HjemElbilerDenne bilen åpner du med ansiktet!

Denne bilen åpner du med ansiktet!

Møt Byton, en supersmart kinesisk el-bil. Dette er en SUV du aldri har sett maken til. Eller, ikke SUV, men faktisk SIV.

Det er nesten ingenting Byton ikke kan gjøre. For når vi skriver supersmart mener vi virkelig det. Det er ikke måte på hva slags teknologi gjengen bak det kinesiske merket har puttet inn i den lekre SUV’en.

- Annonse -

La oss ta det grunnleggende først. Byton er en kinesisk produsent som hører hjemme i Nanjing, men som satser tungt på det internasjonale markedet også.

De har foreløpig ikke kommet med noen biler, men jobber altså med sin første modell. Den skal etter planen være klar i 2019, og på slutten av året skal den også være tilgjengelig i Kina. Året etter, altså i 2020, står USA og Europa for tur.

Bilen har en amerikansk grunnpris på 45.000 dollar, altså rundt 20.000 dollar under Tesla Model S. Ifølge produsenten blir den verdens første «rimelige premium elbil som har alle egenskapene en husholdning trenger for sin første bil».

- Annonse -

De ordene tilhører en av grunnleggerne, Daniel Kirchert, som har flere gode ord på lager.

‒ Byton Concept SUV forbinder bilindustrien og den digitale industrien på en måte som vil gi en helt ny nettverksopplevelse for folk på farten. Resultatet er verdens første «Smart Intuitive Vehicle», eller SIV, sier han.

Bilen som ble vist på CES-messen i Las Vegas er altså en elektrisk SUV, beklager SIV, som kommer i to modellvarianter. Men la oss ta det senere.

La oss først se på hva de kinesiske «geniene» har klart å putte inn i denne bilen. For det er intet mindre enn imponerende greier. Og ikke rent lite heller.

- Annonse -

Her er kameraene som lar deg låse opp dørene.
Her er kameraene som lar deg låse opp dørene.

La oss begynne med det vi skrev i tittelen. De har nemlig kommet opp med noe de kaller «Byton Intuitive Access», som altså lar brukerne låse opp dørene på en helt ny måte. Nemlig via kameraer. Det er montert inn tre ansiktsgjenkjenningskameraer på B-stolpene (mellom for- og bakdørene), og alt brukerne trenger å gjøre er å scanne ansiktet sitt så popper de skjulte dørhåndtakene fram. Dette gjelder både føreren av bilen og passasjerene.

Men ikke nok med det. Profilen, som er lagret i en sky og som vil fungere i alle Byton-biler uavhengig om du har vært i den før, inneholder innstillingene til hver av brukerne. Dermed vil for eksempel setene og infotainment justeres seg automatisk, og det gjelder altså alle som har profiler ‒ ikke bare for sjåføren.

Det også er bevegelsesgjenkjenning i bilen, og igjen gjelder det også passasjerene. En i baksetet kan for eksempel hanke tak i et sted som vises på navigasjonsskjermen via håndbevegelser i lufta, og plotte det inn som navigeringspunkt. Alt gjort fra baksetet.

Byton samarbeider med giganten Amazon som har sin stemmestyringsassistent i Alexa Voice, så det er selvsagt mulig å styre alt mulig rart via stemmen.

De har bygget inn en skjult antenne som er klar for 5G, slik at nettverkstilkoblingen skal være lynrask. De har også en løsning som automatisk overfører en video som sees på smarttelefonen når brukeren setter seg i bilen til skjermen i bilen. Det samme gjelder for eksempel musikk. Hører du på en låt når du setter deg inn i bilen, begynner automatisk anlegget å spille den.

Se nøye på skjermen. Den er gigantisk, og strekker seg over hele dashbordet.
Se nøye på skjermen. Den er gigantisk, og strekker seg over hele dashbordet.

Bilen er for øvrig utstyrt med diverse skjermer, også to til baksetene.

En avansert kunstig intelligens (AI) med opplæringsegenskaper har kapasitet til å analysere ting som kalendere, favorittplasser, hobbyer og lignende, og kan forslår nye aktiviteter om det ønskes.

Det finnes på toppen av det hele fire spesielle egenskaper ‒ my HEALTH, my COMMUNICATION, my ENTERTAINMENT og my ACTIVITIES. Innbygget maskinvare synkroniserer med brukerens enheter, og Byton kan på den måten overvåke helsestatusen, inkludert vekt, puls og blodtrykk. Byton kan til og med synkronisere dataen og gi deg treningsråd.

Og skulle du trenge å gjennomføre en telefonkonferanse er det også mulig. Eller bare få hele familien på tråden under kjøreturen, noe jo som er hyggelig.

Mye av dette blir altså lastet opp til en nettsky, noe jo som umiddelbart høres skummelt ut. Hva om den dataen havner i feil hender? Byton sier at de har opprettet en selvstendig sikkerhetslab som skal håndtere dette, og at de allerede har på plass løsninger som overvåker systemene i sanntid og kan gjøre mottiltak om noe prøver å hacke seg inn.

Så det var den teknologiske biten av Byton. Men hva med alt det andre?

Bilen får altså to varianter. Den ene med bakhjulsdrift og med et batteri på 71 kWh som har en rekkevidde på 400 kilometer og 268 hestekrefter. Den andre er firehjulsdrevet og har et 95 kWh batteri som rekker 520 kilometer og har 470 hestekrefter. Hvor reell disse rekkeviddene er vites selvsagt ikke.

Bilene får en hurtigladingmodus som fyller batteriene til 80 prosent på en halv time.

SUV’en er 4,85 meter lang og har en hjulavstand på 2,94 meter. Byton sier de har utnyttet elbil-arkitekturen til det fulle, med blant annet flate gulv. Det bør dermed være god innvendig plass i den, og de selv sammenlikner setene med en «sofa-lounge». De har også satt inn teknologi som justerer de innvendige lysene automatisk, så det med «premium» høres vitterlig riktig ut.

Byton kommer altså med det de kaller en SIV her hjemme i 2020. Året etter skal de etter planen komme med en sedan, og i 2022 venter en flerbruksbil (MVP).

Vi venter iallfall spent!

Her kan du se litt mer av den smarte kinesiske elbilen:

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her