Annonse
Hjem Nyheter Den minst sikre bilen noensinne testet

Den minst sikre bilen noensinne testet

Så skjedde det. Den aller første bilen som har fått null stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest er en realitet.

Det er mange biler som har fått null stjerner i andre NCAP-tester, men det har aldri skjedd blant modellene i Europa. Før nå.

Den høyst tvilsomme æren tilfaller Fiat Punto, som kom så langt tilbake som i 2005 og er en bestselger i Italia. Akkurat alderen er det som taler mot Punto, og som gjør at den faller pladask i testen.

‒ Dette er kanskje det klareste eksemplet på hva som skjer når bilprodusentene fortsetter å selge biler lenge etter «best før»-datoen på bekostning av kundene. Vi anbefaler alle til å sjekke ut nettsiden vår og finne de bilene som har de ferskeste fem stjernene, sier Euro NCAPs generalsekretær, Michiel van Ratingen.

Han referer selvsagt til årets aller siste test som inneholdt 15 modeller, hvor fem av modellene oppnådde fem stjerner. Men så var det altså denne Fiat Punto da.

Saken fortsetter under Annonsen

Stjernesystemet er satt opp slik at bilene må score et minimum av poeng i hver av de fire testkategoriene for i det hele tatt å få en stjerne. Det klarte ikke Punto.

‒ Vi har sett mange gode biler i 2017 som er i stand til å møte Euro NCAPs 5-stjerners krav. Superminier, som den nye Polo, Fiesta og Ibiza, kommer nå med avansert sikkerhetsteknologi som standard og tilbyr det beste innen krasjfare og krasjbeskyttelse. At eldre biler ikke kan konkurrere, illustrerer det tempoet som bilindustrien har innen innovativ sikkerhet. De som ikke klarer å holde bilene oppdatert på de nyeste standardene faller gjennom, noe disse resultatene tydelig viser, sier van Ratingen.

2017-modellen av Punto berget seg sånn halvveis gjennom kategoriene voksen beskyttelse (51 prosent), barnebeskyttelse (43 prosent) og fotgjengerbeskyttelse (52 poeng). Selv om det kanskje høres ut som greie tall, er det ikke noe å skryte av. Scoren for voksen beskyttelse er for eksempel hele 30 prosent under det snittet er for supermini’ene i 2017.

Men i den siste kategorien, sikkerhetsassistent, gikk det helt skeis.

Punto har kun setebeltevarsler for sjåførsetet. Verken passasjersetet foran eller baksetene har en slik varsling som standard utstyr, noe som er ganske utrolig når vi skriver 2017.

Euro NCAP viste ingen nåde, og ga bilen null poeng i sikkerhetskategorien.

Dermed endte den opp med null stjerner, som historiens aller først bil i Euro NCAP-testene. Se video av testen helt øverst.

Men vi skal være litt snill mot Punto’en også. For da den kom i 2005 fikk den faktisk en ok score, men mens testkravene har blitt stadig strengere har Fiat glemt å oppgradere sikkerheten til Punto.

‒ Ja, dette er egentlig en gammel bil, men det igjen burde ført til et større fokus på å oppdatere sikkerhetsteknologien for å motvirke de dårlig antikollisjonsegenskapene, sier Matthew Avery, direktør for forskning hos Thatcham Research, en engelsk organisasjon som forsker på bilsikkerhet.

Etter flere oppløftende testrunder, hvor blant annet alle 16 bilene i november oppnådde fem stjerner, ble årets siste en liten nedtur.

Kun fire av de nye bilene få fem stjerner. Det var Hyundai Kona, Kia Stinger, BMW 6-serien og Jaguar F-Pace. Kia Stonic klarte riktignok fem stjerner, men det var med ekstrautstyr. Standardutgaven fikk tre stjerner sammen med MG ZS og Dacia Duster 2.

Som vi allerede har skjønt av Fiat Punto tester også Euro NCAP gamle modeller som har fått mindre oppgraderinger med årene. Dette for at forbrukerne skal få oppdaterte tester å forholde seg til, i og med at disse modellene fortsatt er til salgs som nybiler.

Toyota Yaris var den eneste av disse som oppnådde fem stjerner. Toyota Aygo fikk fire stjerner med ekstrautstyr, men endte i likhet med Alfa Romeo Giulietta, Ford C-MAX og Grand C-MAX, Opel Karl og DS 3 opp med tre stjerner som standard utgave.

Til sammen i 2017 har 72 prosent av bilene fått fem stjerner, mot 56 prosent i 2016. Så bilene blir mer sikre, men det gjelder altså ikke alle.

‒ Det handler om hva produsentene bestemmer seg for. Noen prioriterer å installere den nye teknologien for å hjelpe føreren og få ned antall ulykker. Andre ikke, sier Avery.

‒ Dette er viktig. For fra begynnelsen av 2018 vil kjøretøy uten standardpassede AEB-systemer ikke kunne oppnå en femstjerners Euro NCAP-vurdering, påpeker han.

Det blir altså vanskeligere å få full score i framtiden, og bilprodusentene blir tvunget til å putte inn utstyr som per i dag er forbeholdt de dyreste modellene. Og det kommer jo oss alle til gode.

Sjekk stjernene på alle bilene Euro NCAP har testet her.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,219FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker