Hjem / Nyheter / Denne bilen har verdens beste motor
Ferrari 488 Pista har en motor som alle bør oppleve. (Foto: Ferrari)
Ferrari 488 Pista har en motor som alle bør oppleve. (Foto: Ferrari)

Denne bilen har verdens beste motor

Ferrari rasket med seg hele seks av årets 14 priser i konkurransen om årets beste motorer.

Den steilende hesten leverer fortsatt fra øverste hylle, om noe skulle tro noe annet.

Annonse

Høydepunktet for motoringeniørene er prisutdelingen av årets beste motorer, enkelt og greit kalt «Engine of the Year» og er motorindustriens offisielle prisutdeling.

Årets utdeling er unnagjort, og Ferrari-ingeniørene har god grunn til å sprette champagnen.

De stakk nemlig av med hovedprisen ‒ samt fem andre priser.

Den beste av dem alle ble Ferraris 3,9-liters biturbo V8 som sitter i modellene 488 GTB, 488 Spider og 488 Pista, og det hadde jo vært utrolig morsomt om den motoren hadde nådd 488 poeng i avstemningen. Og den var utrolig nær, men det holdt akkurat ikke.

V8’eren endte opp med 486 poeng, noe som uansett er svært, svært bra.

Annonse

Motoren er i prinsippet den samme som sitter i alle Ferrari-modellene som har V8 under panseret, og det var faktisk tredje året på rad at den motoren gikk helt til topps.

I og med at årets utdeling også er nummer 20 i rekken ble de 68 internasjonale dommerne også spurt om å gi sin stemme til den beste motoren de har vært borti i løpet av de siste 20 årene, og det kommer ikke som noen stor overraskelse at det også ble supermotoren til Ferrari.

Den er altså kåret til den beste motoren bilindustrien har sett de siste 20 årene.

‒ I 488 GTB var den 3,9-liters 8-sylinderen en nærmest perfekt høy-ytelses turbomotor, og den satte listen så høyt at den sveipet bort konkurrentene, sier en av lederne av IEOTY Awards, Dean Slavnich.

‒ Men så redesignet de og tilpasset den til 488 Pista, og da ble den utrolig nok enda bedre. Uten tvil ser vi på et mesterstykke av en motor fra Ferrari. Ingen turbotreghet, vakkert levert, rå følelser, et rasende brøl og så mye kraft ‒ Ferraris V8 er et kunstverk, sier han videre.

Wow, sier vi.

Ikke rart den slo knock-out på konkurrentene, og nærmest i kampen om årets motor kom Porsche med sin 3,0-liters 6-sylindret turbomotor som vi finner i 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS og Carrera 4 GTS. Sølvvinneren måtte nøye seg med 198 poeng.

Det var altså hovedprisen og spesialprisen, men det var 12 andre priser som ble delt ut også.

Ferraris 3,9-liters supermotor feide også konkurrentene av banen i kategoriene «årets ytelsesmotor» og «årets 3-4-liters motor», mens den enda mer potente Ferrari-motoren 6,5-liters V12 tok prisene i «årets nye motor» og «årets +4-liters motor». V12’eren sitter i Ferraris 812 Superfast.

Tesla tok de to grønne prisene, «årets grønne motor» og «elektrisk drivverk» med elmotoren som sitter i alle tre modellene, Model S, Model X og Model 3.

Volkswagen-gruppen knep seieren i under 1,0-liters-kategorien rett foran Ford med sin 999-kubikks 3-sylinder som sitter i en lang rekke biler: Volkswagen Golf, Up, Up GTI, Polo og T-Roc ‒ Audi A1, A3 og Q2 ‒ Seat Ibiza, Arona, Toledo, Ateca og Leon ‒ Skoda Fabia, Rapid og Karoq.

Det ble også fransk jubel, og PSA hentet hjem pokalen i klassen «årets 1,0-1,4-liters motor» med sin lille turbomotor på 1,2-liter og med 3-sylindre. Også den er spredd som vinden til en rekke merker og modeller: Peugeot 208, 308, 2008, 3008 og 5008 ‒ Citroën C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso og C4 Grand Picasso ‒ DS3 og DS4 ‒ Opel Crossland X og Grandland X.

Går vi et hakk opp finner vi motorene på mellom 1,4 og 1,8, og her finner vi en hybrid. Nemlig BMW’s 1,5-liters 3-sylindret el-bensinhybrid som vi finner i i8.

Porsche ristet av seg skuffelsen med å tape for Ferrari i hovedkategorien, og vant «årets 1,8-2,0-liters motor» med sin 2-liters turbo som driver modellene 718 Boxster og 718 Cayman.

Audi måtte dele prisen i den minste motorkategorien, men hentet hjem en solopris i «årets 2,0-2,5-liters motor» med sin 2,5-liters 5-sylindret turbomotor som de mer sportslige utgavene RS3, TT RS og RS Q3 har under panseret.

Tyske Porsche hentet også hjem en annen pris, nemlig den mellom 2,5 og 3,0 liter som altså kom nærmeste Ferrari i kampen om årets aller beste motor som vi nevnte til å begynne med.

Dermed ble det seks priser på Ferrari, og to priser hver på Porsche, Audi og Tesla.

Her er prisvinnerne:

Årets beste motor Ferrari 3,9 liter biturbo V8
Årets ytelsesmotor Ferrari 3,9 liter biturbo V8
Årets nye motor Ferrari 6,5 liter V12
Årets grønne motor Tesla helelektrisk drivverk
Årets elektriske drivverk Tesla helelektrisk drivverk
Årets motor under 1,0 liter Volkswagen 999cc 3-sylindret turbo
Årets motor 1-1,4 liter PSA Peugeot Citroën 1,2 liter 3-sylindret turbo
Årets motor 1,4-1,8 liter BMW 1,5 liter 3-sylindret el-bensin hybrid
Årets motor 1,8-2 liter Porsche 2 liter turbo
Årets motor 2-2,5 liter Audi 2,5 liter 5-sylindret turbo
Årets motor 2,5-3 liter Porsche 3 liter 6-sylindret turbo
Årets motor 3-4 liter Ferrari 3,9 liter biturbo V8
Årets motor over 4 liter Ferrari 6,5 liter V12
Årets motor de 20 siste årene Ferrari 3,9 liter biturbo V8

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Et tysk forbrukerråd etterlyser norske eiere for et gruppesøksmål mot Volkswagen. (Begge foto: VW)

Etterlyser 140.959 norske bilkjøpere

Et tysk forbrukerråd etterlyser nå norske bileiere som vil være med på et tysk gruppesøksmål …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *