Annonse
Hjem Forbruker Danskene vil senke bilavgiften

Danskene vil senke bilavgiften

I Norge går valgkampen inn i sluttfasen, uten at det er de helt store diskusjonene rundt bilavgiftene. I Danmark derimot er debatten brennhet. Regjeringen vil nå gjøre Mercedes 100.000 kroner billigere.

Norge har en av verdens høyeste bilavgifter, men nordmenn ser ut til å ha slått seg til ro med at «slik er det bare». Selv når det settes opp nye bompengestasjoner som er nok en ekstraavgift gjøres dette tilnærmet uten debatt.

I det mer kontinentale Danmark er ting noe annerledes.

Der regjerer en koalisjonen av tre partier, Venstre, Konservative Folkeparti (KF) og Liberal Alliance.

Sistnevnte er et ungt utbryterparti, og har skattelette som en av sine fanesaker.

Saken fortsetter under Annonsen

Allerede i 2015 fikk partiet igjennom en finanslovavtale som senket bilavgiftene, og partileder Anders Samuelsen sa da at «det helt klart er den største dagen i partiets historie».

Nå er det ifølge danske Politiken klart for å senke avgiftene enda mer.

Avisen har fått dokumenter som viser at regjeringen går inn for å reformere registreringsavgiften. I dag består den av to deler. Bilkjøpere betaler 105 prosent av verdien for biler inntil 106.600 kroner, og 150 prosent for bilene som er dyrere enn det.

Politiken skriver at regjeringens forslag går ut på å droppe denne oppdelingen, og innføre en flat avgift på 100 prosent. Det vil si at samtlige biler blir billigere, men de dyrere får det største prisfallet.

Bilforeningen FDM (Forenede Danske Motorejere) jubler selvsagt over det nye forslaget.

– Det vil være en fantastisk god løsning å sette ned avgiftene på denne måten. Det vil bli en riktig stor reduksjon, og det vil være historisk om man gjør det, sier politisk sjef i FDM, Torben Lund Kudsk til Politiken.

Danske Bilimportører er også fornøyd med det nye forslaget, men de peker også på noe norske politikere allerede har tenkt på.

– Vi minner politikerne om at vi gjerne ser en generell omlegging av registreringsavgiften til å være basert på teknikk, som CO2-utslipp og vekt slik at vi sikrer mer miljøvennlige og sikre biler, sier direktør Gunni Mikkelsen til avisen.

Men den grønne tankesmien Concito er lite imponert, og er helt sikre på at forslaget vil føre til større CO2-utslipp.

– Det er en meget dårlig idé. Det høres ut som noe som vil føre til mer bilisme og større bilkjøp, og det trenger vi ikke. Hverken ut fra et klima- og miljøperspektiv eller på måten byer fungerer i dag, sier sjefskonsulent Henrik Gudmundsson til Politiken.

De støtter i likhet med bilimportørene et eventuelt forslag rundt en teknisk registreringsavgift.

De Danske Bilimportører har regnet ut hva det nye forslaget konkret betyr, og kommet opp med følgende eksempler:

  • En Volkswagen Up! vil gå fra 100.000 kroner til 97.000 kroner.
  • En Volkswagen Golf vil gå fra 251.000 kroner til 239.000 kroner.
  • En Mercedes E-klasse vil gå fra 698.000 kroner til 595.000 kroner.

Bare for moro skyld har vi funnet fram de norske prisene på de samme bilene.

  • Volkswagen Up! koster fra 156.000 kroner.
  • Volkswagen Golf koster fra 308.000 kroner.
  • Mercedes E 220 d 4MATIC koster 590.000 kroner.

Ja, faktisk er E-klassen billigere i Norge selv om den nye avgiften blir innført i Danmark. Hvem hadde trodd det?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,848FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker