Annonse
Hjem Elbiler Dacia blir grønn ‒ bokstavelig

Dacia blir grønn ‒ bokstavelig

Ingen har så langt tatt den grønne satsingen så bokstavelig som Dacia, som nå presenterer en ny logo i en grønnfarge.

Passende nok bestemte Dacia seg for å vise seg fram et nytt konsept kalt Spring sist vår. Nå var ikke grunnen ene og alene at navnet også kan oversettes med vår, men det er også på den tiden Europas viktigste bilutstillingen tar plass.

Nå ble det ikke noe av Genève Motor Show i fjor på grunn av covid-19, men Dacia kunne uansett vise et glimt av hva framtiden bringer.

Den rumenske merket er kjent for sine kompakte modeller, noe som jo bør passe ekstra godt for elektriske biler. For jo mindre vekt slike drar med seg, jo bedre kan rekkevidden bli.

Bilmerket har opplevd en ny vår de siste årene, og for eksempel solgte de over 700.000 nye biler i 2019 ‒ over dobbelt så mange som Tesla klarte. Nå skal suksessen over på en grønn satsing, og den første elbilen er altså kalt Spring.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette er en ganske så liten bil som er 3,73 meter lang, 1,62 meter bred (foruten sidespeilene) og 1,51 meter høy. Dette blir Dacias aller minste bil, og den eneste som er kortere enn fire meter.

Eierne Renault med sin Zoe har sikkert hjulpet til med det elektriske drivverket, som kan skilte med en batteripakke på 26,8 kWh som lar den rulle 225 kilometer før ladekabelen må fram. Brukes den kun som bykjøring er rekkevidden på 295 kilometer.

Den er også det motsatte av en Tesla når det kommer til hestekrefter, for her snakker vi om 44 hk ‒ og kun 31 hk om Eco-knappen trykkes inn.

Og nå gjør også selve merket satsingen sin klar for en ny vår, for som et ledd i overgangen til en grønnere fokus fornyer Dacia både logoen, emblemet, fargene og et helt nytt uttrykk. De har kjørt etter de enkle, ekte og robuste ‒ til en rimelig pris.

Her har vi satt plassert den nye logoen over konseptbilen til Spring:

‒ Merket som stadig omdefinerer hva som er viktig i bilindustrien, slår sjefen sjøl fast.

‒ Et merke som både er oppnåelig for folk flest og ikke minst attraktivt, sier Denis Le Vot.

Dacia har selv laget den nye logoen og emblemet, hvor de har gått for noe som skal vise robusthet og stabilitet. Og som du kan se av bildet over er de moderne bokstavene i en slags grønnfarge, mer bestemt i khaki-grønt. Dette skal fremhever merkets nærhet til naturen, et terreng for eksempel Dacia Duster trives i.

Skrifttypen har også en ganske kul effekt. Som du kan se av bildet under er nemlig bokstavene D og C speilbilder av hverandre, og skal dermed vise en slags lenke med sterke bånd.

Dacia sier at den nye merkevareidentiteten skal bli godt synlig allerede fra nå av, mens den nye logoen kan sees på de første kjøretøyene fra siste halvdel av 2021.

Merket har foreløpig ikke sagt noe om når Spring Electric kommer, men ettersom de viste fram en produksjonsutgave av elbilen allerede i oktober så må vi nok ikke vente helt til neste vår før den dukker opp.

Kanskje springer den opp som den første bilen som vises med den nye logoen?

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,127FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker