- Annonse -
HjemNyheterCadillac klar med «selvkjørende» biler

Cadillac klar med «selvkjørende» biler

GM sier at de er klar til å selge biler med den autonome teknologien kalt «Super Cruise». Den gjør det meste av kjørejobben for deg. Om du befinner deg på en amerikansk motorvei.

Allerede i april i år lettet GM på sløret rundt Super Cruise, en autonom teknologi som skal integreres i 2018-modellen til Cadillac CT6. GM sier selv at det er verdens første «ekte håndfrie kjøreteknologi for motorveien».

- Annonse -

Førerassistenten er bygd på to hovedgrupper – et førerassistentsystem og et kartleggingssystem.

Disse systemene er inkludert i et nettverk av kameraer og radarsensorer i CT6, slik at førerassistenten får en flom av data for å sikre kjøreturen. Assistenten kan gasse, bremse og styre bilen.

For de av dere som aldri har hørt om CT6, og det er garantert mange, er bilen et amerikansk flak designet for langturer. Og det er ikke overraskende at GM går for den modellen når de skal introdusere den autonome teknologien.

Håndfri-systemet og alarm-systemet skal sørge for at vanlige oppgaver under bilturen, slik som å trykke på navigasjonen, justere lydsystemet eller ta telefonen, blir ufarlig.

- Annonse -

Systemet sørger for at bilen holder seg i senter av filen og justerer farten, samt de andre hjelpemidlene vi allerede begynner å bli vant med.

Alarmfunksjonen skal sørge for at føreren ikke «tar den helt ut». Det er montert et kamera direkte mot føreren samt et infrarødt system som kontrollerer hodeposisjonen, og alarmen går om føreren ikke følger ordentlig med når Super Cruise er aktivt.

Ser du for eksempel for lenge mot sidepassasjeren kommer det en advarsel. Ignorer du denne, kommer det flere advarsler. Til slutt tennes et lys på ratt for å få førerens fokus tilbake på veien, og det er også bygd inn lydadvarsler og setevibratorer.

Om disse også oversees, vil bilen gjøre en kontrollert stopp.

- Annonse -

Ifølge GM bruker systemet sanntidsdata fra kameraer og GPS-sensorer kombinert med et avansert nasjonalt kartsystem, og kan oppdage hvordan forholdene er. Assistenten kan også ta bilen over bakketopper og rundt svinger, og kan ta de raskeste veivalgene.

Folkene i Techcrunch har fått lov til å teste en bil med Super Cruise, og ifølge journalisten ble det en «kjedelig tur». Fordi han ikke fikk kjøre selv. Kun et par ganger rørte han rattet og pedalene under turen på motorveien som varte en time.

Tesla har for lengste introdusert sitt autonome system (sent 2015). Denne virker også slik at bilen kan kjøre ut og inn av garasjen og stoppe i kryss – altså ta deg fra A til B uansett hvor de befinner deg. Cadillac-systemet er foreløpig kun for motorveien.

Tesla hadde også et system som var «håndfritt», men noen tullinger postet videoer hvor de gjorde alt mulig i bilen under kjøreturen så Tesla implementerte en teknologi som gjør at du må holde hendene på rattet etter noen minutter.

Samtlige bilprodusenter jobber med å gjøre kjøreturen automatisk, og det er et skikkelig kappløp for å gjøre kjøreturen mest mulig autonom.

Cadillacs Super Cruise havnet mest sannsynlig på nivå 2, selv om de toucher nivå 3. Totalt selvkjørende biler vil havne på nivå 5.

Nivåene for autonome biler, ifølge SAE-standarden.
Nivåene for autonome biler, ifølge SAE-standarden.

Nivå 2 sier delvis selvkjørende med automatisk gass/brems, mens nivå 3 sier at systemet gjør den dynamiske kjøringen. Men dette gjelder altså kun på motorveien for Cadillac CT6.

Så hvor langt er vi egentlig kommet? Sjekk Teslas imponerende video under for å få  svaret!

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her