Annonse
Hjem Forbruker De beste bilene til å trekke campingvogner

De beste bilene til å trekke campingvogner

Moderne campingvogner er nesten som en hytte på hjul. Og campingglade nordmenn investerer hardt i slike. Men hvilken bil bør man dra vognen med?

I første halvdel av 2017 ble det solgt 1.808 nye campingvogner i Norge, noe som var flere enn for eksempel populære merker Volkswagen Tiguan eller Tesla Model X.

Det er altså mange nordmenn som drar på ferie med en campingvogn hengende bak bilen, eventuelt på en helgetur. Nå er stort sett sesongen over, og da er jo tiden inne til å planlegge neste sesong. Kanskje en ny bil til å dra vognen med kunne vært noe?

Hvert år tester den britiske caravanklubben er rekke biler som passer til nettopp dette formålet, og kjører disse gjennom en rekke tester. Disse innebærer akselerasjon, bremsing, rygging, forbruk, bakkestart, grep og girkasse.

Årets test var nummer 35 i rekken, og denne gangen hadde de samlet 44 biler til testing.

Saken fortsetter under Annonsen

De deler bilene opp i åtte forskjellige kategorier, men de kårer også en totalvinner. Og denne er selvsagt mest spennende.

Selv om Volvo og Volkswagen stakk av med to priser hver, glapp den største. Nemlig «årets beste». Men det ble kanskje ikke veldig overraskende en SUV.

Nærmere bestemt Skoda Kodiaq, som også gikk til topps i kategorien «firehjulstrekk under 1.800 kilo». Merket er eid av Volkswagen, så da vant de likevel. På en måte.

Testbilen som gikk til topps var en Kodiaq SE L som åpenbart er en skikkelig arbeidshest. Testversjonen hadde en 2-liters turbodieselmotor på 190 hestekrefter og DSG-automatkasse.

«En utrolig allrounder, super, sterk motor. Avslappende, stabil, til å stole på, en komfortabel turkjører på sitt beste. Den slutter aldri å akselerere.», sa juryen.

Men det var sju andre vinnere også.

SUV’en SsangYong Korando SE 4×4 stakk av med prisen for biler i klassen «under 24.000 pund».

«Virkelig overraskende hvor god denne bilen er, spesielt med stabiliteten i høyere hastighet», sa juryen.

Opel Insignia Grand Sport SRi med 1,6-liters turbodiesel hentet hjem toppremien i klassen «24.000 – 26.000 pund».

«Et virkelig fornuftig valg for firmabilkjøreren som tauer hele helgen», sa juryen.

Firehjulstrekkeren Skoda Octavia Estate Scout 2.0 TDI gikk til topps i klassen «26.000 – 30.000 pund».

«Solid og god til alt», lød dommen.

Volkswagen Golf Estate Alltrack 2.0TDI 4MOTION var best blant bilene i klassen «30.000 – 33.000 pund».

«Nok en god prestasjon, du kan ikke gå feil med disse», mente juryen.

Volvo XC60 D4 med varianten Inscription tok tittelen blant «38.000 – 50.000 pund».

«Et fantastisk alternativ til de store 4×4», var dommen.

Volvo XC90 T8 Twin Engine Momentum var den eneste hybriden som vant. Den er utstyrt med bensin- og elmotor. Var også eneste bensinbil som gikk helt til topps. Vant klassen «firehjulstrekk over 1.800 kilo».

«Helt fantastisk, oppfører seg som om at vognen ikke er der», sa en imponert jury.

Volkswagen Amarok Highline tok prisen for «årets pick-up». De testet 3-liters V6 turbodiesel-versjonen med firehjulstrekk og automatkasse.

«Supre kjøreegenskaper til en pick-up å være», konkluderte juryen.

Så da er det vel bare å vente på våren.

Følg oss gjerne på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,846FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker