Annonse
Hjem Elbiler Danskene fikk hydrogen-Toyota

Danskene fikk hydrogen-Toyota

De lærde strides om framtiden. Det gjelder også i bilbransjen. Toyota gikk knallhardt ut mot de rene elbilene, og sa at hydrogen – det er framtiden. Og nå er den kommet til Danmark.

Du har kanskje hørt om den, Toyota Mirai? Om ikke så kommer du nok til å gjøre det framover. For nå ruller Toyota ut de første eksemplarene av hydrogenbilen til våre naboer i sør, de danske drengene.

Og det var da også en lykkelig dansk dreng som ble den første eieren av Mirai på den lille øya.

– I realiteten er dette mye bedre enn julaften, sa Jacob Krogsgaard da han fikk overlevert nøklene i midten av oktober.

– Jeg er veldig stolt over å være den første Mirai-kunden i Danmark. Det er uten tvil en bil for framtiden, og jeg ser fram til å kjøre rundt med min familie og vite at det eneste utslippet fra denne bilen er vann.

Saken fortsetter under Annonsen

I Danmark er det mulig å kjøre på hydrogen i hverdagen. Det er sju stasjoner fordelt rundt på øyene.
I Danmark er det mulig å kjøre på hydrogen i hverdagen. Det er sju stasjoner fordelt rundt på øyene.

Mirai er altså et hydrogen-kjøretøy. Det vil si at den bruker hydrogen som brensel, og forurenser dermed ikke lokalt. Teknologien fungerer slik at man fyller på hydrogen i en høytrykks-hydrogentank, og en brenselcelle konverterer hydrogen og oksygen til elektrisitet og vanndamp. Derav utslippet til dansken. Ja, det er kun vann som kommer ut av eksosrøret.

Mirai drives dermed av elektrisitet, som en elbil. Den japanske produsenten har sitt eget system de kaller Toyota Fuel Cell System (TFCS), som inneholder både brenselcelleteknologi og hybridteknologi.

Alt dette høres vel og bra ut. Problemet er utgifter. Hydrogenbiler koster nemlig skjorta å produsere. Da Hyundai kom med sin hydrogenbil ix35 Fuel Cell i 2013 var prislappen over én million kroner, men stoppet likevel ikke selskaper som OSL og Oslo kommune å investere i disse. Men siden den gang har prisen sunket kraftig, og nå får du den elektriske SUV’en til rett under en halv million kroner.

Hyundai ix35 FCEV kom i 2013, og koster nå rett under 500.000 kroner.
Hyundai ix35 FCEV kom i 2013, og koster nå rett under 500.000 kroner.

I Tyskland er Mirai priset til 66.000 euro uten moms, så det gir litt indikasjon på hva den kommer til å koste når den kommer til Norge – mest sannsynlig tidligst i 2017.

Mirai blir introdusert i Japan i desember i fjor, men har først nå kommet til Europa. Og det er ikke tilfeldig at Danmark ble valgt ut som et av de første landene. Det lille landet har sju hydrogenstasjoner, og med en rekkevidde på over 600 kilometer er det dermed mulig å bruke den i hverdagen. Mirai har for øvrig en motor som yter 155 hk.

I Norge driver selskapet HYOP fire hydrogenstasjoner fordelt på Gardermoen, Økern og Gaustad i Oslo samt en stasjon i Porsgrunn. Men det finnes en europeisk avtale om å opprette en rekke hydrogenstasjoner i 10 land i tiden framover, deriblant Norge. Gruppene bak satsingen har allerede skaffet 600 millioner kroner i finansiering, rundt halvparten kommer fra EU.

Omregnet i vanlig drivstoff koster det rundt ni kroner literen å fylle en hydrogenbil. Og sa vi at den kun slipper ut vann?

Forrige artikkelPimp my Discovery
Neste artikkelTangerte legender

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,850FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker