaggskipet med framtidsnavnet I.D. Vizzion.

Og de har også en spesialmodell av I.D.-familien som heter I.D. R Pikes Peak ‒ en rendyrket sportsbil som skal delta i det berømte bakkeløpet Pikes Peak. Denne vil dog aldri komme til salgs.

- Annonse -

Her er to bilder av Crozz (det første bildet) og Vizzion, og som dere ser at dette biler med et «vanlig» design. (Saken fortsetter under bildene)

Om du har tenkt og bygge deg en sportsbil er det to ting som er viktig å tenke på; ytelse og vekt. Skal du derimot bygge en elbil er det selvsagt rekkevidde som gjelder.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak er altså begge deler, men først og fremst en sportsbil. Dermed ofres rekkevidden til fordel for ytelse, men bilen vil uansett føre Volkswagen inn i den elektriske framtiden. I.D.-biler og andre framtidige elektriske modeller vil altså høste løsninger som Volkswagens ingeniører kommer opp med på Pikes Peak-modellen.

- Annonse -

R Pikes Peak er også det aller første skikkelig samarbeidet mellom Volkswagen R og Volkswagens motorsportavdeling, og blir altså en forsmak på hva tyskerne kan få til i framtiden.

Bilen er en rendyrket racer, og er utstyrt med to elmotorer som yter 680 hestekrefter og med et dreiemoment på 650 Nm. For å klare de 156 svingene opp Pikes Peak på en raskest mulig måte har de slanket den ned til 1.100 kilo, og den trekker på alle fire hjulene.

De har altså nedprioritert rekkevidden, bakkeløpet er tross alt kun på 19,9 kilometer, men jobbet med å få ut mest mulig krefter av hver eneste celle i batteriet.

De har også kommet opp med en løsning som gjør at 20 prosent av kraften som trengs under bakkeløpet blir regenerert av bremseenergien som dermed fungerer som en slags generator, og blir deretter ført tilbake til batteriene.

Den gjør 0-100 km/t på 2,25 sekunder, noe som altså er raskere enn både formel 1 og formel E. Den må dog se seg slått av Petter Solbergs Volkswagen Polo R Supercar som gjør sprinten på under 2 sekunder, og som også er et samarbeid mellom de to sportsbilsavdelingene til Volkswagen.

I.D. Pikes Peak ble offentliggjort i helga, og er fortsatt i testfasen. Men nå begynner veitestene også, slik at de går inn i den aller siste fasen.

Pikes Peak er kjent som kappløpet mot skyene, og ender helt oppe i 4.300 moh. Det har blitt arrangert siden 1916 i Colorado Springs i Rocky Mountains, og ruta er på 19,99 kilometer. Bilene starter på drøyt 2.800 meter, og må klatre 1.440 meter oppover gjennom 156 svinger.

Volkswagen var sist med på løpet i 1987 med en spesiallaget Golf med to motorer(!) som vridde ut ekstreme 652 hestekrefter. Det holdt likevel ikke til seier, noe som ikke sier rent lite hvor tøff konkurransen er.

Den raskeste elbilen opp Pikes Peak er en spesiallaget Drive eO PP100 kjørt av Pikes Peak-legenden Rhys Millen. I 2016 rattet han bilen opp til mål på 8:57,118.

Rekorden for elektriske produksjonsbiler tilhører Tesla Model S. Blake Fuller noterte seg for en tid på 11:48,264 det samme året.

Rallylegenden Sebastien Loeb har rekorden uansett klasse, og han rattet en Peugeot 208 T16 Pikes Peak opp fjellet på 8:13,878 minutter i 2013.

Den rekorden klar neppe I.D. R Pikes Peak rattet av Le Mans-vinneren Romain Dumas å ta, men målet er altså elbilrekord på knappe ni minutter.

Årets Pikes Peak arrangeres 24. juni.

Her er noen bilder av den elektriske sportsbilen til Volkswagen:

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...
Maxus e-Deliver er klar i en ny generasjon. (Fotos: RSA)

Nå kommer Maxus e-Deliver 3 i flere utgaver

Knapt to år etter at den helelektriske varebilen var på plass i Norge, kommer det en ny generasjon. Det ruller...

1 kommentar

  1. Det var da en håpløs overskrift! En F1 gjør 0-100 på under 2 sekund, og 0-200 på under 5 sekund.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her