- Annonse -
HjemNyheterDen minst sikre bilen noensinne testet

Den minst sikre bilen noensinne testet

Så skjedde det. Den aller første bilen som har fått null stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest er en realitet.

Det er mange biler som har fått null stjerner i andre NCAP-tester, men det har aldri skjedd blant modellene i Europa. Før nå.

- Annonse -

Den høyst tvilsomme æren tilfaller Fiat Punto, som kom så langt tilbake som i 2005 og er en bestselger i Italia. Akkurat alderen er det som taler mot Punto, og som gjør at den faller pladask i testen.

‒ Dette er kanskje det klareste eksemplet på hva som skjer når bilprodusentene fortsetter å selge biler lenge etter «best før»-datoen på bekostning av kundene. Vi anbefaler alle til å sjekke ut nettsiden vår og finne de bilene som har de ferskeste fem stjernene, sier Euro NCAPs generalsekretær, Michiel van Ratingen.

Han referer selvsagt til årets aller siste test som inneholdt 15 modeller, hvor fem av modellene oppnådde fem stjerner. Men så var det altså denne Fiat Punto da.

Stjernesystemet er satt opp slik at bilene må score et minimum av poeng i hver av de fire testkategoriene for i det hele tatt å få en stjerne. Det klarte ikke Punto.

- Annonse -

‒ Vi har sett mange gode biler i 2017 som er i stand til å møte Euro NCAPs 5-stjerners krav. Superminier, som den nye Polo, Fiesta og Ibiza, kommer nå med avansert sikkerhetsteknologi som standard og tilbyr det beste innen krasjfare og krasjbeskyttelse. At eldre biler ikke kan konkurrere, illustrerer det tempoet som bilindustrien har innen innovativ sikkerhet. De som ikke klarer å holde bilene oppdatert på de nyeste standardene faller gjennom, noe disse resultatene tydelig viser, sier van Ratingen.

2017-modellen av Punto berget seg sånn halvveis gjennom kategoriene voksen beskyttelse (51 prosent), barnebeskyttelse (43 prosent) og fotgjengerbeskyttelse (52 poeng). Selv om det kanskje høres ut som greie tall, er det ikke noe å skryte av. Scoren for voksen beskyttelse er for eksempel hele 30 prosent under det snittet er for supermini’ene i 2017.

Men i den siste kategorien, sikkerhetsassistent, gikk det helt skeis.

Punto har kun setebeltevarsler for sjåførsetet. Verken passasjersetet foran eller baksetene har en slik varsling som standard utstyr, noe som er ganske utrolig når vi skriver 2017.

- Annonse -

Euro NCAP viste ingen nåde, og ga bilen null poeng i sikkerhetskategorien.

Dermed endte den opp med null stjerner, som historiens aller først bil i Euro NCAP-testene. Se video av testen helt øverst.

Men vi skal være litt snill mot Punto’en også. For da den kom i 2005 fikk den faktisk en ok score, men mens testkravene har blitt stadig strengere har Fiat glemt å oppgradere sikkerheten til Punto.

‒ Ja, dette er egentlig en gammel bil, men det igjen burde ført til et større fokus på å oppdatere sikkerhetsteknologien for å motvirke de dårlig antikollisjonsegenskapene, sier Matthew Avery, direktør for forskning hos Thatcham Research, en engelsk organisasjon som forsker på bilsikkerhet.

Etter flere oppløftende testrunder, hvor blant annet alle 16 bilene i november oppnådde fem stjerner, ble årets siste en liten nedtur.

Kun fire av de nye bilene få fem stjerner. Det var Hyundai Kona, Kia Stinger, BMW 6-serien og Jaguar F-Pace. Kia Stonic klarte riktignok fem stjerner, men det var med ekstrautstyr. Standardutgaven fikk tre stjerner sammen med MG ZS og Dacia Duster 2.

Som vi allerede har skjønt av Fiat Punto tester også Euro NCAP gamle modeller som har fått mindre oppgraderinger med årene. Dette for at forbrukerne skal få oppdaterte tester å forholde seg til, i og med at disse modellene fortsatt er til salgs som nybiler.

Toyota Yaris var den eneste av disse som oppnådde fem stjerner. Toyota Aygo fikk fire stjerner med ekstrautstyr, men endte i likhet med Alfa Romeo Giulietta, Ford C-MAX og Grand C-MAX, Opel Karl og DS 3 opp med tre stjerner som standard utgave.

Til sammen i 2017 har 72 prosent av bilene fått fem stjerner, mot 56 prosent i 2016. Så bilene blir mer sikre, men det gjelder altså ikke alle.

‒ Det handler om hva produsentene bestemmer seg for. Noen prioriterer å installere den nye teknologien for å hjelpe føreren og få ned antall ulykker. Andre ikke, sier Avery.

‒ Dette er viktig. For fra begynnelsen av 2018 vil kjøretøy uten standardpassede AEB-systemer ikke kunne oppnå en femstjerners Euro NCAP-vurdering, påpeker han.

Det blir altså vanskeligere å få full score i framtiden, og bilprodusentene blir tvunget til å putte inn utstyr som per i dag er forbeholdt de dyreste modellene. Og det kommer jo oss alle til gode.

Sjekk stjernene på alle bilene Euro NCAP har testet her.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her