- Annonse -
HjemElbilerDenne bilen åpner du med ansiktet!

Denne bilen åpner du med ansiktet!

Møt Byton, en supersmart kinesisk el-bil. Dette er en SUV du aldri har sett maken til. Eller, ikke SUV, men faktisk SIV.

Det er nesten ingenting Byton ikke kan gjøre. For når vi skriver supersmart mener vi virkelig det. Det er ikke måte på hva slags teknologi gjengen bak det kinesiske merket har puttet inn i den lekre SUV’en.

- Annonse -

La oss ta det grunnleggende først. Byton er en kinesisk produsent som hører hjemme i Nanjing, men som satser tungt på det internasjonale markedet også.

De har foreløpig ikke kommet med noen biler, men jobber altså med sin første modell. Den skal etter planen være klar i 2019, og på slutten av året skal den også være tilgjengelig i Kina. Året etter, altså i 2020, står USA og Europa for tur.

Bilen har en amerikansk grunnpris på 45.000 dollar, altså rundt 20.000 dollar under Tesla Model S. Ifølge produsenten blir den verdens første «rimelige premium elbil som har alle egenskapene en husholdning trenger for sin første bil».

- Annonse -

De ordene tilhører en av grunnleggerne, Daniel Kirchert, som har flere gode ord på lager.

‒ Byton Concept SUV forbinder bilindustrien og den digitale industrien på en måte som vil gi en helt ny nettverksopplevelse for folk på farten. Resultatet er verdens første «Smart Intuitive Vehicle», eller SIV, sier han.

Bilen som ble vist på CES-messen i Las Vegas er altså en elektrisk SUV, beklager SIV, som kommer i to modellvarianter. Men la oss ta det senere.

La oss først se på hva de kinesiske «geniene» har klart å putte inn i denne bilen. For det er intet mindre enn imponerende greier. Og ikke rent lite heller.

- Annonse -

Her er kameraene som lar deg låse opp dørene.
Her er kameraene som lar deg låse opp dørene.

La oss begynne med det vi skrev i tittelen. De har nemlig kommet opp med noe de kaller «Byton Intuitive Access», som altså lar brukerne låse opp dørene på en helt ny måte. Nemlig via kameraer. Det er montert inn tre ansiktsgjenkjenningskameraer på B-stolpene (mellom for- og bakdørene), og alt brukerne trenger å gjøre er å scanne ansiktet sitt så popper de skjulte dørhåndtakene fram. Dette gjelder både føreren av bilen og passasjerene.

Men ikke nok med det. Profilen, som er lagret i en sky og som vil fungere i alle Byton-biler uavhengig om du har vært i den før, inneholder innstillingene til hver av brukerne. Dermed vil for eksempel setene og infotainment justeres seg automatisk, og det gjelder altså alle som har profiler ‒ ikke bare for sjåføren.

Det også er bevegelsesgjenkjenning i bilen, og igjen gjelder det også passasjerene. En i baksetet kan for eksempel hanke tak i et sted som vises på navigasjonsskjermen via håndbevegelser i lufta, og plotte det inn som navigeringspunkt. Alt gjort fra baksetet.

Byton samarbeider med giganten Amazon som har sin stemmestyringsassistent i Alexa Voice, så det er selvsagt mulig å styre alt mulig rart via stemmen.

De har bygget inn en skjult antenne som er klar for 5G, slik at nettverkstilkoblingen skal være lynrask. De har også en løsning som automatisk overfører en video som sees på smarttelefonen når brukeren setter seg i bilen til skjermen i bilen. Det samme gjelder for eksempel musikk. Hører du på en låt når du setter deg inn i bilen, begynner automatisk anlegget å spille den.

Se nøye på skjermen. Den er gigantisk, og strekker seg over hele dashbordet.
Se nøye på skjermen. Den er gigantisk, og strekker seg over hele dashbordet.

Bilen er for øvrig utstyrt med diverse skjermer, også to til baksetene.

En avansert kunstig intelligens (AI) med opplæringsegenskaper har kapasitet til å analysere ting som kalendere, favorittplasser, hobbyer og lignende, og kan forslår nye aktiviteter om det ønskes.

Det finnes på toppen av det hele fire spesielle egenskaper ‒ my HEALTH, my COMMUNICATION, my ENTERTAINMENT og my ACTIVITIES. Innbygget maskinvare synkroniserer med brukerens enheter, og Byton kan på den måten overvåke helsestatusen, inkludert vekt, puls og blodtrykk. Byton kan til og med synkronisere dataen og gi deg treningsråd.

Og skulle du trenge å gjennomføre en telefonkonferanse er det også mulig. Eller bare få hele familien på tråden under kjøreturen, noe jo som er hyggelig.

Mye av dette blir altså lastet opp til en nettsky, noe jo som umiddelbart høres skummelt ut. Hva om den dataen havner i feil hender? Byton sier at de har opprettet en selvstendig sikkerhetslab som skal håndtere dette, og at de allerede har på plass løsninger som overvåker systemene i sanntid og kan gjøre mottiltak om noe prøver å hacke seg inn.

Så det var den teknologiske biten av Byton. Men hva med alt det andre?

Bilen får altså to varianter. Den ene med bakhjulsdrift og med et batteri på 71 kWh som har en rekkevidde på 400 kilometer og 268 hestekrefter. Den andre er firehjulsdrevet og har et 95 kWh batteri som rekker 520 kilometer og har 470 hestekrefter. Hvor reell disse rekkeviddene er vites selvsagt ikke.

Bilene får en hurtigladingmodus som fyller batteriene til 80 prosent på en halv time.

SUV’en er 4,85 meter lang og har en hjulavstand på 2,94 meter. Byton sier de har utnyttet elbil-arkitekturen til det fulle, med blant annet flate gulv. Det bør dermed være god innvendig plass i den, og de selv sammenlikner setene med en «sofa-lounge». De har også satt inn teknologi som justerer de innvendige lysene automatisk, så det med «premium» høres vitterlig riktig ut.

Byton kommer altså med det de kaller en SIV her hjemme i 2020. Året etter skal de etter planen komme med en sedan, og i 2022 venter en flerbruksbil (MVP).

Vi venter iallfall spent!

Her kan du se litt mer av den smarte kinesiske elbilen:

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her